Wat is een website analyse?

Wat is een website analyse?

Het is maandagochtend en tijdens het wekelijkse overleg komt het toch weer naar boven; we moeten onze website gaan verbeteren. Maar waar moeten we beginnen? En hoe weten we wat goed gaat en wat nu niet lekker loopt? Ontwikkelingen op het gebied van websites gaan razendsnel. Het is daarom van groot belang dat je als organisatie je website blijft optimaliseren. Voor je kunt gaan optimaliseren moet je analyseren. Maar hoe voer je zo’n website analyse nou eigenlijk uit? En waarom is het belangrijk? Je leest het in deze blog!

Wat is een website analyse?

Wil je je website optimaliseren dan is het belangrijk om te weten waar het mis gaat en waarom. Een website analyse geeft je antwoord op deze vragen. Wanneer je een website analyse uitvoert kom je erachter wat er precies op de website gebeurt. Het geeft je inzicht in waarom jouw site geen verkeer genereert of waarom jouw conversies niet verbeteren.

Een website analyse is niet alleen bedoeld om inzicht te krijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Het is ook belangrijk om te kijken naar elementen die je hebt ingezet om je conversies te verhogen en of deze het juiste effect hebben. Ook is het technische deel van de website erg belangrijk. Wanneer je website niet juist functioneert zullen bezoekers sneller de pagina verlaten. Door te analyseren waar fouten zitten kan dit voorkomen worden.

Waarom belangrijk om een website analyse uit te voeren?

Er zijn een aantal redenen om een website analyse uit te voeren, waaronder:

  • De inhoud van je landingspagina’s is verouderd (tekst)
  • Je website bevat 404-pagina’s
  • Linkjes op je website kloppen niet
  • Je website is niet mobielvriendelijk
  • Op je website staat verouderde content (video’s en afbeeldingen)

 

Hoe voer je een website analyse uit?

Er zijn verschillende manieren om je website te analyseren. Het is belangrijk om tijdens het analyseren van je website jezelf altijd 3 belangrijke vragen te stellen:

Hoe zit de website technisch in elkaar?

Je wilt dat je website technisch goed in elkaar zit en dat je websitebezoekers tegen zo min mogelijk tegen technische obstakels aanlopen. Technische kwaliteit is een van de rangschikkingscriteria van Google. Zit je website technisch niet goed in elkaar, dan zul je lager scoren bij de zoekresultaten. Een voorbeeld van een technisch obstakel is bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website. Je kunt achter deze obstakels komen door zelf eens het hele verkoopproces te doorlopen en te kijken wat je tegenkomt. Tijdens het doorlopen van het verkoopproces kun je ook te weten komen wat eventuele redenen zijn voor een klant om af te haken.

Hoe zit de website inhoudelijk in elkaar?

Naast het technische deel van je website moet de website ook inhoudelijk goed in elkaar zitten. De structuur/inhoud van een website heeft veel te maken met zoekmachine optimalisatie.

Want is de content op de website nog actueel? Is de indeling van de website gebruiksvriendelijk? En is de website goed leesbaar voor de bezoeker? Bij een duidelijke website structuur kunnen bezoekers gemakkelijker en sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Het categoriseren van berichten/producten zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijker kan navigeren.

Een optimale website structuur bestaat uit maximaal drie ‘lagen’. De eerste laag is het hoofdmenu, de tweede laag is het submenu en de derde laag zijn de pagina’s met daarop de producten of berichten. Maak je gebruik van meer lagen dan zorg dat alleen voor extra onduidelijkheid.

Zoals net al is benoemd is de content op de website ook erg belangrijk. Wanneer de website geen relevante content biedt voor de bezoeker zal de bezoeker de website verlaten. Cornerstone content is erg belangrijk voor je SEO. Maar ik hoor je nu al denken; wat is dat? Cornerstone content is de belangrijkste content op je website, deze content vormt dus de basis voor je website. Je moet zorgvuldig nadenken op welke content je het liefst gevonden wilt worden.

Is de website goed vindbaar?

Vindbaarheid is erg belangrijk voor je website. Goede vindbaarheid zorgt voor meer verkeer naar je website en dat is tenslotte wat je wilt. Je start met het doen van onderzoek naar relevante zoektermen. Door een zoekwoordanalyse uit te voeren weet je op welke zoektermen jouw website het best gevonden wordt. Dit is relevante informatie, omdat je op deze zoektermen je content kan aanpassen. Zodra je content online staat is het wel belangrijk om maandelijks de zoektermen in de gaten te houden in Semrush. Je kunt bijvoorbeeld zien wat je positie is ten opzichte van concurrenten op de betreffende zoekterm.

 

Handige tools voor het uitvoeren van een website analyse

Er zijn verschillende tools waarmee je je website kunt analyseren, hieronder lichten wij de volgens ons meest handige tools toe:

Google Analytics

Google Analytics is een gratis analyse programma van Google dat inzicht geeft in verschillende onderdelen van je website of webshop. Google Analytics geeft je een goed beeld van de prestaties van jouw website. Google Analytics verdeeld de gegenereerde data van je website in 4 verschillende onderdelen: Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversies.

Hotjar

Hotjar is een tool waarmee je inzicht krijgt in hoe je bezoekers je website gebruiken. In deze tool is het mogelijk om een heatmap te maken. Een heatmap is een grafische weergave door middel van ‘warmtekleuren’. Je komt erachter op welke delen van de pagina het meest wordt geklikt door bezoekers. Buiten deze heatmap heeft Hotjar nog meer functionaliteiten, zoals: achterhalen waar bezoekers afhaken bij het invullen van een formulier, bevragen van bezoekers met polls en het observeren van het klikgedrag van individuele bezoekers.

Screaming frog

Screaming frog is een tool waarmee je je website kunt crawlen. Door je website te crawlen kom je erachter hoe je website ervoor staat. Screaming frog kan dus gebruikt worden om je website te beoordelen. Je kunt met de tool fouten identificeren. Deze fouten kunnen de prestaties van je website schaden. Het is belangrijk om te kijken naar verschillende HTTP-statuscodes. Een van die statuscodes is bijvoorbeeld 404, wat betekent dat je pagina niet gevonden kan worden.

Semrush

Semrush is een handige analyse tool waarmee je in één keer veel pagina’s kan beoordelen. Met de tool kun je prestaties van je website meten. Je kunt verschillende analyses uitvoeren, waaronder: backlink analyses of website foutanalyses. Het is ook mogelijk om je positie op bepaalde zoektermen te meten. Het is verstandig om in Semrush een site-audit van je website uit te draaien.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google. Je kunt Search Console gebruiken om inzicht te krijgen in hoe Google je website indexeert of om te kijken of er problemen zijn met de pagina’s op je website. In Google Search Console is het ook mogelijk om te achterhalen welke pagina’s niet mobielvriendelijk zijn. Mobielvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid en is tevens een ranking factor van Google. Is je website dus niet mobielvriendelijk dan zul je lager scoren in de zoekresultaten.

 

Hulp nodig bij het uitvoeren van een website analyse?

Wij helpen je graag! Ga vrijblijvend met ons in gesprek om de mogelijkheden te bespreken. Voor meer informatie kun je mailen naar info@markating.nl of bellen naar 0416 – 301050.

Summary
Wat is een website analyse?
Article Name
Wat is een website analyse?
Description
Ontwikkelingen op het gebied van websites gaan razendsnel. Het is daarom van groot belang dat je als organisatie je website blijft optimaliseren. Voor je kunt gaan optimaliseren moet je analyseren. Maar hoe voer je zo’n website analyse nou eigenlijk uit? En waarom is het belangrijk? Je leest het in deze blog!
Author
Publisher Name
Mark@ing
Publisher Logo
Froukje mark@ing
stagiaire@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie