Black Friday: start je campagne!

Black Friday: start je campagne!

Wellicht heb je weleens van de term ‘Black Friday’ -ook wel “zwarte vrijdag” genoemd- gehoord: met name in de Verenigde Staten speelt deze term een grote rol de dag na Thanksgiving, dit jaar op vrijdag 25 november. Benieuwd hoe je hier als webshop op kan inspelen? Lees snel verder!

Black Friday is ontstaan omdat veel Amerikanen op die dag vrij zijn, in verband met Thanksgiving de dag ervoor. Op deze dag start voor de Amerikanen de periode om kerstaankopen te doen, vandaar dat het op deze dag erg druk is in de winkels waaraan de naam ‘Black Friday’ refereert. Grote warenhuizen zoals  Macy’s en Best Buy blijven de hele nacht open en houden speciale optochten. Hierdoor zien ze hun omzet enorm groeien en is het dus een goed marketingmiddel. De prijzen worden voor een prikkie verkocht waardoor het erg aantrekkelijk is om op deze dag inkopen te gaan doen voor consumenten.

 

Waarom in Nederland inspelen op Black Friday?

Hoewel Black Friday in Nederland lang niet zo groot is als in Amerika of Europese landen zoals Groot-Brittannië of Spanje, is het tóch aan te raden om ook hier erop in te spelen. Verschillende webshops doen hier wel al aan mee, zoals je kan zien op de website van Black Friday Nederland, en het aantal groeit jaarlijks. Bezoekers van webshops verwachten op die dag meer korting, wat ook weer duidelijk terug te halen valt uit de zoekvolumes op deze term rond midden/eind November. Wanneer we kijken naar het afgelopen jaar, zie je een duidelijke toename in het zoekvolume op de term ‘Black Friday’ in Nederland.

black friday trends

Bron: Google Trends

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop klaar is voor Black Friday?

Je kan niet anders dan concluderen dat jouw webshop dit jaar nog mee zou moeten doen aan Black Friday. Om ervoor te zorgen dat jouw webshop kan meeliften op het toenemende succes van “zwarte vrijdag”, is het belangrijk om hierop in te spelen. Hieronder geven we je tips:

 

  1. Zorg ervoor dat je gevonden wordt op de term ‘Black Friday’

Wanneer bezoekers op deze populaire term zoeken, is het belangrijk dat je daarop gevonden wordt. Door het schrijven van blogs en vooraf aankondigen van je campagnes waarin het zoekwoord ‘Black Friday’ zit verwerkt, vergroot je de kans om hierop in te spelen. Weten hoe je beter gevonden kan worden op bepaalde zoektermen? Vraag dan onze gratis SEO scan aan!

 

  1. Zorg ervoor dat je webshop alle drukte aan kan

Niets is voor een bezoeker zo frustrerend als een langzame webshop. Zorg er daarom voor dat je webshop dit aankan. Bij onze e-commerce partners Yellow Site of MaxServ kan je advies inwinnen om ervoor te zorgen dat jouw webshop up and running is tijdens deze extra drukte!

 

  1. Zorg voor een mobielvriendelijke webhop

Het zoekverkeer via mobiel neemt steeds verder toe en aankopen via internet wordt steeds gemakkelijker door het gebruik van bankapps op je smartphone. De aankoop moet ook op een smartphone gemakkelijk uit te voeren zijn, vandaar dat het belangrijk is dat je webshop mobiel ondersteunt. (En ja, ook buiten deze periode dient je website of webshop geoptimaliseerd voor mobiel te zijn, vanwege de mobilegeddon!)

 

  1. Bied voordeel aan

Uiteraard draait het bij Black Friday om korting, dus is het belangrijk dat je je klant iets kan bieden waar hij of zij voordeel uit haalt. Denk bijvoorbeeld aan combi-deals of een kortingscode ‘Black Friday’. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat gratis verzending een belangrijke trigger is op Black Friday, zorg dus dat je dit zéker aanbiedt op de desbetreffende dag.

 

  1. Stem je kanalen op elkaar af en verspreid je campagne

Uiteraard is het belangrijk dat je campagne vooraf groots wordt gecommuniceerd. Verspreid via je verschillende kanalen (e-mail, social media, advertenties in Google) dat je meedoet aan Black Friday en probeer autoriteiten (zoals Black Friday) te benaderen om jouw actie te verspreiden onder hen lezers. Het levert je op deze manier niet alleen extra omzet op, het zorgt ook nog eens voor extra naamsbekendheid.

Kortom: ik heb je genoeg redenen gegeven om dit jaar in te spelen op ‘zwarte vrijdag’. Ik ben benieuwd wat je resultaten zijn! Je kan natuurlijk ook contact met ons opnemen om met ons te brainstormen hoe Black Friday het beste voor jouw webshop ingezet kan worden!

Update 08-12-2016

Dat Black Friday een belangrijk item is, blijkt wel uit de onderstaande infographic van Dr Discount. Zij hebben een infographic gemaakt met daarin de leukste / vreemdste weetjes naar aanleiding van Black Friday.

Web

 

Summary
Black Friday: start je campagne!
Article Name
Black Friday: start je campagne!
Description
Black Friday is ontstaan omdat veel Amerikanen op die dag vrij zijn, in verband met Thanksgiving de dag ervoor. Op deze dag start voor de Amerikanen de periode om kerstaankopen te doen, vandaar dat het op deze dag erg druk is in de winkels waaraan de naam ‘Black Friday’ refereert. Grote warenhuizen zoals  Macy’s en Best Buy blijven de hele nacht open en houden speciale optochten. In dit artikel leggen wij uit waarom het interessant is!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie