Backlinks kopen, een waardevolle investering?

18 Sep Backlinks kopen, een waardevolle investering?

Hoe groter je bereik is, hoe beter dat je wordt gevonden. In onze artikelen schrijven we dan ook vaak dat het verspreiden van content en het uitwisselen van links een goede toevoeging kan zijn voor je vindbaarheid.

Na het een en ander te hebben afgewogen besluit je om links te gaan uitwisselen. Het is belangrijk om te zorgen dat je methode past bij het doel dat je wil bereiken. Na wat research kom je erachter dat je links kunt inkopen. Super, toch? Het enige wat je hoeft te doen is een deel van je budget besteden aan de link en de links stromen binnen. Echter, aan deze methode zitten nogal wat haken en ogen. Lees snel verder om hier meer over te weten te komen.

Pagerank

De oprichter van Google, Larry Page, heeft “Pagerank” ontwikkeld; een berekening waarmee een score wordt bepaald voor een website. Hoe meer backlinks een website had, hoe beter.. De gedachte hierachter was dat zodra andere websites jou aanbevolen, het waardevoller was dan wanneer je zelf verkondigde hoe goed je wel niet was. Helaas werd deze kwantitatieve meter al snel misbruikt, omdat er binnen no-time een enorm aantal links door sommige websites werden verzameld zonder dat het daadwerkelijk iets bijdroeg voor de bezoeker.

Google zag deze ontwikkeling en besloot dat alleen een score op kwantitatieve links niet voldoende was. Vandaar dat de “Penguin Update” in het leven is geroepen; een update waarmee korte metten gemaakt is met veel en niet-relevante links. Deze update zorgt ervoor dat de Pagerank wordt gebaseerd op basis van een combinatie tussen kwantiteit en kwaliteit.

Google_update1809

Het kopen van betaalde links

Eigenlijk staat hier boven het antwoord al geformuleerd: betaalde links hebben namelijk niets te maken met een goede kwaliteit aan links. Bij het inkopen van links worden vaak grote, standaard databases ingekocht.

Kwalitatieve links

Hoewel kwaliteit vaak niet meteen zichtbaar resultaat oplevert op de korte termijn, op de lange termijn levert altijd veel meer op.

Wat is een kwalitatieve link?

Een kwalitatieve link is een link die:

  • Relevante content biedt als aanvulling op jouw website;
  • Een goede Pagerank heeft (zelf niet te veel links, inhoudelijk sterk);
  • Een link die op een andere server dan die van jou staat.

Hoewel kwalitatieve links beter zijn voor je vindbaarheid, wordt het uitwisselen van links steeds minder populair. Dit komt doordat Google dit steeds minder belangrijk vindt. Om toch als autoriteit op internet gezien te worden, zijn er andere, effectievere methodes:

  • Verspreiden van content (blogs, infographics, video’s)
  • Het gebruik van social media (shares, likes en interactie met de volgers)

google_links

Google kijkt ook bij je social media kanalen naar zowel de kwaliteit als kwantiteit. Hoeveel volgers heeft de website? Hoeveel volgers vinden het daadwerkelijk leuk?

Kwaliteit is dus veel belangrijk dan kwantiteit, trap er daarom niet in om backlinks in te kopen, dat is zonde van het geld. Zorg dat je veel relevante content deelt, je zult zien dat dit op de lange termijn veel beter werkt. Bekijk hier een aantal tips om content te verspreiden.

Heb je een doel op de korte termijn? Ook dan is het kopen van backlinks niet aan te raden. Voor korte termijndoelstellingen is het mogelijk om gebruik te maken van Google Ads. Lees hier alles over Google Ads (voorheen Google AdWords).

 

Bronnen & Relevante Artikelen

 

Summary
Backlinks kopen, een waardevolle investering?
Article Name
Backlinks kopen, een waardevolle investering?
Description
Na het een en ander te hebben afgewogen besluit je om links te gaan uitwisselen. Het is belangrijk om te zorgen dat je methode past bij het doel dat je wil bereiken. Na wat research kom je erachter dat je links kunt inkopen. Super, toch? Het enige wat je hoeft te doen is een deel van je budget besteden aan de link en de links stromen binnen. Echter, aan deze methode zitten nogal wat haken en ogen. Lees snel verder om hier meer over te weten te komen.
Author
Publisher Name
mark@Ing
Publisher Logo
Tags:
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie