Meeloopdag bij mark@ing

03 jul Meeloopdag bij mark@ing

Naar aanleiding van gastcolleges die verzorgd zijn op Avans Hogeschool door collega’s Menzo & Jody, kregen we vervolgens de vraag van één van de studenten om een dag mee te lopen bij ons op kantoor. Na afloop van deze meeloopdag hebben we haar gevraagd deze dag vanuit haar oogpunt te beschijven. Lees hier hoe studente Amanda Deen deze meeloopdag heeft beleefd.

De digitale wereld is erg dynamisch, nieuwe ontwikkelingen komen in hoog tempo voorbij waardoor je altijd blijft leren en je kennis continue vergroot wordt. Hierdoor hebben online marketeers een behoorlijke uitdaging. Een uitdaging die ik met name door mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid graag aan zou willen gaan.

Wie ben ik?

Mijn naam is Amanda. Als studente Digitale Communicatie ben ik vanaf februari 2017, gestart aan de minor Online Marketing aan de Hogeschool Avans in Den Bosch. Op mijn opleiding Digitale Communicatie heb ik voor het eerst kennis mogen maken met Online Marketing. Tijdens mijn opleiding was het voor mij al snel duidelijk dat mijn interesse bij marketing lag. De wondere wereld van marketing fascineerde mij enorm en als snel merkte ik op, dat ik vooral de online kant van marketing erg interessant vond. Voornamelijk door alle technische aspecten achter het gehele gebeuren. Vanaf jongs af aan heb ik mij altijd al willen verdiepen in onderwerpen die mijn interesse wekken en wil ik graag weten waarom iets werkt zoals het werkt. Door middel van de gekozen minor wil ik mij kunnen specialiseren en wil ik mijn kennis verbreden in de richting van Online Marketing.

Als klein meisje stelde ik vroeger altijd al de ‘waarom-vraag’ aan mijn vader. Hij kon hele fascinerende antwoorden (nou zeg maar verhalen) geven op mijn vragen. In mijn ogen wist mijn vader dan ook ‘alles’, want ik hoefde maar te vragen waarom iets zo was of hoe iets in elkaar zat en ik kreeg er een helder antwoord op. Ik wilde de wereld om mij heen graag begrijpen en was daarom altijd op zoek naar verklaringen en antwoorden. Kinderen hebben van nature een onderzoekende en nieuwsgierige houding. Maar nu nog steeds is nieuwsgierigheid mijn drijfveer en wil ik zoveel mogelijk kennis vergaren met de daarbij behorende achtergronden, zodat iets logisch wordt. Mijn doel is duidelijk: Ik wil het grote geheel kunnen overzien, oorzaak en gevolg.

Minor online marketing

Met hoge verwachtingen startte ik in februari met mijn minor. Tijdens deze minor kregen we voornamelijk theoretische lessen, maar helaas gaven deze lessen niet genoeg antwoorden op al mijn vragen. Ik wilde namelijk graag het grote geheel overzien, verbanden leggen, om tenslotte tot de kern te komen. Natuurlijk waren de theoretische lessen heel erg interessant en heb ik er zeker wel iets van opgestoken, maar ik ben ervan overtuigd dat je het beste leert (en iets pas écht logisch wordt) door gewoon ergens mee bezig te zijn. Tot mijn grote teleurstelling miste ik deze praktijkervaring tijdens de minor. Ondanks alle theoretische lessen had ik namelijk nog niet echt het idee dat ik echt zelf aan de slag kon gaan met online marketing en de online tools. Om deze reden wilde ik graag ergens praktijkervaring opdoen in de vorm van een meeloopdag. Zodat ik op deze manier mijn theoretische kennis toe zou kunnen passen in de praktijk.

Meeloopdag mark@ing

Menzo Wilschut en Jody Op den Buijsch hadden al een aantal keer een gastcollege tijdens onze minor gegeven. Deze lessen vond ik echt ontzettend leuk en interessant en beide kunnen ze echt heel erg boeiend vertellen. Als enige van alle gastdocenten gaven zij een praktijkles waarbij ze je stap voor stap meenamen door het proces (in dit geval het aanmaken en instellen van een zakelijk (fictief) Facebook-account). Op onze eigen laptops mochten we direct meedoen met de stappen. Ik was enorm enthousiast over de praktijkles. Ik zag hier mijn kans om misschien nog wel meer online marketing ervaring op te doen. Daarom besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en Menzo een LinkedIn bericht te sturen met de vraag of er een mogelijkheid bestond om bij mark@ing een kijkje in de keuken te komen nemen. En jawel hoor, nadat het intern bij mark@ing overlegd werd, kreeg ik het positieve en enthousiaste bericht dat ik een dagje mee mocht komen lopen.

Ervaringen meeloopdag mark@ing

Met volle overtuiging kan ik zeggen dat de meeloopdag mij ontzettend goed bevallen is. Deze dag heb ik inzicht gekregen in verschillende online marketing tools (Google Analytics, Google AdWords en SemRush), heb ik een website mogen analyseren en heb ik een zoekwoordenonderzoek mogen uitvoeren. Bij aankomst werd ik vriendelijk door Jody ontvangen en aan het team voorgesteld. Ik voelde me er meteen op mijn plek. Na een rondleiding door het gebouw werd ik gelijk aan het werk gezet. Ik mocht werken met Google Analytics. De tool waar ik graag meer inzicht in wilde krijgen, want met kennis van Google Analytics kom je in de online marketing wereld al een heel eind.

Tevens heb ik inzicht gekregen in de tool: SemRush. SemRush analyseert websites door alle pagina’s te indexeren. De analyse laat zien hoe de website presteert op het gebied van zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid van een website. De tool kijkt waar de problemen in een website zitten en per probleem wordt er een oplossing geboden om de website te kunnen optimaliseren. Op deze manier wordt een website beter in de zoekresultaten gevonden en is de website relevanter en gebruiksvriendelijker voor bezoekers. Uit het SemRush onderzoek kwamen verschillende punten die verbeterd kunnen worden, zoals veel gebroken URL’s, niet bestaande pagina’s, het ontbreken van meta descriptions of dubbele meta beschrijvingen, dubbele titels, dubbele content op de website, de laadtijd van de website, het ontbreken van een Sitemap etc.

Middels het SemRush onderzoek is er veel duidelijk geworden over de werking van een website en zijn dus veel van mijn vragen beantwoord. Jody heeft mij verschillende technische aspecten kunnen uitleggen, waarvan een website afhankelijk is en waardoor een website bovenaan in de zoekresultaten kan komen te staan (en dus beter gevonden kan worden).

De opgedane kennis en verkregen informatie uit de tools, heb ik uiteindelijk goed kunnen gebruiken voor een schoolproject, waarbij we een bedrijf moesten voorzien van online marketing advies. In het advies heb ik verbeterpunten voor de website, het AdWords-account en voor de instellingen voor Google Analytics kunnen verwerken. Inmiddels is het advies aan het bedrijf overhandigd en waren zij meer dan enthousiast over het dossier. Het resultaat was volgens het bedrijf boven verwachting, vooral omdat het advies tot in de puntjes was uitgewerkt. Het advies is grotendeels tot stand gekomen doordat de website van het bedrijf geanalyseerd is middels de tools van mark@ing, waardoor er gedetailleerd advies gegeven kon worden.

Al met al kijk ik terug op een hele leuke, maar vooral leerzame meeloopdag bij mark@ing, waarbij ik veel nieuwe inzichten gekregen heb. Op het gebied van online marketing ben ik echt een stuk wijzer geworden. Wie had ooit gedacht dat ik in één dag, bijna meer zou leren dan in de gehele minor Online Marketing?

Ik wil mark@ing daarom heel erg bedanken voor de leuke dag en de kans die zij mij geboden hebben om te kunnen ervaren hoe een willekeurige dag in de online marketing wereld eruit ziet. Tot slot ben ik Jody heel erg dankbaar voor de tijd die ze voor mij genomen heeft en de energie die ze in mij gestoken heeft om mij de praktijkervaring te geven, waar ik naar op zoek was.

Maurice de Moor
maurice@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie