Starten met Google AdWords: volg dit stappenplan!

03 Apr Starten met Google AdWords: volg dit stappenplan!

Starten met Google AdWords is een goede stap als je meer bezoekers naar je website wilt leiden. Hoe start je een goede Google AdWords-campagne? Lees in dit stappenplan hoe je met een goede Google AdWords-campagne potentiële klanten kan verleiden.

Kies de juiste campagne

Een goed begin is het halve werk, zo ook bij het starten met Google AdWords. Stel jezelf altijd eerst de vraag: wat wil ik bereiken met Google AdWords?

Is je doel meer bekendheid voor jouw website te creëren?
Kies dan voor het Google Display Netwerk of YouTube.

Zijn jouw klanten al bekend met jouw website?
Gebruik dan het zoeknetwerk, Google Display Netwerk of YouTube

Wil jouw klant een aankoop doen op je website?
Gebruik dan alle netwerken van Google, bijvoorbeeld het zoeknetwerk, Google Display Netwerk, YouTube en Gmail

Richt je je op meer omzet uit betaalde klanten?
Verleid je klant dan via het zoeknetwerk, Google Display Netwerk en Gmail tot een herhaalaankoop.

In onderstaand overzicht zie je in één oogopslag de antwoorden op de vraag: ‘’wat wil je bereiken met Google AdWords’’?

 

In de praktijk wordt vaak een combinatie van netwerken gekozen, met een focus op bijvoorbeeld het verhogen van het aantal aankopen. Vaak starten bedrijven met het adverteren in het zoeknetwerk of het Google Display Netwerk en eventueel  een combinatie hiervan. Het zoeknetwerk is het bekendste kanaal van Google AdWords. Dat heeft voordelen (iedereen kent het zoeknetwerk van Google), maar ook nadelen: het zoeknetwerk raakt steeds meer uitgemolken waardoor de prijs per klik/conversie stijgt en je creatief moet zijn om een rendabele campagne te starten. Heb je een goede video om mee te adverteren én richt je je op meer naamsbekendheid? Dan is YouTube het ideale netwerk. De prijs per vertoning binnen YouTube ligt in de meeste branches een stuk lager dan de klikprijs binnen het zoeknetwerk. Daarnaast kan je in een video gemakkelijker vertellen waarom de klant jouw product aan moet schaffen.

 

Kies de locatie en taal waar je jouw advertenties wil vertonen

Nadat je een netwerk hebt gekozen kan je binnen Google AdWords zeer gericht targeten waar jouw advertenties getoond worden. Levert jouw webshop alleen in Noord-Brabant? Richt je advertenties dan ook op deze provincie. Naast het selecteren van de locatie is het ook belangrijk om talen in te stellen. Voor Nederlandse websites die zich op Nederland richten adviseer ik om de Nederlandse en Engelse taal te selecteren, ondanks dat je advertenties in het Nederlands zijn. De taal baseert Google namelijk onder andere op basis van jouw browsertaal. In Nederland is dit meestal Nederlands, maar ook vaak Engels. Let in bijvoorbeeld België op dat je Nederlandstalige advertenties gericht target op Nederlandstalige bezoekers en de Franse taal uitsluit. Daar kan je een aparte campagne voor inrichten.

 

Kies je biedstrategie en bepaal je dagelijkse mediabudget

Er bestaan verschillende manier om te betalen voor je advertenties binnen Google AdWords. Zo kan je kiezen voor:

  • CPC (cost per click, kosten per klik op je advertentie)
  • CPM (cost per mille, kosten per 1000 vertoningen)
  • CPA (cost per acquisition, kosten per actie of conversie)

 

Als je in de vorige stap het zoeknetwerk hebt geselecteerd is CPC de beste optie om voor te kiezen. Door te starten met CPC krijg je een beter beeld van de mogelijkheden binnen AdWords. Je vergaart waardevolle informatie uit je campagne en ziet bijvoorbeeld dat de klikprijs voor het brede en algemene zoekwoord ‘hardmetaal’ een stuk hoger liggen dan de specifieke zoekterm ‘koperen platen kopen’. Ook zit er een groot verschil tussen conversiegerichte zoektermen en servicegerichte zoektermen. Op zoekwoorden die een conversie triggeren zit uiteraard meer concurrentie dan bij servicegerichte zoekwoorden. Hierdoor betaal je meer voor de conversiegerichte termen.

Om een dagelijks of maandelijks mediabudget te bepalen is een zoekwoordenonderzoek nodig: door middel van welke zoekwoorden verwacht jij je doelstelling te kunnen behalen? Stel een lange lijst met zoekwoorden op en toets het zoekvolume van deze zoekwoorden in de Keyword planner van Google AdWords. De Keyword planner geeft daarnaast aan of er een hoge, gemiddelde of lage concurrentie op het zoekwoord zit. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume én lage concurrentie zijn uiteraard de beste combinatie. Op basis van het zoekvolume en de geadviseerd prijs per klik kan je een mediabudget bepalen. Let op: dit is een indicatie en in de praktijk blijken het zoekvolume en de kosten per klik nog weleens te verschillen.

 

Spiegel advertentiegroepen aan de structuur van je website

Nadat je een campagne hebt gestart kan je aan de slag met verschillende advertentiegroepen. Voor onze klant MCB Nederland hebben we bijvoorbeeld verschillende campagnes ingericht: aluminium, koper, messing, metaal etc. Vervolgens hebben we onder de campagne aluminium specifieke advertentiegroepen gemaakt: aluminium profielen, aluminium platen, aluminium buizen en aluminium staven. Op de website www.mcb.eu zie je onder producten de categorieën (bijvoorbeeld aluminium) met daaronder de 4 specifieke advertentiegroepen (bijvoorbeeld aluminium platen). Om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te behalen adviseer ik je om de websitestructuur te spiegelen aan je Google AdWords-account. Voordelen van een hoge kwaliteitsscore zijn onder andere een lagere klikprijs en een grotere kans op relevantie. Bekijk hier de case van Opslagman.nl om te zien hoe wij bij deze organisatie te werk zijn gegaan en doelen hebben gerealiseerd!

Nadat je de advertentiegroep(en) hebt opgezet kan je advertentieteksten gaan schrijven! Een advertentietekst bestaat uit:

  • Kop: de eerste regel met max 30 tekens
  • Subkop: de tweede regel van de kop, ook max 30 tekens
  • Beschrijving: hierin omschrijf je waarom de zoeker voor jou moet kiezen, verwerk een duidelijk call tot action die aanzet tot bijvoorbeeld kopen of doorklikken.
  • URL: in de url kan je achter jouw domeinnaam een categorie en een subcategorie kwijt. Bijvoorbeeld: aluminium en platen. De zichtbare url hoeft niet overeen te komen met de uiteindelijke url, maar om een hoge kwaliteitsscore te behalen is dat wel wenselijk.

 

Zie hieronder een voorbeeldadvertentie.

 

Voeg relevante zoekwoorden toe

Als laatste stap voeg je je per advertentiegroep zoekwoorden toe. Het is essentieel dat de zoekwoorden aansluiten bij de advertentieteksten die je hebt geschreven en de landingspagina die gekoppeld is aan de advertentie. Op die manier is de kans op het bereiken van jouw online doelstelling het grootst.

Om een keuze uit de verschillende zoekwoordopties te maken geeft Google de volgende uitleg: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=nl. Uiteraard kan ik je ook adviseren over de verschillende zoekwoordopties.

Ik maak veel gebruik van exacte zoekwoorden als duidelijk is dat de exacte zoekterm bekend is. Als er nog weinig data bekend is kan je het beste gebruik maken van ‘modifier voor breed zoeken’: +aluminium +platen. Bij dit voorbeeld wordt jouw advertentie getoond als er bijvoorbeeld gezocht wordt op ‘goedkope aluminium platen’ of ‘aluminium platen kopen’. In het zoektermenrapport van AdWords kan je exact zien bij welke zoektermen jouw advertentie is getoond en wat het resultaat hiervan was. Aan de hand van deze data kan je meer exacte zoekwoorden toevoegen (waardoor je voor een lagere prijs per klik kan adverteren) én kan je niet relevante zoekwoorden (bijvoorbeeld gratis) uitsluiten.

De beste tactiek is vaak: begin met breed adverteren en ga steeds specifieker targeten aan de hand van klantdata.

 

Vergeet de advertentie-extensies niet!

Zodra je advertentieteksten en zoekwoorden hebt toegevoegd aan je advertentiegroepen kan je van start. Heb je tijd over en wil je een vliegende start maken met jouw Google AdWords campagne? Stel dan advertentie-extensies in! Advertentie-extensies zijn mogelijkheden waarmee je extra informatie over je bedrijf kan weergeven. Deze uitbreiding biedt twee grote voordelen:

      • Verbeter zichtbaarheid: advertentie-extensies breiden je advertentie uit. Bezoekers zijn soms specifiek op zoek naar informatie. Staat de informatie die ze zoeken niet in de advertentie dan zullen ze niet doorklikken. Met de advertentie-extensies heb je net wat meer mogelijkheden om verschillende typen boodschappen te communiceren zoals een telefoonnummer, sitelinks of recensies. Google bepaalt overigens of en zo ja welke advertentie-extensies er toegevoegd worden.
      • Hogere waarde: Google geeft jouw advertenties een hogere waarde als er advertentie-extensies aan gekoppeld zijn. Door een hogere CTR wordt het aantal klikken verhoogt en zal Google jouw advertenties hoger inschatten.

 

Betaal je dan extra voor advertentie-extensies? Nee! Voor een klik op een extensie betaal je net zo veel als een klik op de advertentietekst zelf. Een extra argument dus om zoveel mogelijk advertentie-extensies toe te voegen.

Google maakt onderscheid tussen de volgende typen handmatige advertentie-extensies:

      • App-extensies: heb je een app? Spoor de bezoeker dan met een app-extensie aan om jouw app te downloaden.
      • Oproepextensies: de bezoeker kan je met één druk op de knop bellen.
      • Locatie-extensies: toon de bezoeker direct de dichtstbijzijnde locatie (zie hiernaast het voorbeeld van Profile). Met een locatie-extensie kan je bezoeker direct een route maken naar jouw bedrijf.
      • Recensie-extensies: potentiële kopers kan je met de recensie-extensie overtuigen om bij jou te kopen.
      • Sitelinkextensies: door het toevoegen van extra links kan de bezoekers sneller naar zijn doel navigeren. Sitelinks kunnen zowel voor conversiegerichte termen ‘auto uitlijnen’ als servicegerichte termen ‘APK vervaldatum checken’ ingezet worden.
      • Highlight-extensies: voeg extra informatie toe waarmee je de bezoeker uitgebreider kan informeren over wat jouw bedrijf te bieden heeft. Voeg hier bijvoorbeeld ‘gratis verzending’, ‘veilig online shoppen’ of ‘elke dag nieuwe artikelen’

 

Je kan overigens ook gebruik maken van automatische extensies, maar ik raad je aan om te starten met handmatig advertentie-extensies.

Wil je snel starten met Google AdWords? Parkeer de advertentie-extensies even en voeg ze na lancering toe.

 

Check je campagne goed voor lancering

Zeer belangrijk: check je campagne voordat je hem lanceert.

      • Heb je aan elke advertentiegroep zoekwoorden en verschillende advertenties toegevoegd?
      • Is de targeting goed ingesteld?
      • Zijn je bodinstellingen juist?
      • Heb je een maximum dagbudget ingesteld? (Maandbudget gedeeld door 30,4)
      • Zijn je doelstellingen/conversies ingesteld in Google AdWords en Google Analytics?
      • Heb je Google AdWords aan Google Analytics gekoppeld?
      • Heb je Google Mijn Bedrijf aangemaakt & gekoppeld (locatie-extensies)

 

Als alle checks goed doorstaan zijn kan je de campagne lanceren!

Na lancering adviseer ik je om zeker in het begin regelmatig in te loggen en per advertentiegroep de resultaten te checken. Afhankelijk van je doelstelling begin ik meestal bij het checken van het aantal conversies. Vallen de conversies in het begin tegen? Ga dan per advertentiegroep na waar je verbeteringen aan kan brengen. De belangrijkste oorzaken van een laag aantal conversies bij een net gelanceerde AdWords-campagne zijn:

      • Irrelevante zoekwoorden zijn nog niet allemaal uitgesloten
      • De kwaliteitsscore is laag door het ontbreken van een specifieke landingspagina
      • Je advertenties/landingspagina’s bevatten onvoldoende focus op conversie/call to actions

 

Na enkele weken optimaliseren heb je een campagne die staat als een huis. Vervolgens kan je gaan experimenteren met extra advertentieteksten, zoekwoorden en nieuwe landingspagina’s.

 

Zelf aan de slag!

Als je een goed idee van je doelstellingen hebt kan je binnen 120 minuten jouw eerste campagne lanceren! Kom je er toch niet uit? Schroom niet om hulp in te roepen van een professional of Google zelf.

Bovenstaand stappenplan bevat de basis voor het opzetten van een eerste AdWords-campagne. De mogelijkheden binnen Google AdWords zijn oneindig. Het is onmogelijk om direct alle opties te gebruiken. Begin daarom simpel en ga door middel van optimalisatie steeds een stapje verder.

 

Conclusie:

Bepaal vooraf wat je wilt bereiken met je AdWords-campagne. Volg het stappenplan en lanceer jouw eerste eigen AdWords-campagne!

Je kan ook zélf aan de slag gaan met AdWords, door een AdWords cursus te voegen. Klik hier voor meer informatie over een AdWords cursus.

Summary
Starten met Google AdWords: volg dit stappenplan!
Article Name
Starten met Google AdWords: volg dit stappenplan!
Description
Starten met Google AdWords is een goede stap als je meer bezoekers naar je website wilt leiden. Hoe start je een goede Google AdWords-campagne? Lees in dit stappenplan hoe je met een goede Google AdWords-campagne potentiële klanten kan verleiden.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Tags:
Menzo Wilschut
menzo@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie