Conversie optimalisatie: hoe begin je?

Conversie optimalisatie: hoe begin je?

Of je nou een webshopeigenaar bent of leads wil verzamelen via je website; waarschijnlijk heb je al meerdere keren van de term ‘conversie optimalisatie’ gehoord. Maar waar begin je? Lees snel verder over conversie optimalisatie waarin we je stap voor stap meenemen.

Er zijn waarschijnlijk 101 dingen die je direct in je webshop kan veranderen, zonder dat je weet of het de inspanning daadwerkelijk waard is. Vaak hoor je zaken als “ik heb gehoord dat een groene knop beter werkt dan een blauwe knop onder het formulier, laten we dit testen”. De kans is echter klein dat je door deze wijziging daadwerkelijk je omzet en/of je conversie gaat verhogen. Daarnaast is het belangrijk om testen zodanig uit te voeren dat ze statistisch goed onderbouwd zijn zodat met zekerheid gesteld kan worden dat de resultaten representatief zijn en niet op toeval berusten.

 

Hoe start je met het conversie optimalisatie proces?

Volgens Jurjen Jongejan, conversie optimalisatie-goeroe met jarenlange ervaring in het optimaliseren van webshops, zijn er 5 niveaus waarnaar gekeken kan worden. De niveaus zijn ingedeeld op basis van prioriteit (belangrijkste eerst):

  • Unieke waardepropositie
  • Technische obstakels
  • Functionele obstakels
  • Usability obstakels
  • Emotionele/ intuïtieve obstakels

Er wordt hierboven veel over “obstakels” gesproken, omdat de bezoeker dit zo op jouw website of webshop kan ervaren. Wanneer het de bezoeker niet aan staat wat er wordt benoemd op je website of er werken bijvoorbeeld knoppen niet, dan vormt dit een obstakel en is de kans klein dat je potentiële klant overgaat tot actie. Meer informatie over conversie optimalisatie waarover Jurjen Jongejan heeft geschreven lees je hier.

 

Conversie verhogen vanuit het zoekverkeer

Naast conversie optimalisatie óp de website of webshop, zit er nog een stap voor. Voordat de bezoeker terecht komt op je website, is het zaak dat hij/zij de informatie ziet die jij belooft. Via ieder kanaal (Google, social, advertenties) moet je de bezoeker kunnen triggeren om je website te bezoeken, maar daarnaast ook de verwachtingen die je schetst waar kunnen maken. Doe je dit niet, dan zal je bezoeker direct je website verlaten en heb je hoogstwaarschijnlijk een hoog bouncepercentage. De typen obstakels waar ik verder in het artikel op in ga hebben betrekking op kwalitatief goede bezoekers. D.w.z: de bezoeker is zich bewust van de producten of diensten die jij aanbiedt, maar op de een of andere redenen converteren ze tóch niet. Om erachter te komen waarom deze bezoekers afhaken voordat zij een actie hebben uitgevoerd, is het zaak om zoveel mogelijk obstakels weg te halen in onderstaande volgorde:

tabel

 

 Unieke (waarde)propositie van je bedrijf

De unieke waarde propositie van je bedrijf is het allerbelangrijkste voor je bezoeker. Je bezoeker is op jouw webshop of website terecht gekomen en heeft dus interesse. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker geïnteresseerd blijft, is het belangrijk om eerst onderzoek te doen naar de doelgroep en je concurrenten.

  • Wie is je doelgroep?
  • Waarin heeft je doelgroep interesse?
  • Hoe spreek je de doelgroep aan?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat zijn jouw sterke punten ten opzichte van de concurrent?
  • Sluiten jouw sterke punten aan bij de behoefte van de consument

Onderstaande afbeelding is een goed voorbeeld om aan te geven waarom het niet alleen belangrijk is dat JIJ je doelgroep bedient, maar dat het ook belangrijk is om erachter te komen hoe je concurrent dit doet. Door jezelf te vergelijken met je concurrent kan je je zwakke punten verbeteren en eventuele obstakels voor je bezoeker weghalen.

blog-2

Wil je ervoor zorgen dat je bezoeker in de eerste instantie ‘blijft hangen’? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat jij net als je concurrent op de juiste punten de behoeften van je bezoekers/doelgroep vervult én dat beetje extra behoefte vervult. Door uniek te zijn in je markt en daarmee je doelgroep juist te bedienen, wordt je succesvol. Uiteraard is het wel belangrijk om deze USP’s duidelijk te vermelden op je website of webshop.

 

Technische obstakels binnen je webshop

Een absolute conversie killer is een technisch niet-functionerende website of webshop. Deze obstakels kunnen uiteenlopen van een pagina die niet goed laadt, een 404-error die aan de bezoeker wordt getoond of de pagina’s van je webshop die niet goed worden weergegeven in bepaalde browsers waardoor een bezoeker genoodzaakt wordt het bestelproces te beëindigen. Een loyale klant zal de moeite nemen om op een andere manier de actie uit te voeren, maar zover wil je het niet laten komen. Bezoekers die nog niet bekend zijn met je webshop zullen sneller geneigd zijn naar je concurrent te gaan waardoor (onnodig) omzet wegvloeit.

Hoe ontdek je welke technische obstakels binnen jouw webshop echte ‘conversiekillers’ zijn?

Aan de hand van data uit Analytics kan je veel obstakels achterhalen. Allereerst adviseer ik je via Google Analytics het proces van je bezoeker in kaart brengen. Welke weg dient de bezoeker binnen je webshop af te leggen en waar zie je een hoog bouncepercentage (bezoekers die op je webshop of website landen maar niet verder klikken en de pagina vervolgens afsluiten) of uitvalpercentage? Zorg dat je deze pagina’s in kaart brengt en voer analyses uit om erachter te komen waarom de bezoeker hier afhaakt. In een vervolgartikel over technische obstakels leg ik je uit welke analyses essentieel zijn om uit te voeren.

 

Functionele obstakels

Wanneer de website niet goed functioneert, wordt het bezoekers niet gemakkelijk gemaakt om te converteren. Functionele obstakels zijn minder urgent dan propositie- en technische obstakels, maar zijn desondanks erg belangrijk om op te pakken.

Een voorbeeld van een functioneel obstakel is een slechtwerkende filter binnen de website. Wanneer je bijvoorbeeld een typefout maakt van een product waardoor er geen resultaten getoond worden, is dat een slechte zaak. Dit betekent niet dat het filter niet werkt, maar dat er goed gekeken moet worden naar de functionaliteit van de filter. Wanneer je binnen Google Analytics ziet dat verschillende typefouten vaker worden herhaald, is het zeker nuttig om de functionaliteit te verbeteren. Een ander voorbeeld is het niet kunnen toevoegen van een ander verzendadres dan het thuisadres, waardoor de bezoeker zich genoodzaakt ziet het product ergens anders te bestellen.

 

Gebruiksonvriendelijke obstakels

Een gebruiksonvriendelijk obstakel heeft niets te maken met niet-werkende onderdelen, maar zorgt ervoor dat de bezoeker meer (onnodige) moeite moet doen om een bepaalde taak uit te voeren, waardoor het proces als ‘niet prettig’ door de bezoeker wordt ervaren. Voorbeelden van conversiekillers op basis van gebruiks(on)vriendelijkheid zijn lange invulformulieren, onduidelijke stappen in het bestelproces en onduidelijke voorwaarden.

 

Beslissingen op basis van emotie/ intuïtie

Beslissingen op emotie en intuïtie zijn vrij persoonlijk en meer gebaseerd op het instinct van je bezoeker. Iedere bezoeker is anders en het is lastiger om hierop in te spelen, omdat de obstakels minder concreet zijn dan ‘de webshop werkt niet’. Toch zijn er zaken die ervoor kunnen zorgen dat de bezoeker beter wordt gerustgesteld waardoor het vertrouwen in de webshop groter is en de kans op een conversie hoger is. Voorbeelden waar je aan kan denken:

  • Keurmerken toevoegen op de webshop die autoriteit uitstralen en aantonen dat de webshop betrouwbaar is
  • Verwachtingen managen: aangeven hoeveel stappen het bestelproces heeft
  • De huisstijl ook aanbrengen binnen de betaalomgeving van de webshop
  • Duidelijke voorwaarden tonen
  • Mogelijke verzend- en retourkosten duidelijk communiceren

Hoe lager je in de niveaus gaat, hoe gemakkelijker het (in de meeste gevallen) is om een obstakel op te lossen. Echter is het erg belangrijk om bovenaan te starten; de bezoeker haakt anders af vóórdat deze bijvoorbeeld de gebruiksonvriendelijke/emotionele onderdelen gepasseerd heeft.

Op dit moment is het waarschijnlijk erg veel informatie en heb je nog niet concreet handvatten om direct aan de slag te gaan. In de komende weken zal ik meer blogs schrijven, inhoudelijk gericht op de typen obstakels, de benodigde analyses en te ondernemen acties hiervoor. Mocht je niet kunnen wachten om de conversie van je webshop verder te verbeteren? Neem dan direct contact met mij op via jody@markating.nl!

Nooit meer afhankelijk zijn op het gebied van conversie optimalisatie? Volg een conversie optimalisatie training! 

Ga verder naar stap 1: Bepaal je unieke waarde propositie

Bron: ISM Company

Summary
Conversie optimalisatie: hoe begin je?
Article Name
Conversie optimalisatie: hoe begin je?
Description
Of je nou een webshopeigenaar bent of leads wil verzamelen via je website; waarschijnlijk heb je al meerdere keren van de term ‘conversie optimalisatie’ gehoord. Maar waar begin je? Lees snel verder over conversie optimalisatie waarin we je stap voor stap meenemen.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie