Strengere privacywetgeving in Europa

Strengere privacywetgeving in Europa

De toename van gebruikers op internet neemt ieder jaar toe. Bijna iedereen die je kent is wel aanwezig op één of meerdere social media platformen en steeds meer aankopen worden via internet gedaan. In 2015 kocht maar liefst 77% van alle Nederlanders (boven de 12 jaar) iets via internet. Bedrijven maken hier gretig gebruik van, omdat online niet alleen gemakkelijk data vergaard wordt, ook het gedrag van bezoekers is eenvoudiger in kaart te brengen dan via offline kanalen.

Cookiewetgeving uit 2012cookies-privacywetgeving

Er komen steeds meer tegengeluiden van internetgebruikers, omdat praktisch alles wat je doet online gemonitord kan worden. Zo is er sinds 2012 de cookiewetgeving, die gebruikers waarschuwt wanneer er extra gegevens worden verzameld op een website. Meestal is dit vrij onschuldig en wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van remarketing door producten opnieuw te tonen waarin je wél interesse hebt getoond, maar geen actie op de website hebt ondernomen. Toch wil je niet dat alles inzichtelijk wordt op internet. Wanneer je bijvoorbeeld naar een nieuwe baan aan het zoeken bent en er worden proactief advertenties getoond van banen die je op je werkcomputer kan zien, kan dit vervelende situaties opleveren op je huidige werk. Om dit soort redenen moet er toestemming gegeven worden voor cookies.

Verscherpte privacywetgeving

Om de internetgebruiker beter te beschermen, heeft de Europese Unie (EU) een akkoord bereikt over nieuwe privacyregels. In dit akkoord is door het Europees Hof van Justitie in Luxemburg onder andere bepaald dat bedrijven in de EU de persoonsgegevens niet mogen doorsturen naar landen die minder aangescherpte regels hebben. Deze wet is met name van toepassing op de Verenigde Staten, waar geen regelgeving op dit gebied is.

Wat betekent dit voor Europese bedrijven?

Europese bedrijven mogen geen persoonsgegevens meer doorsturen naar Amerikaanse bedrijven voor Facebook en Google. De afgelopen jaren zijn deze bedrijven regelmatig in aanraking gekomen met Europese overheden doordat de Europese regels werden geschonden. Voor Europese bedrijven die hun gegevens doorspelen naar bijvoorbeeld de Amerikaanse bedrijven, kan een boete worden opgelegd tot maximaal 4% van de totale wereldomzet.

internet-privacywetgeving

Voordelen op een rijtje

Hoewel je er in het dagelijks leven niet heel veel van zal merken, zijn er toch een aantal voordelen:

  • Data wordt niet meer klakkeloos doorgespeeld
  • In de hele EU is één wet van kracht in plaats van 28 losse wetten

 

Ingang regelgeving

Zodra het EU parlement begin 2016 definitief toestemt, zullen de verscherpte regels in 2017 van kracht zijn in heel Europa. Vanaf dit jaar wordt deze regelgeving al wel meegenomen in de Nederlandse wet en is er meldplicht. Speel jij als bedrijf gegevens door naar bedrijven waar dat niet heen mag gaan, dan adviseren wij om hier onmiddellijk mee te stoppen. Het zorgt niet alleen voor vertrouwensafbreuk bij de consument, het kan je daarnaast een fikse boete opleveren.

  • Bronnen & relevante artikelen:

NRC.nl: Strengere privacywetgeving

Summary
Strengere privacywetgeving in Europa
Article Name
Strengere privacywetgeving in Europa
Description
De toename van gebruikers op internet neemt ieder jaar toe. Bijna iedereen die je kent is wel aanwezig op één of meerdere social media platformen en steeds meer aankopen worden via internet gedaan. In 2015 kocht maar liefst 77% van alle Nederlanders (boven de 12 jaar) iets via internet. Bedrijven maken hier gretig gebruik van, omdat online niet alleen gemakkelijk data vergaard wordt, ook het gedrag van bezoekers is eenvoudiger in kaart te brengen dan via offline kanalen.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie