Wat zijn backlinks?

Wat zijn backlinks?

De hoeveelheid linkjes binnen en naar jouw website, is een belangrijke factor binnen SEO. Wil je autoriteit creëren voor je website of webshop, dan is linkbuilding een tactische zet. Onderdeel van linkbuilding zijn de zogenaamde backlinks. Maar wat zijn backlinks nou eigenlijk? En hoe pas je dit toe? In deze blog leggen wij het je uit!

Wat zijn backlinks?

Een backlink is simpelweg een verwijzing van een externe website naar jouw website. Deze verwijzing moet je eigenlijk zien als een soort aanbeveling voor jouw website. Net zoals een bekende in de offline wereld tegen je zegt: ‘De bakker om de hoek bakt erg lekker brood, die raad ik je zeker aan’. Hoe meer mensen dit zeggen, hoe meer je het idee krijgt dat die bakker om de hoek toch wel echt heel goed moet zijn. Zo werkt het ook online. Door middel van backlinks creëer je meer autoriteit voor je website, omdat iemand je online aanbeveelt. Iedere backlink, aanbeveling, brengt dus een bepaalde waarde met zich mee.

Hebben backlinks invloed op je SEO-strategie?

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie, is het beter vindbaar maken van je website in de zoekmachines zonder hiervoor te betalen. We weten dat de hoeveelheid backlinks, de relevantie van de backlinks én de kwaliteit van de backlinks een belangrijke rol spelen in de bepaling van je positie in zoekmachines (Google). Het verhogen van je positie in zoekmachines door middel van links wordt ook wel linkbuilding genoemd. Als je goed gevonden wil worden in de zoekmachines (SEO), dan is linkbuilding daar een belangrijk onderdeel van.

Altijd kwaliteit boven kwantiteit

Als je het hebt over backlinks, hoor je men vaak over kwalitatieve- en kwantitatieve backlinks. Maar wat is het verschil?

Kwalitatieve backlinks

Als je gebruik maakt van backlinks, is het van belang dat deze van hoge kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat het linkje naar jouw pagina relevant is voor jouw branche. Oftewel, de content op de pagina waar de link op staat moet in relatie staan tot jouw website. Daarnaast moet je backlink betrouwbaar zijn. Wanneer websites waar je backlinks van krijgt veel autoriteit hebben, is dat gunstig voor jou. Zij geven dan een deel van hun opgebouwde autoriteit door aan jou. De mate van autoriteit wordt bepaald door Google.

Kwantitatieve backlinks

Sommige bedrijven kopen een heleboel backlinks op zodat ze veel doorverwijzingen naar hun website krijgen. Hierbij weet je alleen 1. niet waar deze linkjes vandaan komen (zijn het wel relevante websites?) en 2. krijg je plotseling veel meer linkjes dan de maanden daarvoor. Dat valt Google op en die kan je daarop afstraffen. Het is daarom belangrijk dat je een natuurlijk backlinkprofiel opbouwt. Koop dus geen links en zorg ervoor dat er geen backlinks verwijzen naar jouw website die niet relevant zijn voor jouw business.

Ook linkjes op algemene startpagina’s (voorbeeld van kwantitatieve backlinks) zijn een afrader.

Kwantitatieve backlinks

 

De richtlijnen van Google

We hebben het al eerder genoemd: Google. Het algoritme van Google wordt steeds slimmer en daarom hanteert Google richtlijnen voor backlinks om te voorkomen dat links worden gekocht, geruild of gehuurd. Google wil hiermee voorkomen dat er teveel kwantitatieve backlinks in omloop zijn.

Follow en no-follow backlinks

De zogenaamde ‘no-follow’ link is al in 2005 door Google zelf in het leven geroepen. Het geeft bij zoekmachines zoiets aan als “Deze link hoef je niet te volgen en ook geen waarde aan toe te kennen.”

Voorbeeld van een ‘No-follow’ link

 

<p>Linkbuilding is een belangrijke factor voor<ahref=”https://www.youngcapital.nl/beroepsgroepen/online-marketing-vacatures“target=”_blank”rel=”nofollow noopener”>online marketeers</a> die zich focussen op SEO (Search Engine Optimization).</p>

Een no-follow link voorkomt dat je waarde toekent aan de achterliggende pagina, maar nog  belangrijker: dat je geen waarde van je eigen pagina weggeeft. Dat is waarom wij zelf bij externe linkjes altijd een no-follow link toevoegen.

Update: op 10 september 2019 maakte Google bekend dat er nieuwe attributen komen voor links (Per 1 maart 2020)

  • Rel=”sponsored” voor betaalde links.
  • Rel=”ugc” voor user generated content (zoals reacties op forums).
  • Rel=”nofollow’ voor linkjes waar je geen waarde aan toe wil kennen.

 

Hoe kun je meer kwalitatieve backlinks genereren?

Nu weten dat we de focus moeten leggen op kwalitatieve backlinks, is natuurlijk de vraag hoe je dat precies doet. Wij geven je hieronder 4 tips:

Tip 1: Schrijf en deel goede content

Het delen van goede content is het begin! Deel interessante blogs, artikelen, infographics en video’s en deel deze met je doelgroep. Ook gastbloggen op andere websites is een goed idee.

Tip 2: Blijf uit de buurt van linkfarms

Het kopen van backlinks om ervoor te zorgen dat er veel naar je website verwezen wordt is een boosdoener voor je vindbaarheid in Google. Zoveel mogelijk backlinks verkrijgen is niet interessant, omdat deze vaak niet relevant zijn. Het is belangrijk dat je backlinks van hoge kwaliteit zijn.

Tip 3: Zorg voor variatie

Naast de kwaliteit van de backlinks is het belangrijk om een gevarieerd backlinkprofiel te hebben. Zorg ervoor dat er vanuit verschillende website verwezen wordt naar jouw website. Het is immers niet logisch dat er altijd maar vanuit één plek verwezen wordt naar jou.

Tip 4: Blijf je ontwikkelen

Bij linkbuilding moet je jezelf continu blijven ontwikkelen. Blijf dus nieuwe dingen uitproberen om er gaandeweg achter te komen wat voor jou het beste werkt.

 

Hulp nodig bij het opzetten van een linkbuilding strategie?

Deze informatie is natuurlijk heel leuk, maar je moet er uiteindelijk zelf mee aan de slag. Wil je weten hoe je een linkbuilding strategie opzet voor jouw bedrijf? Wij helpen je er graag bij! Neem direct contact op via info@markating.nl. Je kunt daarnaast altijd een SEO training bij ons volgen om meer te weten te komen over backlinks!

Summary
Wat zijn backlinks?
Article Name
Wat zijn backlinks?
Description
De hoeveelheid linkjes binnen en naar jouw website, is een belangrijke factor binnen SEO. Wil je autoriteit creëren voor je website of webshop, dan is linkbuilding een tactische zet. Onderdeel van linkbuilding zijn de zogenaamde backlinks. Maar wat zijn backlinks nou eigenlijk? En hoe pas je dit toe? In deze blog leggen wij het je uit!
Author
Publisher Name
Mark@ing
Publisher Logo
Alaa mark@ing
stagiaire@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie