Social media plan: Welke kanalen gebruik jij?

Social media plan: Welke kanalen gebruik jij?

Social media is niet meer weg te denken. Ook niet wanneer je een bedrijf hebt. Eigenlijk kom je hier niet onderuit. Wel is het belangrijk de juiste kanalen te kiezen voor je bedrijf. Wat past bij jouw bedrijf?
Tevens kan social media zorgen voor meer verkeer naar je website, al is het niet direct conversieverhogend.

In dit artikel belichten we de vier meest gebruikte social media kanalen en vertellen we hoe je erin te werk gaat, wanneer je het bedrijfsmatig wilt gaan toepassen. Ben je benieuwd hoe dit moet? Lees dan snel verder.

 

Instagram

Instagram is inmiddels een bekend begrip in Nederland geworden en heeft wereldwijd 300 miljoen dagelijkse gebruikers. Tevens is het in Nederland ook nog eens het snelst groeiende sociale medium. Een prima reden om je bedrijf of webshop in te zetten op dit platform. De vraag is echter hoe je dit het beste kunt aanpakken. Vandaag beantwoord ik voor jou deze vraag. Lees snel verder!

Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal platform waar foto’s worden gedeeld. Een medium wat vooral ook onder de jongeren erg populair is. Via deze weg kun je dan ook mooie content creëren voor je webshop of website.

Op Instagram mag je maximaal 5 accounts hebben en je kunt ze gelukkig allemaal tegelijk gebruiken door te switchen tussen de accounts. Dan hoef je niet telkens in en uit te loggen. Inmiddels kent Instagram ook bedrijfsaccounts. Wel kun je deze alleen aanmaken wanneer je bedrijf een eigen Facebookpagina heeft. Middels dat account kun je dan ook de statistieken van je geposte foto’s bijhouden.

Waarom Instagram?Instagram #summer

Je kunt Instagram op verschillende manieren inzetten. Het is erg leuk als je je klanten kunt betrekken bij je Instagramaccount. Creëer een eigen hashtag (#), waarin je al de foto’s die met je bedrijf te maken hebben kunt terugvinden. Door middel van de hashtag voor je bedrijf kunnen ook anderen meer foto’s zien van klanten die wat bij je hebben gekocht. Een voorbeeld van een populaire hashtag is bijvoorbeeld #summer.

Met een zakelijk account kun je onder andere je statistieken inzien en ook advertenties plaatsen. Deze advertenties worden via Facebook geplaatst, daarom heb je ook een Facebookaccount nodig voor de bedrijfspagina van je Instagram account.

Via Instagram en door het gebruik van hashtags kun je je account voorzien van meer volgers. Al deze volgers kunnen je potentiële klant zijn. Daarnaast geeft dit ook de mogelijkheid om vanuit een persoonlijke toon de volgers informatie te geven van achter de schermen. Of kun je het platform gebruiken om een nieuw product meer aandacht te geven.

Zelf zet ik Instagram ook in voor mijn webshop. Hier plaats ik onder andere een kijkje achter de schermen, nieuwe producten en leuke toepasselijke quotes. Door met regelmaat te posten genereer ik meer volgers.

Aan de slag met Instagram

5 tips om te beginnen met een zakelijk Instagram account

  1. Maak je profiel openbaar. Zo kan iedereen je vinden en de inhoud van je account inzien.
  2. Voeg de website van je bedrijf of webshop toe aan je profielpagina.
  3. Gebruik de naam van je bedrijf of website.
  4. Maak gebruik van filters, hashtags en links.
  5. Voeg een ‘call to action’ toe aan je post. Denk aan “bel nu”, “bekijk de link in bio” (de plek op je profiel waar je een link kan toevoegen wordt de “bio” genoemd) of “bezoek de
  6.  website”

Uiteindelijk kun je door middel van Instagram je merk op een creatieve manier naar buiten laten komen. Een iets meer persoonlijke manier dan op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Door het gebruik van de juiste afbeeldingen van jouw product en de juiste boodschap kun je een gehele nieuwe doelgroep bereiken.

Facebook

Facebook wordt ook behoorlijk veel gebruikt, hoewel de populariteit wel iets minder is geworden. Toch neemt het niet weg een bedrijfspagina te hebben voor je bedrijf. Via deze weg kun je op verschillende manieren geïnteresseerden op de hoogte houden van jouw bedrijf.

Wat is Facebook?

Facebook is een sociaal medium waar anderen hun interesses delen, contacten leggen en een netwerk opbouwen. Je kunt allerlei berichten plaatsen, liken of delen aan de hand van je eigen interesses. Al deze updates zijn te zien in een overzicht, wat ook wel tijdlijn wordt genoemd. Jouw updates worden dus ook gezien door je vrienden, misschien wel vrienden van vrienden of iedereen. Dit kun je zelf instellen, per bericht.

Facebook voorbeeld

Waarom Facebook?

Waarom je Facebook gemakkelijk zakelijk kan inzetten is omdat het een zeer groot netwerk bevat van potentiële klanten. Hoewel de populariteit minder wordt, bevat Facebook alsnog de mogelijkheid om klanten op te leveren. Zowel B2B als B2C. Facebook bevat namelijk zijn eigen mogelijkheid om gericht te adverteren in de community van Facebook. Door de vele gebruikers heeft Facebook voldoende informatie om voor jouw onderneming de juiste personen te bereiken, als je maar betaald.

Via Facebook kun je middels advertenties doelgroepen goed selecteren door de interesses van de gebruiker. Wanneer je een webshop hebt in fietsaccessoires zal iemand die interesse in oorbellen heeft dit niet gaan liken en ook niet zien wanneer je een advertentie plaatst. Behalve als iemand in de vriendengroep deze persoon. Met Facebook ben je dus heel gericht bezig. En daarnaast kun je via Facebook ook video’s plaatsen en ‘live gaan’.

Voor bedrijven met diensten kun je diensten aan je pagina toevoegen. Zo zien je volgers meteen wat ze aan je hebben. Daarnaast kan je als webshop ook artikelen toevoegen in een shop op Facebook en doorlinken naar je webshop. Zo rekenen je Facebook volgers toch af in je webshop en wie weet kopen ze wel meer. Ook kun je via Facebook relevante informatieve artikelen delen die je elders tegenkomt.

Tevens zet ik Facebook ook in voor mijn webshop. Hier post ik onder andere relevante artikelen die ik elders vind, promoties van nieuwe artikelen in de shop, stel ik vragen aan klanten en passende quotes. Door meer en regelmatiger te posten genereer ik meer likes en volgers.

Aan de slag met Facebook
Als je wilt beginnen met Facebook moet je je bedrijfspagina goed instellen. Ik zal je daarbij alvast een handje helpen. Begin met de volgende stappen:

  1. Kies  voor één van de opties die Facebook biedt. Je hebt keuze uit o.a. Lokaal bedrijf of plaats, bedrijf, organisatie of instelling en merk of product.
  2. Kies daarna een goede categorie die past bij je bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld een sieradenwebshop hebt kun je kiezen voor een passende categorie zoals sieraden/horloges of design en mode.
  3. Hierna ga je de pagina-instellingen instellen. We beginnen met de pagina informatie. Vul hier de categorieën, beschrijving en de website van je bedrijf in.
  4. Stel je profiel foto in. Denk eraan dat de afmetingen hiervoor 170 x 170 pixels zijn.
  5. Stel daarna de voorkeursdoelgroepen in.

Twitter Miss Etam

Hierna ga je aan de slag met de opmaak van de pagina. Denk hierbij aan de omslagfoto (hiervoor zijn de afmetingen 851 pixels breed en 315 pixels hoog. De bestandsgrootte is maximaal 100kb.

Uiteindelijk heb je met Facebook ruime mogelijkheden met je webshop. Je eigen promoties kun je kwijt, je kan adverteren op een geheel eigen platform met miljoenen gebruikers en nog veel meer. Hoewel Facebook dus in populariteit afneemt privé blijft zakelijk nog steeds relevant. Het is een platform waar je de keus hebt om gratis je merk te promoten.

 

Twitter

Twitter is bekend als een social media waar korte tekstberichten (a 140 tekens) kunnen worden gepost, ook wel microblogging genoemd. Het is altijd een hele (leuke) uitdaging om in korte zinnen te vertellen wat je bezig houdt. Daarnaast kun je anderen volgen en zien wat hen bezig houdt.

Wat is Twitter?

Twitter is dus een microblog, een sociaal medium waarin je korte berichten kunt plaatsen. Via dit social medium kun je andere berichten ook retweeten, dat houd in dat je het bericht van een ander weer deelt met jouw volgers.

Ook kun je DM (Direct Messages) sturen. Dit zijn privé berichten die je naar andere kunt sturen. Bij een DM heb je geen beperking aan het aantal tekens dat je mag gebruiken. Dan mogen we de welbekende hashtags (#) ook niet vergeten. Hiermee kun je heel snel berichten vinden met jouw zoekwoord.

Neem bijvoorbeeld #markatingweetjes. Als je dit zoekt in Twitter zal je verschillende online marketing weetjes van ons lezen.

Waarom Twitter?Twitter Coolblue

Er zijn verschillende redenen waarom je Twitter zou moeten inzetten met je social media plan. Zo kun je meer verkeer naar je website gaan genereren, je bereikt gratis een groot publiek en je kunt bijvoorbeeld je volgers direct vragen wat ze bijvoorbeeld van de nieuwe collectie vinden. Via Twitter kun je dus zorgen voor veel interactie.

Probeer ook informatief en actueel te zijn. Laat bijvoorbeeld weten wanneer je op een beurs staat, wanneer de nieuwe collectie verkrijgbaar is of wanneer de sale weer begint. Ben daarnaast ook spontaan. Verzin een leuke actie onder je volgers en laat zien wat jullie als bedrijf doen.

Het voordeel en tegelijk nadeel van het huidige Twitter is dat het razendsnel gaat. Het wordt steeds vaker gezien als nieuwsmedium. Kleine feitjes of nieuwsitems worden snel gedeeld en de eerste die het nieuws naar buiten brengt heeft het meeste profijt en bereik. Hierdoor is actualiteit heel erg belangrijk.

En ook van Twitter maak ik voor mijn webshop gebruik. Hier deel ik vrijwel hetzelfde als bij Facebook en Instagram. Dus nieuwsberichten, nieuwtjes, nieuwe producten en ik stel vragen aan mijn volgers. Ook dit doe ik zeer regelmatig waardoor ik weer nieuwe volgers kan genereren.

Aan de slag met Twitter

  1. Mocht je nog geen account hebben bij Twitter, kun je deze nu gaan aanmaken. Kies voor een duidelijke en makkelijk herkenbare naam. Hierbij is de merknaam een goede keuze.
  2. Kies voor een herkenbare profielfoto. Bijvoorbeeld het logo van het bedrijf.
  3. Vul de biografie in met de zoekwoorden die belangrijk zijn voor jouw website.
  4. Ontwerp een mooie header. Dit kan op canva.com
  5. Pas daarna de kleuren en/of achtergrondafbeelding aan in dezelfde stijl als bijvoorbeeld het logo.

Twitter is dus een prima social media om je in te profileren. Je bent ook via deze weg voor je klanten bereikbaar en je kunt het daarnaast ook informatief inzetten.

LinkedIn

LinkedIn bestaat al sinds 2003 en heeft wereldwijd 467 miljoen geregistreerde gebruikers. Dit sociale medium is vooral bedoeld voor de zakelijke markt. Het begon vooral als een database voor cv’s, maar inmiddels is content hier ook belangrijk. Via deze weg kun je je netwerk opbouwen, solliciteren en bedrijven en groepen in jouw branche volgen.

Waarom LinkedIn?

LinkedIn kun je prima zakelijk inzetten als een visitekaartje voor je bedrijf of als leadmagneet. Omdat LinkedIn voornamelijk zakelijk wordt ingezet moet je je bedenken of dat dit medium bij jouw bedrijf past. Wanneer dit bij jouw bedrijf past kunnen klanten en potentiële klanten je bedrijf gaan volgen. Bedenk wel wat interessant kan zijn voor je volgers.

LinkedIn is het enige sociale medium wat ik niet inzet voor mijn webshop aangezien dit medium niet past bij de klanten die ik heb. Ik heb geen bedrijf wat B2B werkt, maar B2C. Daarnaast heb ik een webshop in handgemaakte sieraden, wat dus een ander publiek trekt. Voor mij is het dus minder interessant om hier een bedrijfspagina aan te maken. Wanneer je weet dat daar wel je klanten zitten adviseer ik je dan ook om gebruik te gaan maken van dit medium.

Aan de slag met LinkedInLinkedin mark@ing

  1. Klik rechtsboven op het knopje ‘Werk’ en kies Bedrijfspagina maken.
  2. Voer uw bedrijfsnaam in en kies de URL voor de bedrijfspagina.
  3. Vink daarna tevens aan dat je gemachtigd bent om een pagina aan te maken voor het bedrijf
  4. Kies voor “Pagina maken”
  5. Je kunt nu aan de slag met het aanvullen van de bedrijfsinformatie. Denk hierbij aan de beschrijving van het bedrijf, adresgegevens, website en het toevoegen van een profielfoto.

Als je het bovenstaande gedaan hebt, ben je klaar om berichten te gaan plaatsen via je account. Post relevante en interessante posts voor je volgers, denk hierbij aan bijvoorbeeld nieuwsberichten die van toepassing zijn, nieuwe medewerkers of geslaagde samenwerkingen.

Uiteindelijk is LinkedIn een uniek platform ten opzichte van Twitter en Facebook omdat het meer de zakelijke markt op zoekt. De informatie die hierop staat is daarom ook niet te vergelijken. De informatie is veel professioneler en niet bedoeld om te laten zien wat je hebt gegeten in de morgen. Daarnaast mag het steeds meer persoonlijker worden, maar dan wel in relatie met je onderneming. Dit zou ik overigens eerder vanuit je persoonlijke account zenden in plaats van het account van de onderneming zelf.

Wil jij ook aan de slag met een social media plan, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Of heb je er gewoon geen tijd voor? Neem contact op en wellicht kunnen wij jou hierbij helpen.


Bronnen

http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd

 

 

Summary
Social media plan: Welk kanalen gebruik jij?
Article Name
Social media plan: Welk kanalen gebruik jij?
Description
Social media is niet meer weg te denken. Ook niet wanneer je een bedrijf hebt. Eigenlijk kom je hier niet onderuit. Wel is het belangrijk de juiste kanalen te kiezen voor je bedrijf. Wat past bij jouw bedrijf? Tevens kan social media zorgen voor meer verkeer naar je website, al is het niet direct conversieverhogend. In dit artikel lees je hoe je social media moet gebruiken. Ben je benieuwd lees dan snel verder!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Koen Paquay
koen@markating.nl
2 Reactie's
  • Social media kanalen kiezen
    Geplaatst op 16:57h, 27 February Reply

    Goed artikel! De inzet van social media kanalen is een must!

    • Jody Op den Buijsch
      Geplaatst op 08:57h, 28 February Reply

      Dankjewel voor de reactie!

Geef een reactie