Wat is content marketing?

Wat is content marketing?

De term content marketing heb je waarschijnlijk weleens een keer voorbij horen komen. Misschien heb je een aantal specialisten in jouw vakgebied ook horen zeggen dat je hier als bedrijf zeker ‘iets’ mee moet. Maar hoe pak je dat aan? Wat houdt content marketing nu precies in en hoe zet je dit als bedrijf in om je klant het beste te bedienen? Je leest het hier!

Wat is content marketing?

Content marketing is het aanbieden van relevante, waardevolle informatie waardoor je inspeelt op de behoeften en/of vragen van een prospect of klant. De blogs die wij regelmatig schrijven zijn daarmee ook voorbeelden van content marketing. Jij vroeg je immers ook af ‘wat content marketing nou precies is’ en wij geven er hier antwoord op.

De kunst is om precies te weten naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is en daar ook de juiste content voor te creëren, zonder actief je product aan te prijzen. De kwaliteit van je content is daarmee dus heel belangrijk. Hoe creëer je content van hoge kwaliteit?

Content optimalisatie; wat is het en hoe pak je het aan?

Personalisatie is key. Dat geldt ook voor het maken van content. Daarom is het belangrijk dat je je publiek direct aanspreekt. Een ander voordeel van content marketing is dat het relatief goedkoop is ten opzichte van andere marketing middelen.

Zoekmachines

Wanneer je een blog hebt geschreven, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen deze lezen. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat je content naast bezoekers, ook door zoekmachines moet worden opgepikt. Content die zo goed mogelijk aan de zoekvraag voldoet, wordt door het ingewikkelde algoritme van Google namelijk bovenaan de zoekresultaten geplaatst. Logischerwijs trek je dan meer bezoekers naar je website dan wanneer je ergens onderaan pagina 20 bungelt.

Waar ga je over schrijven? Een zoekwoordenonderzoek vooraf biedt dan uitkomst. Via verschillende tools (zoals Ubersuggest en/of Google ads keyword planner) kun je achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt.

Conversie

Uiteindelijk wil je met het aanbieden van je content een bepaald doel bereiken. Dat hoeft niet direct een aankoop te zijn, maar het doel kan ook zijn om nieuwe e-mailadressen te verzamelen. Deze prospects kun je dan weer op een later moment opvolgen, waardoor ze misschien wel gaan converteren.

Content marketing strategie

Hoe start je met een goede content marketing strategie? Hieronder zullen we dit in stappen beschrijven.

1. Bepaal je doelen

Voordat je content gaat maken, moet je je altijd eerst afvragen wat het doel is dat je wil bereiken. Zorg ervoor dat de doelen specifiek geformuleerd worden en dat deze meetbaar zijn. Zo kan er naderhand worden gekeken of de doelen ook echt zijn behaald. Tevens moet je nadenken over de doelgroep aan wie je content is gericht en welk soort content hier het beste bij past. Het opstellen van content persona´s kan hierbij een hulpmiddel zijn.

2. Creëer content

Je hebt verschillende vormen van content. Bepaal welke vorm de boodschap het beste overbrengt. Hieronder geven we een aantal voorbeelden, maar kijk ook vooral zelf wat het beste aansluit op je doelgroep.

    • Whitepaper

Een whitepaper is een overtuigend en diepgaand rapport waarin de doelgroep wordt geïnformeerd over een probleem of methodiek. Deze vorm van content presenteren wordt vaak ingezet in de B2B markt. De reden hiervoor is dat een whitepaper vaak objectief en serieus is.

    • Infographic

Een infographic zorgt ervoor dat de lezer een visueel beeld krijgt van de informatie. Een infographic oogt niet alleen mooi, maar het is ook toegankelijk en leerzaam.

    • Blogs

Een blog is een veelgebruikte vorm om content te verspreiden. Een blog is vaak informeel en laagdrempelig waardoor je toegankelijker bent voor je doelgroep. De persoonlijke benadering draagt daarnaast bij aan de ontwikkeling en het onderhouden van je klantrelatie.

    • Video’s

Enkel bloggen is niet meer voldoende, men wil graag meer content zien in de vorm van video’s. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en zullen het kijken van een video dus boven het lezen van een blog kiezen. Daarnaast neemt het kijken van een video vaak weinig tijd in beslag, binnen een paar minuten krijgt je doelgroep dus veel informatie binnen.

3.Kies de juiste kanalen

Content verspreiden kan via e-mail, social media, YouTube, blogs, etc. Ook hier is het belangrijk om te kijken welk kanaal het beste bij je doelgroep en je boodschap aansluit. Als je content gaat delen op een platform waar je doelgroep niet aanwezig is, dan levert dit niet veel op.

4.Bekijk de resultaten

Het uiteindelijke doel van content marketing is om in contact te komen met je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld door leads te verzamelen voor een mailinglist (‘download nu onze SEO checklist’), of aanvragen te verzamelen voor een intakegesprek. Het resultaat is afhankelijk van het doel wat je hebt gesteld. Zorg ervoor dat je resultaten vergelijkt met de doelen die je hebt opgesteld.

Voordelen van content marketing

Er zijn drie belangrijke voordelen aan het plaatsen van content:

1.Verhoging van de omzet

Content marketing is een manier om informatie te bieden aan de prospect/klant, waar hij/zij op dat moment geïnteresseerd in is. Door te kijken naar de informatiebehoefte van de prospect/klant, ontwikkel je een grote hoeveelheid informatie waarmee je de prospect/klant tevreden kan stellen. Wanneer prospects/klanten je zien als een kennisbron zullen zij eerder geneigd zijn om met jou als bedrijf in zee te gaan.

2.Meer loyaliteit

Het doel van content marketing is niet alleen klanten aantrekken, maar er ook voor zorgen dat zij blijven terugkeren. Het is immers goedkoper om klanten de behouden dan om nieuwe klanten te werven. Door middel van content marketing kan je de klant laten zien dat je ze niet vergeten bent. In de content moet een goede reden gegeven worden waardoor de klant niet op je bedrijf uitgekeken raakt. Vaak én up-to-date posten zorgt ervoor dat de klant loyaler is.

3.Besparing van de kosten

Content marketing is een manier om te besparen op je marketingbudget. Het creëren van eigen content zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van betaalde media, ook wel ‘paid media’ genoemd. Bij content marketing maak je namelijk alleen gebruik van SEO, ‘owned media’ en ‘earned media’.

Aan de slag met content marketing

Wil je graag zelf aan de slag met deze informatie? Wij helpen je graag! Onze trainingen zijn erg leerzaam en interactief. Deze informatie is natuurlijk heel leuk, maar je moet er uiteindelijk zelf mee aan de slag.

Benieuwd waar je tekst allemaal aan moet voldoen? In onze SEO training leer je hier meer over.

Summary
Wat is content marketing?
Article Name
Wat is content marketing?
Description
Content marketing is het aanbieden van relevante, waardevolle informatie waardoor je inspeelt op de  behoeften en/of vragen van een prospect of klant. De blogs die wij regelmatig schrijven zijn daarmee ook voorbeelden van content marketing. Jij vroeg je immers ook af ‘wat content marketing nou precies is’ en wij geven er hier antwoord op.
Author
Publisher Name
Mark@ing
Publisher Logo
Mike mark@ing
stage@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie