De methodische bezoeker (MBTI): het totaalplaatje

De methodische bezoeker (MBTI): het totaalplaatje

In onze reeks met artikelen over MBTI hebben we al eerder geschreven over de spontane bezoeker, de competitieve bezoeker en de humanistische bezoeker. De methodische bezoeker is hierbij nog niet aan bod gekomen. Om een webshop succesvol te maken, gelooft mark@ing in het verhogen van 3 factoren, namelijk traffic, conversie en orderwaarde. De onderstaande afbeelding verduidelijkt dit verder:

conversie-optimalisatie-competitief

 

Wat is MBTI?

MBTI is een model dat onder andere voor conversie optimalisatie op een website of webshop wordt toegepast. Benieuwd of jouw website ingericht op basis van conversie? Download onze 20 tips voor een betere conversie hier! Door gedragskenmerken te koppelen aan het type persoon, kan een website of webshop voor ieder type bezoeker optimaal worden ingericht. Het type persoon waar we nog niet eerder over hebben geschreven is de methodische bezoeker. Dit type bezoeker is in de meeste gevallen het meest voorkomende type. In dit artikel gaan we dieper in op de gedragskenmerken van de methodische bezoeker, geven we tips om je website of -shop te optimaliseren voor dit type bezoeker en geven we 5 voorbeelden uit de praktijk.

De gedragskenmerken van de methodische bezoeker

De methodische bezoeker baseert net als de competitieve bezoeker zijn beslissingen op basis van feitelijke informatie. Waar de competitieve bezoeker de website snel scant en zelf verbanden legt, wil de methodische bezoeker dat het totaalplaatje voor hem of haar wordt ingevuld. Waar de spontane bezoeker nog weleens een miskoop wil begaan, zal dit de methodische bezoeker niet snel overkomen. Deze bezoeker zoekt alles nauwkeurig uit en plaatst pas een bestelling zodra dit type bezoeker er zeker van is dat de desbetreffende aankoop de beste koop is.

Hoe bereik je de methodische bezoeker binnen je website of webshop?

De methodische bezoeker moet overtuigd worden dat dit het beste product voor hem of haar is. De bezoeker zal niet alleen je website bekijken, maar ook die van concurrenten en zal wellicht een achtergrondscan naar je bedrijf doen om er zeker van te zijn dat het bedrijf waarmee zaken gedaan worden ook betrouwbaar is. Zorg dus dat je zowel kennis, expertise, betrouwbaarheid en autoriteit uitstraalt. Een goede prijs is daarnaast ook een factor, maar voor de methodische bezoeker moet met name het totaalplaatje kloppen.

  • Zorg dat negatieve recensies altijd zichtbaar worden opgelost; laat zien dat de klachten serieus genomen worden en probeer dit soort klachten in de toekomst te voorkomen
  • Toon een telefoonnummer en adresgegevens prominent op iedere pagina (header van de pagina)
  • Bied de methodische bezoeker een gratis proefversie aan zodat het risico minimaal is
  • Bied garanties en zekerheden (30 dagen bedenktijd, gratis retourneren)
  • Toon video’s (of andere content die het product of de dienst uitleggen) toe op de website
  • Zorg ervoor dat reviews worden getoond op de website of webshop
  • Geef bij ieder product USP’s aan
  • Toon USP’s van het bedrijf prominent (boven de vouw) op de website- of shop
  • Bied de mogelijkheid op de site om producten met elkaar te vergelijken
  • Communiceer feiten in grafieken of tabellen
  • Toon keurmerken / awards
  • Licht producten uit die het beste verkocht worden en geef aan waarom dit het geval is
  • Zorg dat het proces op de website vlekkeloos verloopt waarbij alles technisch goed werkt

 

Voorbeelden die de methodische bezoeker aanspreken

In deze alinea gaan we bovenstaande informatie omzetten naar voorbeelden uit de praktijk: hoe spelen andere websites en webshops in op het gedrag van de methodische bezoeker?

  1. Bol.com

bol.com-methodische-bezoeker

Net als bij de andere MBTI-typen haal ik ook hier weer een voorbeeld van bol.com aan, omdat ik vind dat zij goed zijn in het bedienen van alle typen websitebezoekers.

  • Populaire artikelen opsommen:
  • Gratis verzending en retournering
  • 30 dagen bedenktijd: hierdoor ziet de methodische bezoeker minder risico
  • Inkijkexemplaar: de bezoeker kan erachter komen of het product bij hem of haar past voordat het definitief wordt aangekocht
  • Tips voor jou: specifiek aanbod tonen dat past bij de methodische bezoeker werkt positief
  • Recensies: het product wordt aangeraden door andere bezoekers, wat een belangrijke factor kan zijn voor het eindoordeel

 

  1. Beslist.nl

Beslist.nl is een belangrijke website om producten te vergelijken. In veel categorieën is het mogelijk om aanbieders te zoeken en de beste hiervoor te kiezen door middel van prijs, kwaliteit, expert reviews, verkoopfrequenties en andere feiten. Vergelijkingssites zijn voor de methodische bezoeker het ideale middel om alle specificaties naast elkaar te zetten en hierdoor een gedegen keuze te maken.

beslist-methodische-bezoeker

  • USP’s direct op de homepage met garanties
  • De reviews van experts toegevoegd
  • Sterrenreviews: Er wordt aangegeven hoe vaak dit product is beoordeeld en hoeveel sterren dit product heeft.
  • “Veel shoppers kiezen dit product”: Per product wordt aangegeven of dit product populair is en hoeveel winkels dit verkopen / hoe vaak dit verkocht wordt
  • Vergelijk van de 3 grootste aanbieders met reden “de meeste shoppers kiezen deze” waarom een bepaald product op 1 staat

 

  1. Coolblue

coolblue-methodische-bezoeker

  • Best verkochte artikelen worden getoond: voor de methodische bezoeker een teken dat dit product minder risico heeft om te kopen vanwege de hoge mate van populariteit
  • USP’s bovenaan: de volgende dag in huis, gratis verzending en gratis retourneren zorgt voor betrouwbaarheid bij de bezoeker
  • Rugzakken vergelijken: mogelijkheid om de rugzakken te vergelijken op gedetailleerde specificaties

 

  1. Lamzac

Misschien ken je het nieuwe product van Fatboy wel: de Lamzac. Een soort luchtzak welke je eenvoudig kan vol laten lopen met lucht, zonder dat hier een elektrisch apparaat aan te pas hoeft te komen. Bij nieuwe producten is het voor een methodische bezoeker belangrijk dat het duidelijk is hoe het werkt en dienen risico’s en onzekerheden weggenomen te worden. Hoewel Fatboy dit wel op de webshop toont, heb ik er wel naar moeten zoeken. De onderstaande triggers voor de methodische bezoekers zouden wat mij betreft prominenter mogen voorkomen op de webshop, met name omdat het een nieuw product betreft.

lamzac-methodische-bezoeker

  • Garanties bij de product detailpagina: zodra je op de productpagina landt, zie je direct garanties die betrouwbaarheid naar de bezoeker uitstralen zoals “14 dagen zicht termijn” en “veilig betalen”
  • Handleiding: omdat het een nieuw product is, is het belangrijk dat de bezoeker kan raadplegen hoe dit product werkt. Met deze visuele PDF is direct duidelijk hoe het product werkt
  • Video: door het gebruik van een video wordt bewijs geleverd aan de bezoeker dat het product daadwerkelijk naar behoren werkt, wat vertrouwen schept en eerder triggert om over te gaan tot aankoop.

 

  1. Body&Fit shop

Body&Fit is een distributeur van verschillende gezondheidsproducten. De website is al een aantal keer uitgeroepen binnen haar branche als winnaar van de Thuiswinkel awards en toont dit op de website.

 body-fit-methodische-bezoeker

  • Ingrediënten: Er is specifieke informatie over de producten te vinden met daarin de ingrediënten, allergeneninformatie en samenstelling.
  • Partners: Body&Fit toont partners op de webshop die algemeen betrouwbaar overkomen en waarvan de meeste Nederlanders gebruikmaakt van de desbetreffende services.
  • Keurmerken: Body&Fit toont awards welke autoriteit & betrouwbaarheid uitstralen. Dit zijn keurmerken die over het algemeen bekend zijn en zorgen voor een veilig en betrouwbaar gevoel bij de methodische bezoeker.

 

Wanneer richt je je webshop in voor de methodische bezoeker?

Idealiter wordt je webshop ingericht voor ieder type bezoeker. Echter, de methodische bezoeker is een van de meest voorkomende bezoekers en ik raad aan om de informatie uit de bovenstaande voorbeelden ten minste op te nemen in je webshop voor een volledigheid van feitelijke informatie. Met name nieuwe concepten of bedrijven hebben tijd nodig om vertrouwen te winnen bij de webshopbezoeker.

Meer weten over conversie? Neem gerust contact op met ons of download de 20 conversietips!

Lees ook ons artikel over de humanistische bezoeker
Lees ook ons artikel over de spontane bezoeker
Lees ook ons artikel over de competitieve bezoeker

 

 

Summary
De methodische bezoeker (MBTI): het totaalplaatje
Article Name
De methodische bezoeker (MBTI): het totaalplaatje
Description
In onze reeks met artikelen over MBTI hebben we al eerder geschreven over de spontane bezoeker, de competitieve bezoeker en de humanistische bezoeker. De methodische bezoeker is hierbij nog niet aan bod gekomen. Om een webshop succesvol te maken, gelooft mark@ing in het verhogen van 3 factoren,
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Koen Paquay
koen@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie