10 Tips voor een goede mobiele landingspagina

10 Tips voor een goede mobiele landingspagina

Een eerste indruk maak je ook online maar één keer. Klinkt logisch he? Toch merk ik dat veel websites de eerste kennismaking van de bezoeker met jouw website onderschatten. Steeds meer bezoekers komen via de mobiele telefoon voor het eerst in aanraking met jouw website. Is de mobiele landingspagina niet op orde of voldoet de webpagina niet aan de verwachtingen van de bezoeker dan is je potentiële klant vertrokken. Op zijn zachtst gezegd een gemiste kans.

Mobiel is ‘booming’

Dat mobiel belangrijk is bij het eerste contact met de potentiële klant, blijkt wel uit de volgende cijfers (uit onderzoek van Telecompaper):

  • In Nederland hebben we maar liefst 8,6 miljoen smartphone gebruikers, hoger dan het Europese gemiddelde (zie onderstaande cijfers van onderzoek van Criteo). Het aantal smartphonegebruikers ligt zelfs hoger dan het aantal desktopgebruikers.
  • Wanneer men op een mobielonvriendelijke website terecht komt, geeft ruim 61% er de voorkeur aan om bij een concurrent te gaan kijken.
  • Bij een positieve website-ervaring op mobiel is maar liefst 69% geneigd om later weer terug te komen.

Daarom geef ik je in deze blog 10 concrete tips om jouw mobiele landingspagina’s tot een succes te laten leiden!

10 tips foto mobiele gebruikers

10 tips voor je mobiele landingspagina

Hopelijk heb ik aan de hand van bovenstaande feiten je weten te overtuigen om je website te optimaliseren voor mobiel. Weten hoe je je landingspagina’s optimaliseert voor mobiel? Lees de onderstaande tips!

1. Bepaal je doelen

Te vaak merk ik nog dat webbeheerders pagina’s toevoegen zonder een doelstelling geformuleerd te hebben. Om te kunnen beoordelen of de aanpassingen aan de mobiele landingspagina’s effect hebben is het essentieel om (online) doelstellingen te formuleren. Maak deze doelstellingen zo concreet mogelijk en meet ze, zodat je vervolgens kan zien of de doelstellingen bereikt zijn. Een voorbeeld van een doelstelling is: 10% meer online omzet via mobiele landingspagina X in de maand juli t.o.v. de maand juli vorig jaar.

2. Begrijp de doelen van je gebruiker

Zorg ervoor dat je de gedachtegang van je gebruiker begrijpt. De intentie van je gebruiker verschilt vaak per apparaat. Als de verwachting van de klant niet overeenkomt met de boodschap die jij communiceert op je mobiele landingspagina bestaat het gevaar dat de klant afhaakt.

Internet wordt op een mobiele telefoon anders gebruikt dan op een desktop. Het is dan ook niet logisch om je bezoeker op beide apparaten dezelfde informatie te bieden. We gebruiken vaak 2 of 3 verschillende apparaten voordat we bijvoorbeeld een aankoop in een webshop doen. Analyseer nauwkeurig het gedrag van jouw bezoeker en probeer te achterhalen waar ze naar op zoek zijn op mobiel, tablet en desktop. Pas je communicatieboodschap vervolgens op het gedrag van je bezoeker aan. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker sneller van de eerste interesse naar het voltooien van een aankoop gaat.

Een goede manier om het gedrag van je bezoeker te meten op je mobiele landingspagina is door middel van een User Experience onderzoek. Dit kan uitgevoerd worden op meerdere apparaten (mobiel, tablet en desktop) en biedt je veel inzicht. In dit artikel lees je meer over het belang van een UX onderzoek op je website.

3. Begin met je belangrijkste boodschap

Het moet voor een bezoeker in één oogopslag duidelijk zijn wat je hem of haar te bieden hebt. Begin je pagina niet met ellenlange teksten of verhalen, maak met weinig woorden duidelijk waar jij de bezoeker mee kan helpen. Vermeld jouw unieke waardepropositie (waarom moet de bezoeker bij jou zijn aankoop voltooien?) bovenaan de pagina zodat de bezoeker bij het vergelijken van meerdere partijen jouw voordelen ziet. Check of de headline, waarin je jouw belangrijkste boodschap communiceert, ‘boven de vouw’ (wat de bezoeker ziet bij binnenkomst op de landingspagina) zichtbaar is. Scrollen op de pagina is hoogdrempelig, bij binnenkomst moet jouw boodschap direct zichtbaar zijn.

10 tips foto mobiele landingspagina Bershka10 tips foto mobiele landingspagina Wehkamp

De strategie binnen de fashionbranche verschilt. Bershka kiest op de mobiele website voor inschrijving op de nieuwsbrief als belangrijkste conversie, Wehkamp richt zich op korting op fashion (verkoop) op de mobiele landingspagina.

4. Click to call

Een voordeel van bezoeker via de mobiele telefoon is tijd. Op een mobiele telefoon neem je minder de tijd en doe je sneller een aankoop. Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk en neem hem of haar aan de hand. Het kopiëren en plakken van een telefoonnummer kan een afhaakmoment zijn, gebruik daarom buttons waarin je de bezoeker vraagt om direct te bellen. Als je deze buttons meetbaar maakt in een tool als Google Tag Manager kan je direct zien of je gebruikers daadwerkelijk de actie uitvoeren.

5. Houd formulieren kort

Het aanmaken van een account of het invullen van een formulier kan op elk apparaat tot irritatie leiden. Op een mobiele telefoon is de gebruiker nog sneller geïrriteerd waardoor de kans op afhaken vergroot wordt. Maak je formulier dan ook zo eenvoudig en kort mogelijk. Vermijd, waar mogelijk, open velden omdat de smartphonegebruiker dit ervaart als veel werk. Een groot en duidelijk formulier zorgt voor een grotere kans op invullen. Gebruik de volledige breedte van het mobiele apparaat voor zowel de tekst, invulvelden en de bevestigingsbutton. Te kleine velden of buttons zijn bekende afhaakmomenten.

6. Vraag om feedback

Bij oplevering van je site of nieuwe mobiele landingspagina raad ik aan om op alle apparaten uitvoerig te testen. Je wil je gebruiker immers op elk apparaat een optimale ervaring van jouw website bieden. Desondanks kan de gebruiker altijd op onduidelijkheden/fouten stuiten die jij bij het testen niet hebt opgemerkt. Uit Google Analytics kan je veel waardevolle informatie halen die je gebruikt bij de optimalisatie van je landingspagina. Google Analytics vertelt echter in de meeste gevallen alleen waar de gebruiker strandt, niet waarom. Probeer met behulp van de gegevens uit Google Analytics de afhaakredenen op de smartphone te achterhalen. De meest effectieve methode om van jouw mobiele landingspagina een goed converterende pagina is het vragen om feedback. Via een tool als Usabilla kan je sitebezoeker eenvoudig feedback achterlaten die voor jou van grote waarde kan zijn en vaak eye-openers oplevert.

7. Gebruik korte/pakkende titels

Zorg ervoor dat je titel niet langer is dan 3/4 woorden. Hierdoor is je titel pakkend en passend op 1 regel. Het is voor de bezoeker direct duidelijk wat er van hem of haar verwacht wordt.

8. Less is more

Een veelgebruikte uitdrukking binnen (online) marketing. Vermeld alleen de strikt noodzakelijke informatie en elimineer onnodige content, elementen en afbeeldingen. Zorg voor focus op je belangrijkste boodschap. Zorg er wel voor dat belangrijke informatie geraadpleegd kan worden voor de bezoeker die daar naar op zoek is, door het toevoegen van aparte pagina’s of het plaatsen van extra content onder de vouw.

10 tips foto mobiele landingspagina Beslist.nl

De mobiele homepage van Beslist.nl kent weinig focus en richt zich op meerdere doelgroepen.

9. Personaliseer je boodschap

Tegenwoordig bieden smartphones veel informatie van de bezoeker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie over de locatie van de gebruiker. Grote online spelers weten hier steeds slimmer op in te spelen door bijvoorbeeld de gebruiker te confronteren met een boodschap als: ‘gratis verzending naar Waalwijk’, als blijkt dat je huidige locatie Waalwijk is. De bezoeker persoonlijk aanspreken werkt. Gebruik dan ook zoveel mogelijk gegevens van je gebruiker, zoals geslacht, leeftijd, woonplaats en interesses en speel hier zoveel mogelijk op in!

10. Test, test, test

Werp voordat je start met het uitvoeren van een test nog een keer een blik op je doelstelling en de daarbij behorende KPI’s (bijv. inschrijving nieuwsbrief of een download). Wees er zeker van dat de gedefinieerde KPI’s goed gemeten gaan worden als je de test online zet en staar je niet blind op je test. Jouw idee kan nog zo goed zijn, als de gebruiker de aanpassing niet begrijpt of de door jou gewenste actie niet uitvoert moet je de test als niet gelukt labelen en de oude situatie herstellen. Zorg daarnaast dat je er eerst voor zorgt dat alle technische aspecten werken binnen de website, voordat je gaat testen met kleinere aanpassingen, zoals de kleur van een button of contactformulier veranderen.

Naast een mobiele website is er ook nog de mogelijkheid om een app te laten ontwikkelen. Wat is beter? Wanneer gebruik je welk middel? Je leest het in dit artikel.

Uiteraard zijn er nog veel meer tips waarmee je van jouw mobiele landingspagina’s conversiekanonnen kan maken. Wat is voor jou de heilige graal? Je kunt me een bericht sturen via onderstaande contactgegevens, of bel direct: 0416 – 30 10 50.

Summary
10 tips voor een goede mobiele landingspagina
Article Name
10 tips voor een goede mobiele landingspagina
Description
Een eerste indruk maak je ook online maar één keer. Klinkt logisch he? Toch merk ik dat veel websites de eerste kennismaking van de bezoeker met jouw website onderschatten. Steeds meer bezoekers komen via de mobiele telefoon voor het eerst in aanraking met jouw website. Is de mobiele landingspagina niet op orde of voldoet de webpagina niet aan de verwachtingen van de bezoeker dan is je potentiële klant vertrokken. Op zijn zachtst gezegd een gemiste kans.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Menzo Wilschut
menzo@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie