Wat zijn Remarketing ads?

Wat zijn Remarketing ads?

Remarketing (of retargeting) is een methode om bezoekers die eerder op je website zijn geweest (en niet hebben geconverteerd) opnieuw te benaderen. Remarketing kan via verschillende kanalen worden uitgevoerd om op die manier gerichte advertenties te tonen.

Wat is remarketing?

Remarketing (of retargeting) is een methode om bezoekers die eerder op je website zijn geweest (en niet hebben geconverteerd) opnieuw te benaderen. Remarketing kan via verschillende kanalen worden uitgevoerd om op die manier gerichte advertenties te tonen.

Waarom starten met remarketing?

De kans dat je bezoeker direct converteert naar aanleiding van het eerste contact (denk aan een social media post, een display advertentie of je flyer) is minimaal. Dat betekent echt niet dat je bezoeker per definitie geen interesse heeft in je product. Vaak is er een langere looptijd nodig voordat je doelgroep overgaat tot actie. Zeker wanneer die nog niet bekend is met het product of jouw bedrijf. Hoelang dat is, is product/dienst- en branche-afhankelijk. Een auto zal gemiddeld een langere buyer journey hebben dan een spijkerbroek. De bezoekers op je website die wel interesse hebben getoond, maar vervolgens geen actie hebben ondernomen (een contactformulier ingevuld, een aankoop gedaan) kan je op deze manieren opnieuw -en gericht- benaderen. De kracht van herhaling werkt en op deze manier zorg je voor een hogere conversie.

Begin niet zomaar met remarketing ads

Voordat je start met remarketing, is het belangrijk om vooraf een doel te stellen. Start niet zomaar met remarketing ads, maar bepaal vooraf wanneer het een succes is. Of wanneer een test geslaagd is. Een bepaald omzetdoel of aantal ingevulde formulieren kunnen een doel zijn. Doordat je precies kan zien wat je aan mediabudget uitgeeft, kan je gemakkelijk de kosten per conversie bepalen. Op die manier houd je grip op je kosten en uitgaven.

Voordelen van remarketing ads

Remarketing kan een dus een essentieel onderdeel van je marketingstrategie zijn om je verkoopcijfers te stimuleren of de bekendheid van je organisatie wil vergroten. Daarnaast heeft het nog een aantal andere voordelen:

  • Relevant verkeer die al bekend zijn met jouw organisatie
  • Minder waste in advertentiebudget
  • Gerichte advertenties op basis van gedrag

Manieren om remarketing te gebruiken met Google Ads

De meest bekende manier is waarschijnlijk remarketing via Google Ads (voorheen Google AdWords). Google Ads heeft verschillende advertentienetwerken zoals search & video. Binnen de volgende netwerken is het mogelijk om remarketing toe te passen:

Standaard remarketing

Bij standaard remarketing binnen Google Ads laat je je advertenties zien aan specifieke doelgroepen. Hierbij kan je zelf lijsten inladen óf maak je gebruik van lijsten die Google Ads voor je heeft gegenereerd.  Wanneer de bezoekers gebruikmaken van websites & apps binnen het Display netwerk, kan jouw advertentie vertoond worden.

Dynamische remarketing

Dynamische remarketing lijkt op standaard remarketing, maar gaat nog een stap verder. Hierbij krijgen bezoekers advertenties te zien, afgestemd op hun gedrag. Wanneer de ene bezoeker product X heeft bekeken en de ander product Y, verschillen de remarketingadvertenties van elkaar. Dit kan gekoppeld worden door middel van een feeds.

Remarketinglijsten voor het zoeknetwerk

Met remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA, Remarketing List Search Ads) kan je bezoekers die specifieke delen van je website hebben bezocht, retargeten. Op basis van bepaalde zoektermen die de bezoeker van je website in Google doet, kunnen jouw advertenties vertoond worden.

Remarketing op video’s

Door Youtube te koppelen aan Google Ads, kan je mensen retargeten die je video’s hebben bekeken. Google geeft hierbij het advies om breed te targeten en alle videoadvertentie-indelingen, om ervoor te zorgen dat de targeting niet te beperkt wordt.

Klanten retargeten

Wanneer je de contactgegevens van een klant kunt exporteren uit je CRM en importeert in Google, kan je hen retargeten. Wanneer deze mensen met hun e-mailadres zijn aangemeld bij Google, kunnen er advertenties worden weergegeven in verschillende Google producten.

Remarketing via social media

Hoewel Google Ads waarschijnlijk het bekendste middel is om je doelgroep te retargeten, is dit zeker niet het enige middel. Bijna iedereen die je kent zit op Facebook of Instagram. Niet gek dus om daar je bezoeker te retargeten. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Remarketing op basis van je websitebezoekers (installatie van de Facebook pixel op je website is hierbij essentieel)
  • Remarketing op bezoekers die je Facebook-video hebben bekeken
  • Bezoekers retargeten die een specifiek bericht hebben geliked of op andere wijze hebben geïnteracteerd op een bepaald bericht

 

Waarop moet je letten bij remarketing?

Hoewel je na het lezen van dit artikel waarschijnlijk niet meer onder remarketing uitkomt, is het niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Er moet namelijk werk verzet worden! Ik geef je hieronder wat tips waarop je moet letten wanneer je aan de slag gaat met remarketing ads:

  1. Zorg voor voldoende websitebezoekers

Leuk en relevant dat remarketing, maar op een kleine groep ga je geen effect krijgen. Remarketing werkt dus vooral wanneer je al aardige volumes draait. Ter illustratie: wanneer je bij Google remarketing in het zoeknetwerk wilt uitvoeren, moet je tenminste 1.000 bezoekers in de afgelopen 90 dagen hebben gehad op de specifieke pagina(groep). Zorg daarom eerst voor voldoende volume.

  1. Zorg dat de boodschap aansluit

Klinkt als een open deur, maar toch erg belangrijk. Wanneer je mensen hebt geretarget die interesse hebben getoond in elektrische fietsen, wil je ze geen mountainbikes tonen in je advertenties. Relevantie is ALTIJD key voor een succesvolle campagne.

  1. Sluit geconverteerde bezoekers uit

Niets is zo vervelend om geretarget te worden met een jurkje dat je net gekocht hebt. Of nog erger: dat datzelfde jurkje is afgeprijsd terwijl je ‘m voor de volle prijs hebt aangeschaft. Zorg daarom dat je geconverteerde gebruikers worden uitgesloten. Wanneer je niet de enige bent met het productaanbod, dan is het niet te vermijden dat de bezoeker door de concurrent nog wordt geretarget. Ook leuk: je kan ook je geconverteerde bezoekers retargeten met een kortingsbon voor een volgende aankoop (wanneer ze bijvoorbeeld geen opt-in voor de nieuwsbrief hebben gegeven).

  1. Ga AVG-proof te werk

Tja, die AVG. Dat is een doorn in het oog van veel marketeers en websitebeheerders. Maar toch wil je je bezoeker niet onnodig lastigvallen. Remarketing cookies mogen niet zomaar geplaatst worden bij een gebruiker. Om remarketing uit te mogen voeren, heb je expliciete toestemming nodig van de gebruiker. Zo niet, dan is het belangrijk om de remarketing optie om lijsten op te bouwen in Analytics uit te zetten en de Facebook pixel niet te installeren om gedoe te voorkomen. Lees op deze pagina meer over het AVG-proof verzamelen van data.

Overtuigd van remarketing?

Ga dan zelf aan de slag! Mocht je vragen hebben over dit artikel, stel ze dan gerust via info@markating.nl of vul een training.

 

 

Summary
Wat is Remarketing ads?
Article Name
Wat is Remarketing ads?
Description
Remarketing (of retargeting) is een methode om bezoekers die eerder op je website zijn geweest (en niet hebben geconverteerd) opnieuw te benaderen. Remarketing kan via verschillende kanalen worden uitgevoerd om op die manier gerichte advertenties te tonen.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie