Waarom jij géén omzet moet laten weglekken uit je webshop!

18 Sep Waarom jij géén omzet moet laten weglekken uit je webshop!

Jouw webshop scoort veel beter dan die van de concurrent.. toch? Je haalt er orders uit en krijgt in je omgeving complimenten over de vormgeving. Niets meer aan doen dus. Of toch wel? In dit artikel ga ik in op de mark@ing awards die vorig jaar zijn georganiseerd door markating.nl. We hebben meer dan 150 webshops geanalyseerd op basis van een aantal conversie optimalisatie obstakels, waarvan ik jou de belangrijkste inzichten ga geven. Lees snel verder in dit artikel om erachter te komen.

Wat zijn de mark@ing awards

De mark@ing awards zijn vorig jaar door mark@ing in het leven geroepen om meer informatie te verkrijgen over webshops. Welke (te verwachten) functionaliteiten zijn aanwezig in de webshops, wat zijn absolute conversiekillers en hoe kunnen we deze webshops voorzien van informatie op basis van de beschikbare data? Het doel van deze mark@ing awards was de beste webshops in het zonnetje te zetten, verbeteringen voor webshops te adviseren en op basis van de verzamelde data (nieuwe) inzichten te verkrijgen. Met deze inzichten schrijf ik dit artikel en geef ik je handige tips hoe je ervoor zorgt dat jouw webshop beter converteert.

Ga nooit uit van aannames

Op de website van markating.nl schrijven we regelmatig artikelen over conversie optimalisatie waarbij je altijd uitgaat van data in plaats van aannames. Alle informatie die naar voren komt uit dit artikel moet je dus niet klakkeloos overnemen, maar testen en kritisch bekijken of dit past bij jouw webshop. De criteria die naar voren zijn gekomen vanuit de mark@ing awards zijn bepaald op basis van onze ervaring op het gebied van webshop optimalisatie, externe onderzoeken & data uit analyseprogramma’s zoals Google Analytics.

 

Laat je bezoeker niet onnodig wachten

Je bezoeker heeft de intentie om bij jou een product te bestellen. Hij gaat naar je website en die blijft laden, nog langer laden en… niets. We hebben steeds minder tijd en willen dus geen tijd kwijt zijn aan onnodig lang wachten. Helaas hebben nog steeds veel webshops een lage laadtijd. Wat nog schokkender is: slechts 6% van de geanalyseerde webshops heeft een laadtijd van 2 seconden of lager!

Vanuit de benchmarks wordt aangegeven dat webshops een laadtijd tussen de 2-3 seconden maximaal zouden moeten hebben, om zo min mogelijk afhakers te hebben.

Je eigen website laadtijd kan je meten door middel van Google Pagespeed insights. Tevens kan je met deze tool achterhalen hoeveel omzet je extra kan behalen door het optimaliseren van je laadtijd. Zo gemakkelijk heb je nog nooit geld verdiend!

Geef je bezoeker het vertrouwen

Hoewel online shoppen steeds meer de standaard wordt en je met één vingerafdruk een betaling op je smartphone hebt uitgevoerd, geeft het toch altijd meer onzekerheid dan wanneer je een aankoop doet in een fysieke winkel. Zeker voor grotere en duurdere aankopen wil je er zeker van zijn dat de webshop een eerlijke partij is en dat je niet geld doneert aan een malafide organisatie.

Wellicht ben je bekend met de principes van Cialdini waarin je, aan de hand van 6 principes, je bezoekers overtuigt om een (online) aankoop te voltooien. Een van die principes is autoriteit. Door een autoriteit toe te voegen aan je website, heeft je bezoeker meer vertrouwen om in zee te gaan met jouw webshop. Een voorbeeld hiervan is een keurmerk toevoegen aan je webshop, waardoor je weet dat de veiligheid gewaarborgd is vanwege de kwaliteitseisen die een dergelijk keurmerk met zich meebrengt. Een voorbeeld hiervan is het Thuiswinkel Waarborg keurmerk.

Uit ons mini-onderzoek bleek dat 35% van de deelnemende webshops een autoriteit aan de webshop hadden toegevoegd in de vorm van een keurmerk. Er zijn verschillende keurmerken in verschillende prijscategorieën, daarom valt dit percentage me eerlijk gezegd tegen.

Waar moet je beginnen bij conversie optimalisatie?

Er zijn een hoop ‘no-brainers’ die je kan toevoegen op je website en de 3 bovenstaande voorbeelden zijn slechts het topje van de ijsberg. Het belangrijkste is om een lijst te maken met alle mogelijke obstakels die je kan vinden in je webshop door te navigeren als je bezoeker, gebruik te maken van online tools die je helpen de prestaties van je website te achterhalen en inzicht te verkrijgen uit analysetools zoals Google Analytics.

Maak hiervan een totaallijst van alle obstakels die je tegenkomt en prioriteer deze op basis van de verwachte impact die de verandering met zich meebrengt, de hoeveelheid bezoekers dat deze wijziging te zien krijgt en het gemak om deze wijziging door te voeren. Bepaal op basis daarvan of je je hypothesen gaat testen of direct doorvoeren.

Conversie optimalisatie is dus niet even iets wat je naast je andere werkzaamheden, maar verdient volledige focus. Hopelijk heb ik je met een kijkje in onze keuken laten zien waar veel webshops nu nog steekjes laten vallen en waar jij van kan profiteren om ervoor te zorgen dat jouw webshop beter presteert!

Summary
Conversie optimalisatie obstakels
Article Name
Conversie optimalisatie obstakels
Description
In dit artikel ga ik in op de mark@ing awards die vorig jaar zijn georganiseerd door markating.nl. We hebben doen meer dan 150 webshops geanalyseerd op basis van een aantal conversie optimalisatie obstakels, waarvan ik jou de belangrijkste inzichten ga geven. ✅ Lees snel verder in dit artikel om erachter te komen.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie