Profile Car & Tyreservice is de specialist in banden en velgen, tevens zijn ze de grootste en snelst groeiende onafhankelijke autoserviceketen van Nederland. De organisatie bestaat uit zelfstandige ondernemers: mensen die van nature net iets harder lopen voor je.

Doelstelling van de digitale strategie

Bij de grootste banden- en velgenspecialist van Nederland hoort een website die dezelfde allure uitstraalt. Met de nieuwe website start Profile met een nieuwe positionering die niet langer alleen op banden en velgen is gefocust. Zo is dit de een van de eerste stappen om de focus naar een full service auto onderhoud keten te zetten.

Binnen het proces van de realisatie van deze nieuwe websites voor zowel Nederland als België heeft mark@ing een belangrijke rol. Bij aanvang van het project heeft Koen Paquay (eigenaar mark@ing) de rol van product owner op zich genomen.

Gebruikservaring

Profile Car & Tyreservice (Voorheen Profile Tyrecenter) is een nieuwe weg ingeslagen en legt de focus hiermee op velgen en banden. Dit is direct te zien op de homepagina, waar een module is ingebouwd zodat de bezoeker eenvoudig de juiste banden kan vinden aan de hand van een aantal criteria.

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te testen, is er door Net Profiler een panelonderzoek uitgevoerd die ondersteund is door webbouwer Mangrove en mark@ing. Hierbij zijn 10 respondenten die de verschillende segmenten binnen de doelgroep vertegenwoordigen gevraagd een aantal opdrachten uit te voeren op de website. Op deze manier kon de gebruiksvriendelijkheid getest worden en de conversiepaden in beeld gebracht worden. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek is de gebruikservaring verder geoptimaliseerd. Verder is er voor livegang uitgebreid getest aan de hand van de tool usabilla, een tool waarbij je per onderdeel van de website feedback kan geven.

Resultaat

Dit project is gestart in de zomer van 2014 met het selecteren van de juiste keuze voor de strategische partner(s) die Profile moest gaan helpen bij de realisatie van de nieuwe websites. In totaal heeft het project vanaf keuze tot live nieuwe websites anderhalf jaar geduurd.

Deze periode vat zich op de volgende manier samen:

  • Zomer 2014: shortlist van bureaus uitnodigen voor kennismaking

 

  • Zomer 2014: resterende 2 bureaus betaald laten pitchen. Verdeeld over 3 plenaire modelstorming sessies

 

  • Herfst 2014: Keuze van bureau en starten met Definitiefase, waarin de 188 userstories beschreven werden

 

  • Winter 2014/2015: Start met design en bouw van de website verdeeld over 5 sprints

 

  • Zomer 2015: Demo met stakeholders (ondernemers van Profile & directie) op locatie bij Mangrove (in Rotterdam)

 

  • Herfst 2015: Oplevering fase 1 van project (nog niet LIVE met website)

 

  • Herfst 2015: Toevoegen van benodigde EXTRA functionaliteiten alvorens LIVE te gaan

 

  • Januari 2016: Live met zowel Profile.nl als Profile.be (minimum viable product)
De ontzorging en kritische blik van Koen ten aanzien van het proces en de keuzes vanuit Profile heeft ertoe geleid dat het project geslaagd is

-Anthonie Zoomers (algemeen directeur Profile International NV)

Ja, ik wil graag meer weten over deze case en wat mark@ing voor mij kan betekenen

Verantwoordelijkheden mark@ing

✓ Aansturing team Profile, bestaande uit: Online marketeer (NL), IT’er & Online marketeer (BE)

 

✓ Afstemming Profile stakeholders: vestiging ondernemers, directie Profile, product management & marketing afdeling.

 

✓ Aansturing team Mangrove, bestaande uit: Scrum master, frontend & backend developers, designer(s) & marketeer

 

✓ Aansturing van SEO migratie traject in samenwerking met online marketeer Profile & NetProfiler

 

✓ Ondersteuning panelonderzoek in samenwerking met NetProfiler

 

✓ Planning, budget & scope bewaking

groene-pijl