Vergroot je e-mail database eenvoudig en snel!

Vergroot je e-mail database eenvoudig en snel!

Als bedrijf wil je succesvol gevonden worden, ook wanneer het draait om online vindbaarheid. Je wil je product of dienst aan de man brengen en zorgen dat iedereen er vanaf weet. Maar hoe kan je anderen wijzen op de voordelen van jouw product of dienst als niemand de content leest die je publiceert? In dit artikel leggen we uit hoe je je e-mail database explosief kunt laten groeien zodat dit uiteindelijk meer conversie, en dus omzet, oplevert.

Hoewel e-mail als marketingmiddel al relatief oud is, is het nog steeds een zeer effectief marketingcommunicatiemiddel. Een goed geschreven e-mail wordt in veel gevallen beter gelezen dan social media posts. Als ondernemer is het daarom sterk aan te raden om bij het delen van je nieuws e-mail in te zetten. De onderstaande tips geven je handvatten om je e-mail database te vergroten.

Vraag voor een nieuwsbrief inschrijving aan het einde van je posts

Wanneer je een blog post op je website, kan je aan het einde van je blog een aanmeldformulier plaatsen om in te schrijven voor de nieuwsbrief. Lezers die je hele post lezen zijn waarschijnlijk wel geïnteresseerd in het onderwerp. Hieronder is een voorbeeld te zien van een formulier voor het aanmelden voor de nieuwsbrief:

Voorbeeld_aanmeld_formulier

 

Hoe voeg je dit toe aan je posts?

Een handige tool voor het maken van je aanmeldformulier is Aweber. Aweber is een tool die je helpt bij het maken en organiseren van al je campagnes, met name gericht op e-mailmarketing. Wanneer het formulier gemaakt is, kan je aan de hand van de html code het formulier plaatsen op je website. Wanneer je niet weet hoe dit moet, vraag dan je websitebouwer om dit te doen of neem contact op met ons.

Creëer een aanmeldpagina

Niet iedere websitebezoeker leest je posts, maar is wellicht wel geïnteresseerd in jouw nieuwsbrief. Zorg daarom dat iedere sitebezoeker het aanmeldformulier kan vinden voor de inschrijving, door het maken van een aparte pagina waarop de bezoeker zich kan aanmelden.

Wat dient er op deze pagina te staan?

Zorg dat het voor de bezoeker op deze pagina duidelijk is wat het nut er van is en wat de voordelen voor de bezoeker zijn. Laat ook weten wat er na aanmelding precies gebeurt. En oja, een formulier om daadwerkelijk aan te melden is natuurlijk ook aan te raden :-). Zie in de vorige stap hoe dit geïmplementeerd kan worden in de website.

Laat lezers je post delen

Bezoekers van een website hechten een groot belang aan de mening van anderen. Doordat je lezers je post delen aan andere geïnteresseerden in hun netwerk, is het zomaar mogelijk om zonder eigen inspanningen meer nieuwsbrief aanmeldingen te ontvangen.

Hoe zorg je ervoor dat jouw lezers de content delen?

Zorg voor “tell-a-friend” opties. Dit is niet meer dan een button op je website waarin je refereert naar een bepaald artikel of misschien wel de hele website welke de lezer kan delen met zijn of haar netwerk. Niet alleen op de website kan dit geïmplementeerd worden, ook in e-mails kunnen de lezers ervoor kiezen om een artikel te delen binnen het eigen netwerk.

Social sharing

Naast de oudere –en ietwat achterhaalde methode- van de tell-a-friend opties, wordt tegenwoordig meer gebruikgemaakt van social sharing. Social media platforms zijn een eenvoudig middel om een groot bereik te creëren en zoals het woord het al zegt, wordt er gedeeld via deze platforms. Zorg daarom als website dat de mogelijkheid bestaat om het nieuws te kunnen delen via deze platforms. Deze buttons kunnen op de pagina zelf geïmplementeerd worden als in de e-mailcampagnes.

Social share buttons:

social_sharing

Inschrijving buiten de website

Naast het promoten van je nieuwsbrief op je website zijn er ook manieren om buiten de website om meer lezers te krijgen. Onderstaande situaties laten de mogelijkheid zien om meer inschrijvingen te krijgen voor de nieuwsbrief:

Persoonlijk contact met zakelijk netwerk

Zakelijke contacten zijn bij uitstek een perfecte manier om de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Deze contacten zijn vaak al betrokken bij de onderwerpen, waardoor de nieuwsbrief onder de aandacht gebracht kan worden. Vraag de contactgegevens van de desbetreffende persoon en schrijf ze alleen in voor de nieuwsbrief wanneer ze er daadwerkelijk akkoord mee gaan om jouw nieuwsbrieven te ontvangen.

Webinars

Wanneer je webinars geeft voor je doelgroep, kan je aan het einde vragen aan de deelnemers om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Net als de lezers van je blog zijn deze kijkers waarschijnlijk erg geïnteresseerd in het nieuws dat jouw bedrijf te melden heeft.

E-mail handtekening

In je e-mailhandtekening -er vanuit gaande dat je die hebt, anders nu meteen aanmaken!- kun je verwijzen naar je pagina om de lezers te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Wellicht heb je veel contact met verschillende personen via de e-mail, waardoor deze personen subtiel op de hoogte van de nieuwsbrief worden gesteld.

Benoemen in gastblogs

Wanneer je voor andere websites gastblogs schrijft, kan je op het einde van het blog aan de lezers vragen of zij zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit is hetzelfde als de eigen websitebezoekers vragen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, alleen dien je hier wel nog even je eigen website te benoemen.

Wanneer je e-mail database groeit en je regelmatig e-mails stuurt, is het normaal dat niet iedereen je e-mails opent. Gemiddeld opent ongeveer 1/3 van alle lezers de mail. Ook is het normaal dat nieuwsbriefuitschrijvingen worden gedaan. Wanneer je echter op vaste tijdstippen en consistent de mails stuurt, zal uiteindelijk een kleine groep lezers overblijven die erg waardevol voor jouw bedrijf zijn.

Bronnen & relevante artikelen

Summary
Vergroot je e-mail database eenvoudig en snel!
Article Name
Vergroot je e-mail database eenvoudig en snel!
Description
Als bedrijf wil je succesvol gevonden worden, ook wanneer het draait om online vindbaarheid. Je wil je product of dienst aan de man brengen en zorgen dat iedereen er vanaf weet. Maar hoe kan je anderen wijzen op de voordelen van jouw product of dienst als niemand de content leest die je publiceert? In dit artikel leggen we uit hoe je je e-mail database explosief kunt laten groeien zodat dit uiteindelijk meer conversie, en dus omzet, oplevert.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie