Wat is een featured snippet?

03 Apr Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een zoekresultaat op de 1e pagina van de Google zoekresultaten dat antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker binnen Google. Deze ‘uitgelichte zoekresultaten’ zorgen ervoor dat je pagina beter opvalt waardoor de CTR (doorklikratio) wordt verbeterd. Deze snippets kunnen in de vorm van tekst, lijsten, afbeeldingen en grafieken verschijnen. De informatie hieruit komt van derden.

Weten hoe je een featured snippet kan bewerkstelligen en hoe je er meer bezoekers naar je website toe genereert? Lees dan dit artikel!

Wat zijn featured snippets precies?

Tom en Jerry, Bassie en Adriaan: Featured snippets gaan tegenwoordig net als deze voorbeelden hand en hand samen met SEO (zoekmachine optimalisatie) Een featured snippet is een samenvatting van een pagina binnen zoekmachines. Wanneer een zoekresultaat wordt getoond in de vorm van een featured snippet, noemen we dat ook wel positie 0. Positie 1 is normaliter de beste positie binnen een zoekmachine. Wanneer een bezoeker een bepaalde zoekterm intypt in Google en er wordt een featured snippet vertoond, dan ziet Google dit zoekresultaat als zeer relevant voor de bezoeker. Met dit uitgelichte zoekresultaat wordt namelijk direct antwoord gegeven op de vraag van de bezoeker binnen Google. Omdat deze snippets worden gegenereerd vanuit derden, kan ook JIJ positie 0 behalen binnen Google en daardoor meer bezoek naar je website genereren!

Waarom vind je binnen Google featured snipppets?

Wanneer ik binnen Google Support op zoek ga naar het antwoord, krijg ik een toelichting in deze strekking: “Wanneer  een zoekopdracht een vraag bevat, wordt er op “programmatische wijze” een vraag gedetecteerd die de vraag van de gebruiker beantwoord en geven we een topresultaat als aanbevolen fragment weer in de zoekresultaten”. (Bron: Google Support)

Featured snippet wat is google

Deze uitleg past bij de missie van Google: “alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken”. Google noemt een featured snippet dus ook wel een aanbevolen fragment en het geeft direct antwoord op de vraag die de gebruiker stelt.

De opkomst van featured snippets

De kans is groot dat je steeds vaker een “aanbevolen fragment” van Google tegenkomt. Uit een artikel van Ahrefs blijkt dat inmiddels 12,29% van alle zoekopdrachten een resultaat met featured snippet bevat (in de VS).

Wanneer ik kijk naar de interesse in het onderwerp “featured snippet” via Google Trends wereldwijd, zie ik dat in de afgelopen 5 jaar het zoekvolume hierop flink is gestegen:

featured snippet google trends

(Op Nederlandse zoekopdrachten is nog niets bekend bij Google Trends)

Zoekmachine optimalisatie in combinatie met featured snippets

Wanneer je actief bezig bent met zoekmachine optimalisatie (SEO) kijk je naar zoekvolumes en concurrentie op zoektermen binnen Google. Bij het actief optimaliseren van zoektermen meet je minimaal maandelijks je inspanningen en check je het verschil in zoekwoordposities op specifieke zoektermen. Een hogere positie op je zoektermen zorgt doorgaans voor meer verkeer naar je website toe. Je doel is daarom ook nooit om een zoekterm op positie 1 te krijgen, maar om een stijging in je aantal websitebezoekers (die uiteindelijk moeten resulteren in een conversie, maar daarop ga ik verder in de blogreeks over conversie optimalisatie).

Met een featured snippet kan je maar liefst 30% van de zoekers binnen Google vangen! Met een eigen voorbeeld uit de praktijk zal ik dat verder toelichten:

Zelf hebben wij een featured snippets in tekstvorm op de termen ‘wat is branded content’, ‘branded content’ en ‘omnichannel’ en ‘wat is omnichannel’.

featured snippet - wat is branded content

featured items - wat is omnichannel

Wanneer we kijken naar het gemiddelde maandelijkse zoekvolume (bron: Google Ads zoekwoordplanner) zien we op ‘wat is omnichannel’ 210 zoekopdrachten per maand en op ‘omnichannel’ (meer algemene term) 3.600 zoekopdrachten per maand.

keywordplanner - omnichannel

keywordplanner - wat is omnichannel

Wanneer ik binnen Google Analytics kijk, dan zie ik dat er in de maand februari 1.026 unieke paginaweergaves zijn geweest op www.markating.nl/wat-is-omnichannel, dat bijna 30% van het totale zoekvolume op de termen ‘wat is omnichannel’ en ‘omnichannel’.

analytics - wat is omnichannel

Helaas geeft search console geen volledig inzicht in de zoekopdrachten naar de website toe, dus moet ik gokken dat ‘omnichannel’ en ‘wat is omnichannel’ de zoekresultaten zijn waarop onze pagina’s het meest worden gevonden. Gezien het zoekvolume en onze CTR is dat wel zeer aannemelijk. Het precieze aandeel naar onze website vanuit de zoektermen moet ik je daarom schuldig blijven, maar dat het voor een flinke boost heeft gezorgd naar de pagina ‘wat is omnichannel’ mag duidelijk zijn:

 

UPDATE 23-08-2018: Inmiddels hebben wij ook op dit artikel: “Wat is een featured snippet” een featured snippet ontvangen! Dat betekent dat Google dit artikel dermate relevant vindt dat zij er een speciale vermelding van doen in de zoekresultaten! Wil je dus weten hoe je een featured snippet verdient? Dit is de ultieme handleiding!

wat is een featured snippet - featured snippet resultaat uitgelicht zoekresultaat van mark@ing in de zoekmachine

 

Hoe kan jij voor positie 0 binnen Google zorgen?

Laten we vooropstellen: iedere pagina kan een featured snippet verdienen! Uit onderzoek van MOZ blijkt dat ongeveer 70% van de pagina’s die een uitgelicht zoekresultaat hadden verdiend binnen de top 3 vielen. De overige 30% hadden pagina’s die varieerden tussen positie 4 en 71!

  1. Zorg dat je eerst bepaalt WAAROM je een featured snippet wil verdienen en welke zoektermen daarvoor relevant zijn

Je wilt natuurlijk alleen een featured snippet verdienen op zoekresultaten die voor jou interessant zijn. Zorg daarom eerst dat je een gedegen zoekwoordanalyse doet, waarbij je termen ontdekt die een hoog zoekvolume hebben, weinig concurrentie en die zorgen voor relevante bezoekers.

👉 Een ‘waarom’- of ‘hoe-vraag’ als focuszoekterm vergroten de kans op het verdienen van een uitgelicht zoekresultaat. 

  1. Zorg ervoor dat je pagina optimaal is ingericht op het gebied van SEO

Een pagina die niet goed geïndexeerd kan worden, zal nooit positie 0 bereiken. Zorg dat je de zoekterm voldoende wordt gebruikt maar niet te vaak (en in je meta title en description, je pagina niet wordt geblokkeerd, de laadtijd goed is (max. 2 seconden) en factoren die de betrokkenheid bepalen (CTR, bouncepercentage, uitstappercentage) steeds optimaliseren.

  1. Start je artikel met het beantwoorden van de vraag

Op onze pagina www.markating.nl/wat-is-omnichannel beginnen we met het beantwoorden van een vraag. Vaak helpt het om je te richten op de zoekterm in de vorm van een vraag. In mijn blogs heb ik al vaker gesproken over longtail zoektermen; bezoekers zoeken binnen zoekmachines vaak op hele zinnen (of vragen) in plaats van één specifieke term. Door in te spelen op de vraag door te beginnen met het antwoord hierop, is de kans groter dat je antwoord wordt opgenomen als uitgelicht resultaat.

👉 Het antwoord op de vraag die wordt beantwoord in de 1e paragraaf dient tussen de 40-50 woorden te bevatten.

  1. Licht je antwoord verder toe in de rest van het artikel

Bovenaan in je artikel geef je antwoord op de vraag, vervolgens licht in je artikel uit hoe men dit kan bewerkstelligen. Leg uit wat de term precies inhoudt, welke voordelen het heeft en hoe men dit vervolgens zelf kan uitvoeren. Eigenlijk dezelfde structuur als dit artikel.

  1. Vraag indexering aan via Google

Wanneer je je artikel hebt gepubliceerd, is het raadzaam om een indexering aan te vragen bij Google. Via Google Search Console kan je onder het kopje “crawlen” kiezen voor “fetchen als Google”. Geeft de URL in en kies voor “fetchen”. Op deze manier zal Google je pagina mogelijk sneller indexeren. Daarnaast kan je er ook nog voor kiezen om je .xml sitemap opnieuw te ‘pushen’ via ‘sitemaps’, ook onder het kopje ‘crawlen’ in search console. Dit zijn standaard zaken die helpen bij zowel je algehele SEO als bij het ”pushen” van je featured snippet.

In ons artikel “website aanmelden in Google” lees je meer informatie hierover. 

  1. Meet je resultaten

Verschillende kunnen tools ervoor zorgen dat je de posities van je zoekresultaten kan monitoren. Zelf gebruiken we de tool SEMrush. Naast je eigen resultaten kan je ook concurrenten toevoegen, om te bekijken wat hun positie is en hierop eventueel te anticiperen. Zodra je pagina een featured snippet heeft bereikt, zie je het volgende terugkomen in SEMrush:

semrush - wat is omnichannel

Bekijk ook de toename in verkeer via Google Analytics op de desbetreffende pagina, zoals ik hierboven in het artikel heb gedaan.

Wat zegt Google zelf over het toevoegen van featured snippets?

Google geeft aan dat het niet mogelijk is om een pagina te markeren als aanbevolen fragment. Door relevante content aan te bieden en antwoord te geven op de vraag van de gebruiker maak je meer kans om uitgelicht te worden binnen zoekmachines. Het is echter wél mogelijk om je ervoor af te melden, met de tag <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”> kan je de desbetreffende pagina uitsluiten om een featured snippet te ontvangen. (al raad ik dat nooit aan!)

Zelf aan de slag gaan?

Wil jij zelf aan de slag gaan met featured snippets én het optimaliseren van je website zodat je meer bezoekers naar je website kan genereren? Met onze SEO training leer je binnen één dag de basisprincipes en geven we je handvatten & handige checklists om je posities in de zoekmachines te verbeteren en meer online omzet te behalen! Hopelijk heb ik je met dit artikel antwoord gegeven op de vraag “wat is een featured snippet”. Mocht je over dit onderwerp meer informatie wensen, stuur dan een mailtje naar jody@markating.nl of bel naar 0416 30 10 50.

Download gratis onze SEO training om meer inzicht te krijgen in de inhoud van deze training.

Summary
Wat is een featured snippet?
Article Name
Wat is een featured snippet?
Description
Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat aan de bovenkant van de zoekresultaten van Google verschijnt. Deze ‘uitgelichte zoekresultaten’ zorgen ervoor dat je pagina beter opvalt waardoor de CTR (doorklikratio) wordt verbeterd. Lees hier hoe je featured snippets toevoegt!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Tags:
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie