Hoe UTM-tags je helpen bij het analyseren van je website data

Hoe UTM-tags je helpen bij het analyseren van je website data

UTM staat voor “Urchin Tracking Module“. Door middel van een UTM-tag kun je een label aan een url hangen. Hierdoor kun je in Google Analytics extra informatie vinden over de herkomst van de link. Er zijn 5 verschillende UTM-tags met allemaal een eigen doel. Ook geven we je in deze blog tips over hoe je UTM-tags het beste in kunt zetten.

Wil jij meer weten over wat een UTM-tag precies is, waar je de resultaten terug kunt zien en hoe je de UTM-tag het beste kunt gebruiken? Lees dan snel verder!

Wat is een UTM-tag?

UTM is de afkorting voor “Urchin Tracking Module”. Met een UTM-tag geef je een label mee aan een  url. Deze labels geven extra informatie over de herkomst van de link, welke terug te vinden is in Google Analytics. UTM-tags voeg je alleen toe aan externe url’s die naar jouw website verwijzen. 

Wat is de meerwaarde van UTM-tags?

Wanneer je in Google Analytics inlogt, zie je via acquisitie > alle verkeer > kanalen een overzicht van de herkomst van je bezoekers.

Wat zijn UTM tags?

Kanalen in Analytics

Hierboven zie je een voorbeeld van het verkeer op onze website. Veruit het meeste verkeer komt organisch binnen. De kanalen die je hierboven ziet, zijn de mediums. Dat betekent nog niet dat je weet van welke site of app het verkeer afkomt, oftewel de bronnen.

Bovenaan in Google kan je kiezen voor Bron/Medium. Dan krijg je de volgende informatie te zien:

Bron/medium in Analytics

Wat opvallend is, is dat Facebook & LinkedIn beiden aan referral worden toegeschreven. Facebook wordt zowel aan social én referral toegeschreven. Dat geeft natuurlijk een vertekend beeld in je overall data, je verwacht tenslotte niet dat onder ‘referral’ social mediakanalen terugkomen. Dit kan je voorkomen door UTM-tags aan iedere uiting die vanaf een extern domein naar jouw site leidt, toe te voegen.

 

Welke UTM-tags zijn er?

Er zijn 5 UTM-tags, namelijk:

  • utm_medium
  • utm_source
  • utm_campaign
  • utm_term
  • utm_content

 

UTM Medium

Deze heb ik hierboven al uitgelegd, dat is namelijk het medium waar de bezoeker vandaan komt. Denk aan e-mail, social of referral. Je kan hier eventueel ook offline verkeer mee tracken door als medium ‘offline’ toe te voegen.

UTM Source

Dit is de bron, zoals Facebook of LinkedIn. Dit geeft wat specifiekere informatie ten opzichte van het medium.

UTM Campaign

Het kan zo zijn dat je een specifieke campagne lanceert binnen de bron. Denk aan een productlancering, leadgeneratie of loyaliteitscampagne. Deze specifiekere informatie kan je hieraan toevoegen, zodat je specifieke gedragskenmerken die je signaleert in Analytics kan toeschrijven aan een specifieke campagne.

UTM Term

Deze stap gaat nog een stukje dieper en geeft extra informatie binnen de campagne. Denk aan ‘nieuwe klanten’ of ‘valentijn’.

UTM content

Deze laatste is met name interessant wanneer er meerdere links getoond worden. Dat kan zijn in de vorm van een A/B test (button blauw/ button rood) of om het verschil tussen een tekstlink & button aan te geven. Je kan dan zien op welke link het meest wordt geklikt.

Tips om optimaal gebruik te maken van UTM-tags

De basis ken je, maar het is belangrijk om de UTM-tags goed te gebruiken en rekening te houden met een aantal tips, namelijk de volgende:

  1. Houd ergens bij hoe je de verschillende UTM-tags noemt. Ik adviseer hierin de benamingen van Google Analytics aan te houden. Dus: social of organic. Gebruik geen hoofdletters of andere schrijfwijzen, want dan wordt je verkeer via die kanalen verdeeld en moet je handmatig de aantallen bij elkaar optellen.
  2. Je hoeft niet alle UTM-tags in te vullen, als het niet relevant is. Zorg in ieder geval dat je Bron/Medium altijd invult.
  3. De producten van Google geven automatisch een UTM-tag mee. Je hoeft dus niet in Google Ads UTM-codes mee te geven.
  4. Sommige e-mailprogramma’s (zoals Mailchimp) bieden de mogelijkheid om automatisch UTM codes als label mee te geven aan url’s. Kijk of dit is ingesteld, anders heb je dubbele tracking op je link en meet je eigenlijk niets.
  5. Gebruik de URL-builder van Google. Je hoeft dan niet zelf de URL op te bouwen maar benoemt alleen de bron, medium en evt. aanvullende informatie.
  6. Gebruik een URL shortner: dit is de standaard url die uit de URL builder gerold komt wanneer je Bron/Medium hebt ingevuld: https://www.markating.nl/?utm_source=nieuwsartikel&utm_medium=social, maar die is erg lang. Klik vervolgens op ‘Convert URL to Short Link’, om een kortere URL te krijgen: http://bit.ly/2GxN02g.
  7. Maak je gebruik van een offline campagne? (Bijvoorbeeld een link in een flyer) Dan wil je natuurlijk ook dat dat verkeer wordt gemeten. Plaats een gemakkelijke link in de flyer (bijvoorbeeld markating.nl/ flyer en plaats een 301 redirect naar de juiste pagina met UTM-codering. Op die manier kan je het offline verkeer meten.

 

  1. Meer weten over het implementeren of analyseren van Google Analytics? Download dan onze Google Analytics handleiding of meld je direct aan voor een Google Analytics training!
Summary
Wat zijn UTM-tags?
Article Name
Wat zijn UTM-tags?
Description
In deze blog lees je wat UTM-tags zijn, waar je de resultaten terug kunt vinden en hoe je UTM-tags het beste kunt gebruiken.✅
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Nienke Jansen
nienke@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie