Alles wat je moet weten over content marketing

16 mrt Alles wat je moet weten over content marketing

Wanneer je te maken krijgt met zoekmachine optimalisaties van een website wordt de term ‘content marketing’ geroepen. Maar wat is content marketing dan precies? En is het echt zo nieuw en innoverend? Lees snel verder!

Wat is content marketing?

Content marketing is het aantrekken van nieuwe klanten door relevantie informatie te tonen. Dit kan in de vorm zijn van een blog te schrijven, of op het juiste moment de juiste informatie te geven. Dit zonder de intentie om iets te verkopen. Het gaat dus echt om het persoonlijke informatie verschaffen die op dat moment belangrijk is.

In feite zijn wij tijdens het schrijven van het blog bezig met het verder ontwikkelen van de content strategie. Wij horen vragen over wat contentmarketing nu eigenlijk betekend, dus gaan we hier een blog over schrijven! En daar ben jij, de lezer.

Content marketing: Vroeger en nu

De afgelopen 5 jaar heeft content marketing een vogelvlucht gemaakt en is het niet meer weg te denken uit veel SEO strategieën. Content marketing bestaat echter al langer, al was het toen in een andere verschijningsvorm. De Allerhande van Albert Heijn verscheen voor het eerst in 1954. Hoewel dit in papiervorm is, is het doel hetzelfde: het verspreiden van relevante informatie aan de lezer.

Hoe zorg je voor relevante content?

Content marketing“Als content marketing dan toch niet zo nieuw blijkt te zijn, hoe kan het dan zo zijn dat het steeds populairder wordt en hoe kan je je ervan onderscheiden?” Hoor ik je denken. Het zoekgedrag van mensen verandert constant. Mensen zijn steeds meer op zoek naar meer informatie en willen sneller antwoord. Het is daarom belangrijk om onderzoek te doen naar het zoekgedrag van je bezoeker. Genaamd de ‘customer journey‘. Op deze manier kan je je bezoeker voorzien van relevante content, waarbij je gebruik maakt van een ‘pull-strategie‘ in plaats van ‘push-strategie‘. Zorg minstens voor een content kalender zodat je consistent omgaat met het delen van berichten. Download hier een voorbeeld van onze contentkalender en vul ‘m meteen in!

Input voor je content strategie

Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven achterhalen wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn in jouw markt en welke behoeften jouw klanten hebben. Kijk daarnaast ook naar de trends en ontwikkelingen die spelen in de online marketing, deze ontwikkelingen gaan doorgaans snel en het is belangrijk om er bovenop te zitten.

Wanneer je een goede content strategie hebt ontwikkeld die binnen jouw organisatie past en vervolgens gaat implementeren, is het na implementatie van belang om de resultaten te gaan meten. Dit kan gedaan worden door webanalytics programma’s (bijvoorbeeld Google Analytics), A/B testing, een usability onderzoek en online resultaten analyseren. Het is belangrijk om te meten en te testen. Zonder resultaten en cijfers is het heel lastig om te oordelen of de tijd die je erin hebt geïnvesteerd waard is geweest.

Wat levert een content strategie op?

Het is lastig om in cijfers uit te drukken wat een content strategie doet met een website, maar er zijn een aantal voordelen die jou gaan overtuigen om er intensief mee aan de slag te gaan. Want jazeker, content marketing gaat je echt wat opleveren.

Betere vindbaarheid met de juiste content

Allereerst levert het je een betere vindbaarheid op binnen de organische resultaten van de zoekmachines. Hierbij is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Door middel van onderzoek naar deze zoekwoorden verspil je geen tijd aan onnodige content. Zoek dus altijd naar zoekwoorden met hoge zoekvolume en een lage concurrentie. Wijzelf doen dit via de “Keyword planner” van Google AdWords. Weet je niet waar dit te vinden is, of wil je het ons gewoon laten doen? Bel dan gerust even met 0416-30 10 50. Dan zorgen wij voor een mooie lijst met de juiste zoekwoorden.

Interactie met de klant

Het zorgt daarnaast voor interactie met je klanten; zij reageren op posts van jou, wat ook weer kan leiden in een goede mond-tot-mondreclame. Door de juiste content met de juiste vragen of stellingen op het einde kan binnen de branche veel reacties komen. Samen met andere professionals worden de vragen van de klant beantwoord. Je weet wat er leeft onder de doelgroep en welke informatie zij nodig hebben op dat moment.

Meten = weten

Je resultaten zijn eenvoudig te meten met een programma zoals eerder is beschreven. Zo kan er via Google Analytics worden gekeken naar het verkeer van je website, wie je bezoekers zijn en nog veel meer. Maar belangrijk hierin is het verloop van het bezoek. Via welk zoekwoord zijn ze binnengekomen en heeft dat uiteindelijk geleid tot een aankoop? Dit is allemaal te zien als je maar weet waar je moet zoeken. Weet je dat nog niet? Wij leggen je het wel uit hoor -> Neem contact op via 0416-30 10 50 of mail naar koen@markating.nl

Stijging_conversie

Bronnen & relevante informatie

MarketingTribune.nl: 22 januari 2015, Bereik opbouwen voor content is heilige graal

 

Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
1Reactie

Geef een reactie