Verhoog je online omzet met A/B testing

Verhoog je online omzet met A/B testing

Conversie optimalisatie is een constant proces om meer rendement te halen uit je inspanningen. De eerste stap in conversie optimalisatie is het analyseren van je data en met behulp van je data obstakels in je webshop achterhalen. Om vervolgens een aanpassing van een obstakel te testen kan een A/B test een waardevolle toevoeging zijn. In dit artikel leg ik uit wat A/B testing precies is, leg ik uit wanneer en hoe je het inzet en geef ik je tips om een succesvolle A/B test uit te voeren.

Wat is A/B testing?

Bij een A/B- of split-test vergelijk je 2 factoren met elkaar. Met een A B test kan je niet alleen de effectiviteit van een aanpassing op je webshop meten waardoor je meer omzet behaald, maar kan je ook denken aan het A/B testen van advertenties (een hogere CTR en dus meer bezoekers), e-mailcampagnes (de effectiviteit ervan) of social media posts (interactie verhogen).

Met een A/B test kan je bijvoorbeeld testen of een groene button beter werkt dan een oranje button. Echter, bij dit voorbeeld moet ik je wel waarschuwen: ga namelijk niet ‘zomaar’ een A/B test uitvoeren: er moet een daadwerkelijk ‘probleem’ of obstakel zijn en de prioriteit moet dermate hoog zijn om de desbetreffende A/B test uit te voeren. Klakkeloos een A/B test uitvoeren levert in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat op en je verliest focus hier door (en bent daardoor niet op een efficiënte manier bezig met conversie optimalisatie).

 

A/B testing

 

Wanneer voer je een A/B test uit?

In mijn eerdere artikelen over conversie optimalisatie heb ik al uitgelegd hoe je obstakels binnen je webshop kan achterhalen en op welke manier je actief aan de slag kan gaan met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Deze tips kan je echter ook toepassen op mediums die zorgen voor meer bezoekers naar je webshop. Met de volgende doelen kan je een A/B test inzetten:

  • Je wilt testen of een aanpassing zorgt voor een hoger doorklikratio vanuit advertentiekanalen
  • Je wilt testen of een aanpassing zorgt voor meer interactie
  • Je wilt testen of een aanpassing zorgt voor meer online leads
  • Je wilt testen of een aanpassing zorgt voor meer online orders

In dit specifieke onderdeel ga ik in op het uitvoeren van een A/B test in een webshop. Nadat je alle obstakels hebt achterhaald binnen je webshop en je ze gecategoriseerd hebt op basis van de categorieën unieke waarde propositie, technische, functionele, usability en emotionele/intuïtieve obstakels kan je bepalen welke vervolgactie hieraan gehangen kan worden. Niet voor ieder type obstakel hoef je een A/B test uit te voeren, dit is namelijk afhankelijk van het type obstakel. Daarom geef ik je bij deze handvatten voor het uitvoeren van een AB test:

  • Unieke waardepropositie: altijd A/B testen
  • Technische obstakels: altijd direct doorvoeren
  • Functionele/usability obstakels: A/B testen óf direct doorvoeren
  • Intuïtie/emotie: altijd A/B testen

conversie optimalisatie

Geen idee wat ik bedoel met de verschillende typen obstakels of op welke manier je je obstakels vervolgens ten opzichte van elkaar moet prioriteren? Lees dan eerst mijn blogreeks over starten met conversie optimalisatie voordat je gaat starten met A/B testing.

Hoe voer je een A/B test uit?

Er zijn verschillende tools om A/B testen uit te voeren, zoals:

  • A/B testen met advertenties: advertentieprogramma’s zoals Google Ads werken standaard met advertentieroulatie. Door meerdere advertenties onder één advertentiegroep te hangen, worden deze van elkaar afgewisseld. Standaard is dit 50/50, maar de verhoudingen kan je zelf aanpassen. Naast de advertentieteksten kan je vervolgens óók de landingspagina aanpassen waar je de bezoeker naartoe stuurt. Let hierbij wel op dat je lang genoeg test én hiervoor voldoende bezoekers analyseert zodat je geen appels met peren gaat vergelijken en daardoor een verkeerde conclusie trekt.
  • Verschillende e-mailprogramma’s zoals SharpSpring bieden de mogelijkheid om verschillende variabelen te testen of te kiezen voor dynamische content.
  • Met een aantal tools kan je aanpassingen op je webshop testen, denk hierbij aan Visual Web Optimizer.

Aan de slag met A/B testing: tips om meer uit je test te halen

  1. Bepaal de prioriteit

Aan de hand van een prioriteitenlijst bepaal je de type obstakels en de mate van prioriteit. Ook binnen je A/B testen zal je dus een prioritering aanbrengen. Ook hier geldt: kies voor de oplossing met de hoogste prioriteit, niet omdat JIJ nieuwsgierig bent naar de oplossing. Je wilt tenslotte dat je strategie vruchten afwerpt en daadwerkelijk meer online omzet gaat realiseren.

  1. Vooraf KPI’s opstellen

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: ga niet een A/B test uitvoeren zonder enige achterliggende gedachte. Nadat je obstakels hebt gesignaleerd en hebt besloten dat hier een A/B test voor uitgevoerd moet worden, is het belangrijk om te bepalen wanneer een test geslaagd is, omdat je anders eindeloos kan blijven testen. Bepaal vooraf wat je meet (aantal views, aantal kliks, aantal ingevulde formulieren, aantal verkopen) en bepaal wanneer welke test gewonnen heeft (‘de winnende pagina heeft een betrouwbaarheidsmarge van ten minste 95%’).

  1. Bepaal je steekproef vooraf

Een test met 5 personen is niet representatief. Misschien ken je de termen “steekproef”, “steekproefgrootte”, “betrouwbaarheidsmarge” en “representativiteit” nog wel uit de statistieklessen van vroeger. Deze kennis komt nu van pas omdat je wilt dat je test onderbouwd is. Ben je niet meer zo thuis in deze materie? Met deze steekproefcalculator kan je eenvoudig je streekproefgrootte berekenen. Houd in je achterhoofd dat je tenminste 300 respondenten nodig hebt om een test überhaupt gegrond te laten zijn.

  1. Pas achteraf niet de resultaten aan

Het klinkt als een open deur, maar het aanpassen van resultaten komt vaker voor dan je denkt. Stel, je hebt vooraf bepaald dat de test geslaagd moet zijn met een 95% betrouwbaarheidsmarge, maar het blijkt na de test 80% te zijn. Je zou dan kunnen zeggen, “ja, maar er hebben meer mensen geconverteerd op pagina B”, maar wanneer de betrouwbaarheid lager is, is de kans op toeval groter. Je steekproef vooraf bepalen is dus essentieel om dit soort discussies achteraf te vermijden.

  1. Test niet teveel in een keer (of voer een multivariate test correct uit)

In dit voorbeeld komt de term “geen appels met peren vergelijken” volledig tot z’n recht. Wanneer je een A/B test uitvoert, is het belangrijk dat je niet verschillende zaken met elkaar test. Wanneer je meerdere factoren in één keer test, weet je niet welke wijziging voor een verhoogde conversie heeft gezorgd.

Een multivariate A/B test

Om toch meerdere zaken in één keer te testen kan je een multivariate test uitvoeren. Je test dan niet meerdere wijzigingen tussen 2 pagina’s, maar gebruikt meerdere pagina’s, zoals:

  1. Pagina met afbeelding vs. Pagina zonder afbeelding
  2. Pagina met afbeelding vs. Formulier met groene button
  3. Pagina met afbeelding vs. Formulier met oranje button
  4. Pagina zonder afbeelding vs. Formulier groene button
  5. Pagina zonder afbeelding vs. Formulier met oranje button
  6. Formulier oranje button vs. Formulier groene button

Op deze manier heb je ineens 6 testen, om alles goed te kunnen meten. Met Google Analytics Content Experiments of Visual Website Optimizer kan je zo’n multivariate test uitvoeren.

A/B testing met een plan

Een A/B test kan veel inzichten opleveren en is interessant om van te leren. Ga echter niet zomaar starten met een A/B test: Laat je niet verleiden tot bovenstaande valkuilen en houd in je achterhoofd dat een goede A/B test alleen maar slaagt zodra je een goed aanvalsplan hebt. Wil je een keertje sparren over een A/B test of kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met jody@markating.nl.

Bekijk ook onze succesvolle A/B Ads case (welke tevens is opgenomen in het handboek SEA!)

Nooit meer afhankelijk zijn op het gebied van conversie optimalisatie? Volg een conversie optimalisatie training! 

Bronnen:

https://www.marketingtermen.nl/begrip/a-b-test
https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/ab-testen/
http://www.ism.nl/online-marketing/conversie-optimalisatie/

Summary
Verhoog je online omzet met A/B testing
Article Name
Verhoog je online omzet met A/B testing
Description
Conversie optimalisatie is een constant proces om meer rendement te halen uit je inspanningen. De eerste stap in conversie optimalisatie is het analyseren van je data en met behulp van je data obstakels in je webshop achterhalen. Om vervolgens een aanpassing van een obstakel te testen kan een A/B test een waardevolle toevoeging zijn. In dit artikel leg ik uit wat A/B testing precies is, leg ik uit wanneer en hoe je het inzet en geef ik je tips om een succesvolle A/B test uit te voeren.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie