Wat is AI voor e-mail?

Wat is AI voor e-mail?

Je hebt er misschien al eens van gehoord: Artificial Intelligence (afgekort: AI). Omdat AI zijn intrede doet in de online marketing en dus ook in e-mailmarketing leg ik je graag uit wat AI voor e-mailmarketing kan betekenen. In deze blog lees je voorbeelden en geef ik je concreet aan hoe jij kan starten met Artificial Intelligence voor e-mail.

Wat is Artificial Intelligence (AI)?

Om te kunnen starten is het eerst nodig dat je precies weet wat er onder AI wordt verstaan. Bij AI worden taken waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is, overgenomen door computers.  Inmiddels heeft AI zijn intrede gemaakt in ons dagelijks leven en zal het in de toekomst steeds groter worden.

Artificial Intelligence in online marketing

Op dit moment wordt kunstmatige intelligentie al binnen online marketing gebruikt. Hier zijn de groeimogelijkheden erg groot, waardoor er in de toekomst nog veel meer mogelijk zal zijn. Door gebruik van de juiste inbound marketing en software binnen het bedrijf, kan er een betere match worden gemaakt tussen de klant en het bedrijf. Dit zorgt voor een meer menselijke benadering van marketing.

Voorbeelden van AI in online marketing:

  • Chatbots
  • Slimme zoekresultaten
  • Personalisatie
  • Customer journey

 

Wat is AI e-mail?

E-mailmarketing is één van de oudere onlinemarketingmiddelen. E-mail bestaat al sinds de jaren 1970 en mensen gebruiken het al bijna net zo lang voor commerciële doeleinden. Hoewel e-mailmarketing misschien niet zo opwindend is als sommige van de nieuwere opties die beschikbaar zijn in digitale marketing, is het nog steeds een van de meest populaire methoden. De reden hiervoor is simpel: het werkt. Terwijl de technologie verder is gegaan, lezen we nog elke dag e-mail. Over de hele linie blijft e-mailmarketing een indrukwekkende ROI bieden.

E-mail mag misschien een wat stoffig imago hebben, bij het gebruiken van je data is e-mailmarketing hét middel. De statische massamails waarbij iedereen dezelfde boodschap te lezen krijgt zijn inmiddels (gelukkig) ook achterhaald. E-mailmarketing gaat dus met de tijd mee, maar is AI niet wat te futuristisch voor zo’n ‘oud’ communicatiemiddel? Om je aan te tonen dat AI en e-mail heel goed samen gaan heb ik enkele voorbeelden voor je.

 

6 voorbeelden van AI in e-mail

  1. Optimaliseren van onderwerpsregel
  2. Meer personalisatie toepassen
  3. Content automatiseren
  4. Verzendtijd optimaliseren
  5. Promoties toevoegen aan je mails
  6. Retargeting

 

Gaat Google assistent je e-mails voorlezen?!?

AI voor e-mail kan je ook vanuit de gebruiker bekijken: hoe komt de e-mail binnen?

Het lijkt misschien nog een ver-van-je-bed-show, maar binnen afzienbare tijd is voice mainstream. Zelf gebruik ik de Google Assistent al voor het voorlezen van het laatste (sport)nieuws, streamen van muziek en moeilijke rekensommen uitvoeren. Naar verwachting kan je binnenkort ook de vraag stellen om je e-mails voor te lezen. Dat gaat een gigantische impact hebben voor jou en mij! Ga je de voice-assistent bijvoorbeeld überhaupt vragen om de e-mail te openen als je afzender/onderwerpregel hebt gehoord?  Nu nog scrollen je klanten door de e-mail en bepalen ze zelf wat ze lezen. Straks gaat de voice-assistent bepalen welke informatie je klant tot zich krijgt!

Met welke factoren moet ik rekening houden bij een goede AI-strategie?

Om goed van start te gaan met AI is het belangrijk dat je een doordachte AI-strategie hebt ontwikkeld. Hierin komen in elk geval 5 P’s voor: Planning, Production, Personalization, Promotion en Performance.

Planning: voorspellingen van het bezoekersgedrag worden bepaald door een goede strategie, het prioriteren van acties en bepalen hoe je de mediabudgetten verspreid over verschillende online marketing kanalen. Nadat je deze verdeling hebt gemaakt kan je die plotten in de tijd.

Production: het creëren, samenstellen en optimaliseren van content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogs, emails, landingspagina’s, video’s en advertenties.

Personalization: personaliseer klantervaringen door middel van automatisch opgebouwde e-mails zoals productaanbevelingen en ervaringen op de website.

Promotion: beheer cross-channel en cross-device promoties om de betrokkenheid en acties te vergroten. Door middel van goede doelgroep targeting, publicaties en betaalde advertenties zorg je voor een optimale klantbeleving. Ongeacht het kanaal of apparaat waarop je bezoeker zich bevindt.

Performance: vertaal data en artificial intelligence door middel van geautomatiseerde verhalen en inzichten naar betere resultaten.

Onder deze AI-strategie ligt idealiter 1 centraal datasysteem. Bijvoorbeeld een Customer Data Platform (CDP). Door middel van deze systematiek kan je optimaal gebruik maken van alle data die je al in bezit hebt (first party data).

 

Wanneer is AI voor e-mail een succes?

Starten met kunstmatige intelligentie in e-mails kan in mijn ogen voor het bereiken van één van de volgende doelen:

  • Meer gepersonaliseerde e-mails verzenden
  • Hogere open ratio’s
  • Betere gebruiksinzichten
  • Meer creativiteit

 

Hoe dan ook dienen bovenstaande KPI’s bij te dragen aan jouw uiteindelijke doelstelling. Bijvoorbeeld meer omzet vanuit e-mailmarketing.

 

Welke impact kan AI hebben op jouw e-mailmarketing?

Over de resultaten van AI toegepast op e-mail is nog niet veel bekend. Nog niet veel organisaties hebben AI voor e-mail omarmt en de bedrijven die dat al wel hebben gedaan hullen zich in nevelen. Als het Gouden Ei is gevonden dan vertel je dat immers liever niet aan je concurrenten.

Wat weten we dan wel?

35% van de omzet van Amazon wordt gegenereerd door AI! Dat is een groot percentage voor een fenomeen waar veel marketeers nog niet eens van gehoord hebben. Omdat Amazon door Artificial Intelligence gegenereerde aanbevelingen mailt naar klanten is de relevantie sterk toegenomen en daarmee ook de omzet.

Los van concrete resultaten weet elke marketeer dat meer relevantie, segmentatie en personalisatie zal leiden tot betere resultaten!

 

AI in e-mail kan niet alleen voordelen bieden voor je klanten, maar ook voor jezelf. Zo bestaan er e-mailsystemen die AI toepassen om ervoor te zorgen dat jij minder tijd kwijt bent met het beantwoorden van mails. Dat mag dan concreet geen extra omzet opleveren, een FTE-besparing is voor veel organisaties ook een belangrijke KPI.

Hoe start ik met AI e-mail?

Hopelijk ben je net zo enthousiast als ik over de mogelijkheden die AI voor e-mail biedt! Om je enthousiasme om te zetten in concrete acties heb ik de volgende tips voor je om daadwerkelijk te starten:

1 Evalueer en signaleer welke handmatige handelingen geautomatiseerd kunnen worden (zonder verlies van controle of omzet). Herhaal dit regelmatig en zet kleine stapjes door verbeteringen door te voeren.

2 Beoordeel kansen om nog meer uit je data te behalen. Ontdek (nieuwe) inzichten, voorspel de impact, bedenk strategieën, personaliseer content en vertel verhalen op grote schaal door middel van AI.

3 Overweeg de mogelijkheden van AI ten opzichte van je huidige marketing technologieën en ontdek de mogelijkheden van AI oplossingen. Focus je op de voordelen. Vaak zien mensen eerst de bomen op de weg, die zijn er altijd. Wil je echt vooruit dat is het belangrijk om te proberen en ja dan kom je soms tot de conclusie dat het geen goede zet was. Maar blijf je veilige keuzes maken dan blijf je achter je concurrent aanlopen.

Conclusie: Starten met AI voor e-mail of niet?

Als je nu al bezig bent met marketing automation en e-mail personalisatie dan ben je heel goed op weg! Wil je de concurrentie in de toekomst voorblijven dan adviseer ik je te gaan experimenteren met e-mailmarketing artificial intelligence. Artificial intelligence in e-mailmarketing zorgt voor versnelde resultaten, relevantere e-mails en een creatiever en productiever team. Kortom: geef het een kans, test en kijk of AI voor e-mail bij jou/jouw organisatie past!

Mocht je een advies willen over e-mailmarketing of Artificial Intelligence in online marketing, dan helpen we je graag! Volg bijvoorbeeld een E-mailmarketing training of vraag vrijblijvend advies aan via info@markating.nl. Dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Summary
Wat is AI voor e-mail?
Article Name
Wat is AI voor e-mail?
Description
Je hebt er misschien al eens van gehoord: Artificial Intelligence (afgekort: AI). Omdat AI ook zijn intrede doet in de online marketing en dus ook in e-mailmarketing leg ik je graag uit wat AI voor e-mailmarketing kan betekenen. In deze blog lees je voorbeelden en geef ik je concreet aan hoe jij kan starten met Artificial Intelligence voor e-mail.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Menzo Wilschut
menzo@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie