Google Analytics cursus: de basis voor jouw online succes!

Google Analytics cursus: de basis voor jouw online succes!

Datagedreven marketing is hot.  Marketeers maken steeds vaker keuzes op basis van klantdata. Maar hoe gebruik je data uit het meest gebruikte dataplatform: Google Analytics? In deze blog leer ik je hoe je na het volgen van een Google Analytics cursus jouw keuzes kan baseren op klantdata.

Wat is een Google Analytics cursus?

Een Google Analytics cursus is een cursus of training waarin je leert om optimaal gebruik te maken van jouw klantdata. Bestellen jouw bezoekers vaker op zondag of op vrijdag? Vinden jouw bezoekers je website via organische of betaalde advertenties? Enkele vragen waarop je na de Google Analytics cursus zélf antwoord kan geven. Naast het creëren van inzicht is het doel van de training om je mee te geven wat je met deze inzichten kan en hoe je met behulp van de data uit jouw Google Analytics-account meer omzet kan behalen.

Snel Google Analytics juist inrichten? Download dan onze Google Analytics handleiding.

Google Analytics cursus

Voor wie is een Google Analytics cursus geschikt?

Google Analytics vormt voor vrijwel elke website de basis van inzicht in klantdata. Variërend van enthousiastelingen die naast hun baan een webshop zijn gestart tot e-commercereuzen zoals Coolblue, Bol.com en Wehkamp. Voor elk type website is Google Analytics relevant en dus is een Google Analytics cursus geschikt.

Google Analytics raakt jouw gehele organisatie. Denk daarbij niet alleen aan je (online) marketeers, maar ook aan:

  • Klantenservice
  • Inkoop / verkoop
  • IT-afdeling

 

Uit interne zoekopdrachten haalt een van onze klanten bijvoorbeeld veel informatie voor de klantenservice. Klanten die, na bestelling, veel zoeken op ‘hoe gebruik ik product X’ kunnen hierdoor pro-actief ontzorgt worden door bijvoorbeeld het creëren van een uitleg op de website, een video-tutorial of een e-mail kort na ontvangst van het product. Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten:

  • Je verlicht de druk op de afdeling klantenservice: minder manuren = minder kosten.
  • De klant is nog meer tevreden over jouw service en zal eerder een herhaalaankoop overwegen.

 

Ander mooi voorbeeld wat voortkwam uit een Google Analytics cursus was voor een webshop in de modebranche. Bezoekers zochten op ‘sjaals’ terwijl die niet aangeboden werden in de webshop. Na je zoekopdracht liep je dood: je kon immers geen sjaals kopen! Naar aanleiding van deze informatie heeft de afdeling inkoop overwogen om sjaals aan het assortiment toe te voegen. Een eye-opener waar je misschien wel nooit achter was gekomen zonder het goed gebruiken van Google Analytics.

‘Google Analytics vormt sinds de cursus de basis van mijn online marketing’

Dat ook IT-ers baat hebben bij een Googel Analytics cursus blijft wel uit het volgende voorbeeld. Bij een Google Analytics training die ik met een collega mocht geven bij een bedrijf, sloten niet alleen de marketeers maar ook enkele personen van de IT-afdeling aan. Aanvankelijk was men nog niet overtuigt van de meerwaarde van de cursus, maar gaandeweg de dag kwamen enkele eye-openers voorbij. Zo droeg de training niet alleen bij aan de kennis, maar ook aan de samenwerking en kweekte de training ‘begrip’ voor de afdelingen onderling. Google Analytics is nu eenmaal niet iets waar je 1 keer per maand op inlogt en dan vervolgens een maand niet naar om hoeft te kijken.

Wacht daarom niet: creëer draagvlak voor het vergroten van de kennis van Google Analytics in jouw bedrijf.

Google Analytics cursus: de basis voor jouw online succes!

Google Analytics saai? Niet bij mark@ing!

Vaak hoor ik dat Google Analytics saai is, niet direct omzet oplevert en veel tijd kost. Ik ga deze vooroordelen niet direct ontkennen, maar hou ervan om je te laten zien dat het ook anders kan. In de Google Analytics cursus leer ik je meer omzet halen uit klantdata door het gebruik van Google Analytics met enkele slimmigheden die weinig tijd kosten. Wedden dat je Google Analytics nu ineens wel leuk gaat vinden?

Om je te belonen voor het feit dat je deze blog leest zal ik een tipje van de sluier oplichten hoe we onze Google Analytics cursus leuk, interactief, prikkelend én leerzaam maken! We laten jou op papier een offline winkel opzetten en nadenken over vragen als:

  • Wie is je klant?
  • Hoe kan jou klant je winkel vinden?
  • Wat doet een klant als hij eenmaal in je winkel is?
  • Hoe doet je klant de aankoop?
  • Wie zijn er op dit moment in jouw winkel?

 

Ons leven speelt zich meer en meer online af, toch merken we dat het veel gemakkelijker is om een offline voorbeeld te gebruiken. Door deze aanpak ga je Google Analytics niet langer als een hinderlijk obstakel zien maar als een wondermiddel waarmee je jouw online resultaat een boost geeft. En het leuke eraan is: over een offline klant weet je eigenlijk maar heel weinig als je het afzet tegen een online klant. Daarnaast heb je alleen al een dagtaak aan het bijhouden van alle data die je kan verzamelen op basis van je klanten in je winkel. Google Analytics doet dit online allemaal voor jou! Daarnaast geeft Google Analytics je een veel nauwkeuriger antwoord op vragen:

  • Waar komt mijn bezoeker vandaan?
  • Welke onzekerheden heeft mijn bezoeker over mijn product?
  • Wat is de route die mijn bezoeker aflegt in mijn winkel?

 

Natuurlijk is het een voordeel als je handig bent met cijfertjes en meer een bèta-type bent. Maar door middel van onze aanpak maken we Google Analytics ook toegankelijk voor personen die eigenlijk een bloedhekel hebben aan tabellen, grafieken en getallen. Ik zie het als een persoonlijke missie om niet alleen mijn enthousiasme over Google Analytics over te brengen, maar ook jou lyrisch te maken over de mogelijkheden die je hebt met data. Start daarom niet direct met dure klantonderzoeken, doelgroep analyses of enquêtes, maar gebruik de data die je op een presenteerblaadje hebt binnen Google Analytics.

Wat leer ik in een Google Analytics cursus?

In de basis leer je hoe je de data die je in Google Analytics terugziet komen interpreteert én hoe je vervolgens de juiste conclusies trekt die bijdragen aan bijvoorbeeld jouw online marketing strategie.

We beginnen bij het begin: een goede inrichting van jouw Google Analytics-account(s). Bij de basisinrichting leer je bijvoorbeeld hoe je intern verkeer filtert waardoor je een zuivere weergave van de cijfers krijgt. Ook leren we je doelen instellen zodat je kan zien op welke manier je doelen behaalt worden op je website. En naast Google Analytics zelf, leggen we uit hoe je het optimale kan halen uit Google Tag Manager, Google Search Console en Google My Business (Google Mijn Bedrijf). Deze Google-producten versteken elkaar, zijn ondersteunend aan Google Analytics en zorgen voor een completer inzicht in jouw online prestaties. Direct weten hoe je deze tools inricht? Download dan onze gratis Google Analytics handleiding!

De Google Analytics training bestaat vervolgens uit de volgende hoofdonderdelen:

Google Analytics cursus - hoofdonderdelen

1 Doelgroep – Wie is je klant?

Om een succesvolle website te ‘runnen’ is het van essentieel belang dat je weet wie je klant is. Idealiter schets je vooraf een beeld van jouw potentiële/meest ideale klant. Vervolgens kan je in Google Analytics toetsen of jouw verwachtingen overeenkomen met het type bezoekers dat daadwerkelijk op je website komt. Aan de hand van deze informatie kan je nog beter op jouw (potentiële) klant inspelen.

We laten je in dit onderdeel zien hoe je in Google Analytics een antwoord kan krijgen op de volgende vragen:

  • Wat is hun leeftijd?
  • Waar wonen ze?
  • Wat is hun geslacht?
  • Wat hebben zij te besteden?
  • Waar liggen hun interesses?

Google Analytics

2 Acquisitie – Hoe kan je klant jouw winkel vinden?

Als je weet waar je klant vandaan komt kan je daar beter op inspelen. Zo zal je zien dat een bezoeker die via social media komt vaak een ander doel (oriënteren/inspireren) heeft dan een bezoeker die uit kortings e-mail (conversie) komt. Met deze gedachte in je achterhoofd is het logisch dat je via social media een andere boodschap communiceert dan via e-mail. Hierdoor kan je op het juiste moment, via het juiste kanaal de juiste boodschap delen en zorg je voor optimale relevantie.

We laten je in dit onderdeel zien hoe je in Google Analytics een antwoord kan krijgen op de volgende vragen:

  • Via welke contacten & promoties komt jouw klant op je website?
  • Aan welke middelen geef je geld aan uit en wat krijg ervoor terug?
  • Met welk doel haal je je klanten naar je winkel?
  • Hoe breng je de acquisitiekosten omlaag met behoud van resultaat?

 

3 Gedrag – Wat doet een klant als hij eenmaal in je winkel is?

Je bent inmiddels al heel ver: je klant is in je winkel en de kans op het behalen van jouw doelstelling neemt toe! Je zal echter zien dat niet elke klant die jouw website bezoekt doet wat je hoopt: contact opnemen, een product kopen, een offerte aanvragen etc. Er zijn veel afhakers op jouw website die zich oriënteren, vergelijken met concurrenten, er nog even over na willen denken of om wat voor reden dan ook afhaken.

We laten je in dit onderdeel zien hoe je in Google Analytics een antwoord kan krijgen op de volgende vragen:

  • Wat bekijken ze allemaal in je winkel?
  • Hoe lang zijn ze in je winkel?
  • Wat zijn zoal de vragen die ze de verkoper stellen?
  • Wat zijn de meest bekeken producten?
  • Hoe snel haakt men af direct na binnenkomst?
  • Hoe krijg je ze zo snel mogelijk naar de kassa?

 

4 Conversie – Hoe doet je klant de aankoop?

Het moment van de waarheid: je klant doet een aankoop, vraagt een offerte aan, neemt contact op, of wat je doel ook mag zijn! Je kan natuurlijk direct de slingers op gaan hangen, de rest van de week achterover gaan zitten en wachten tot de volgende conversie binnenkomt. Maar ik wil altijd meer, beter, sneller enzovoorts. Dat kan je bereiken door te analyseren hoe de conversie behaald is én hoe je een volgende keer tegen minder kosten meer conversies kan realiseren.

We laten je in dit onderdeel zien hoe je in Google Analytics een antwoord kan krijgen op de volgende vragen:

  • Welke doelstellingen monitor je?
  • Wat is de gemiddelde orderwaarde?
  • Welke producten worden het meest verkocht?
  • Welke obstakels ervaren ze op weg naar de kassa?
  • Welke periode is goed voor de omzet?
  • Welke categorie producten wordt het meeste verkocht?

 

5 Realtime – Wie is er nu in je winkel?

In een winkel is het een makkelijke vraag wie er nu in je winkel aanwezig is. Digitaal is deze vraag echter nog makkelijker én beter te monitoren, vergelijken en analyseren. Het onderdeel realtime laat je zien hoeveel actieve gebruikers er op dit moment op je website zijn. Daarnaast geeft Google Analytics je meer informatie over:

  • Wat wordt nu bekeken?
  • Wie is nu bij de kassa?
  • Hoe zijn de huidige bezoekers in de winkel gekomen?
  • Wat kopen ze nu?
  • Waar komen ze nu vandaan?

Realtime Google Analytics

De informatie die je terugvindt onder ‘realtime’ is met name nuttig als je aan het testen bent en een e-mailcampagne verzonden hebt en benieuwd bent of er direct resultaat uitkomt. Maar vanuit de IT-invalshoek is het ook een goed hulpmiddel om te zien of je website al die bezoekers wel aankan nadat je in de publiciteit is gekomen of je e-mailcampagne wat meer doorkliks opleverde dan verwacht. Dat laatste is overigens daadwerkelijk een reden geweest waardoor en letterlijk stoom uit de oren kwam bij een website. Omdat je een verzonden e-mail nou eenmaal niet terug kan halen is het van essentieel belang dat de IT-afdeling goed thuis is in Google Analytics.

We sluiten de Google Analytics cursus af met één van de leukste onderdelen naar mijn mening: dashboards! Als je tijdens de training interessante rapporten bent tegengekomen die je wel structureel (elke maand, week, dag enzovoorts) zou willen monitoren leggen we je hier uit hoe je een dashboard kan maken. En zeg nou eerlijk: wie is er niet voor het gemak geboren? Dashboards worden volledig door Google Analytics opgebouwd en ploffen bijvoorbeeld elke maandagochtend, als jij vol goede moed aan de nieuwe werkweek begint, in je mailbox. Vervolgens is het een kwestie van het rapport doornemen waarmee je bijvoorbeeld direct de actielijst voor de komende week kan vormen:

Maandag: De afgelopen maanden komen er weinig conversies uit Google Ads, je besluit met behulp van gegevens in Google Analytics enkele campagnes te verbeteren.

Dinsdag: Je tuigt een nieuwe e-mailcampagne op over je nieuwe productlijn. Je ziet namelijk dat de vorige e-mailcampagne een mooi aantal conversies tot gevolg had.

Woensdag: Je merkt dat mobiele gebruikers moeite hebben om de bestelstappen te doorlopen. Door in te huid van je bezoeker te kruipen, en ook die Samsung S9 te gebruiken waarmee je bezoeker moeite heeft om te bestellen, kom je tot een schokkende conclusie: je kan geen producten in je winkelwagen leggen!

Donderdag: Sommige contentpagina’s scoren matig. Je komt er achter dat je informatie over het retourneren van producten en de verzendkosten erg summier zijn. Door de informatie verder uit te breiden hoop je dat deze pagina’s beter gaan scoren.

Vrijdag: Data uit Google Analytics gebruik je om te overleggen met je inkopers. Je brengt ze op nieuwe ideeën en geeft aan wat de best lopende productcategorieën zijn. Samen maak je een aanvalsplan waarmee je jouw klant nog beter kan bedienen.

Overigens ook erg handig als je manager wekelijks een update van de online resultaten wil of als je zelf wil monitoren wat het resultaat is van de E-mailpartner waar je mee samenwerkt.

Conclusie: Google Analytics is de basis voor jouw online marketing succes! Weet jij (nog) niet hoe je Google Analytics gebruikt om je keuzes uit te voeren op basis van klantdata? Volg dan een Google Analytics training en ik leer je hoe je succes kan behalen door het gebruik van Google Analytics.

 

Summary
Google Analytics cursus: de basis voor jouw online succes!
Article Name
Google Analytics cursus: de basis voor jouw online succes!
Description
Datagedreven marketing is hot.  Marketeers maken steeds vaker keuzes op basis van klantdata. Maar hoe gebruik je data uit het meest gebruikte dataplatform: Google Analytics? In deze blog leer ik je hoe je na het volgen van een Google Analytics cursus jouw keuzes kan baseren op klantdata.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Menzo Wilschut
menzo@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie