Wat is Google Analytics

11 Sep Wat is Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis softwareprogramma van Google dat meer inzicht geeft in het gedrag op je website of webshop. Het geeft je inzicht in zowel het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, waar naartoe navigeren en wat het einddoel is.

In dit artikel leg ik je uit hoe je data uit Google Analytics interpreteert hoe het jou helpt bij je onlinestrategie.

Waarvoor gebruik je Google Analytics?

Om te weten te komen wat Google Analytics is, moet je weten waarom je het moet gaan gebruiken. Google Analytics is een onmisbare tool die als basis voor vele andere tools gebruikt kan worden. Het gebruik van Google Analytics levert je als ondernemer, online marketeer, e-commerce manager of wie dan ook een hoop extra data op van wat er nu echt op je website gebeurt.

Maar het belangrijkste is dat je data gebruikt om keuzes te maken. Keuzes die niet uit de lucht komen vallen omdat je denkt dat het wel eens zou kunnen werken, maar keuzes waarvan jij zeker weet dat dit een verbetering gaat opleveren in je aantal bezoeken, orders of aanvragen. En dát maakt het namelijk ook veel gemakkelijker te verantwoorden waarom je exact deze verandering wilt doorvoeren en niet een andere.

Daarom is Google Analytics belangrijk!

Want niemand weet het zeker. Uit ervaring kun je zeggen dat het goed komt, maar resultaten uit het verleden bieden helaas geen garantie voor de toekomst! Daarom is het belangrijk om te testen en te meten. Vooraf onderzoek doen waarom iets zou kunnen werken, het dan gaan experimenteren en het gaan meten hoe het verloopt. Verloopt het positief, voer het dan door naar de rest van het publiek. Valt het negatief uit? Draai het dan terug. Op basis van data kun je dan zeggen dat het niet werkt. En dat neem je dan weer mee naar je volgende beslissing.

Google Analytics en je digitale roadmap

Omdat het zo belangrijk is, is het verstandig om de Google Analytics implementatie aan het begin van je digitale roadmap te plaatsen. Begin met het opbouwen van data en vanuit daar kun je verder gaan kijken wat je nu echt nodig hebt. Want door het verkrijgen van inzicht in wat er gebeurt op je website en wat je doelgroep denkt en doet kun je de vervolgstappen gericht en doelmatig gaan bepalen. Wij doen dit volgens onze eigen digitale roadmap:

Online roadmap naar meer omzet

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics plaats een JavaScript code op je website wat ervoor zorgt dat bezoekers worden gevolgd en informatie over wat ze doen verzameld wordt. Deze code kan op de website geplaatst worden via Google Tag Manager. Als je al gebruik maakt van Google Tag Manager dan kan je de code zelf implementeren, zo niet dan raad ik je aan om dit even te bespreken met je webbouwer. Dit scheelt namelijk als je ook scripts van andere analysetools wilt implementeren op je website zoals Hotjar of een marketing automation tool zoals Active Campaign.

En dan?

De code staat op je website en Google Analytics krijgt gegevens binnen van wat er op je website gebeurt. Vooral de eerste keer als je kijkt binnen Google Analytics zal het heel verwarrend zijn. Er zijn zoveel opties! Waar moet je beginnen? Ik leg het je stap voor stap uit aan de hand van het menu aan de linkerkant. Voor een gedetailleerde uitleg bekijk ook onze blog Google Analytics uitleg.

Homepage

Homepage

Je Google-Analytics homepage geeft je een totaaloverzicht van wat er gebeurt op je website. Standaard staan hier grafieken van de meest gebruikte gegevens. Gegevens zoals het aantal gebruikers, aantal sessies, bounce percentage, etc. Deze gegevens staan er standaard en geven je een snel overzicht van hoe je website presteert.

Aanpassing

Aanpassing

Onder dit kopje kun je de dashboards en aangepaste rapporten bekijken die je hebt opgemaakt. Als je iets dieper wilt kijken in je website dan is het gemakkelijk om een aangepast rapport aan te maken wat specifiek geldt voor hetgeen wat je wilt weten. Dit geldt hetzelfde voor een dashboard wat bijvoorbeeld alleen gegevens toont over verkeer van Google Ads.

Realtime

Realtime

Zoals de vertaling al weergeeft kun je met dit kopje zien wat er op dat moment gebeurt op je website. Het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen en op welke pagina van je website ze bevinden zijn een aantal gegevens wat je hier kan zien. Je kan dit onderdeel gebruiken voor bijvoorbeeld een verzending van een mail naar een database van 100.000 mailadressen. Je monitort dan of de website het nog aan kan en hoeveel bezoekers er daadwerkelijk vanuit de mail binnenkomt. Maar ook als je een testbestelling doet kun je direct zien dat er data binnenkomt.

Doelgroep

Doelgroep

Bij het kopje doelgroep haal je meer informatie over de bezoekers op je website. Je ziet het aantal bezoekers, maar ook hoe lang ze gemiddeld op je website zijn en via welk apparaat (mobiel, desktop of tablet). Deze informatie kun je goed gebruiken om te matchen met je eerdere opgestelde doelgroep. Misschien trek je wel heel andere bezoekers aan dan dat je eerst dacht. Is de zoekterm waarop je wordt gevonden dan wel relevant? Met deze data kan je daarop verder borduren.

Acquisitie

Acquisitie

Bij het kopje acquisitie kan je o.a. zien vanuit welke verschillende kanalen de bezoeker op je website komt. De meest voorkomende kanalen zijn: Organisch, direct, social, betaald, verwijzend verkeer en e-mail. Afhankelijk van de hoeveelheid kanalen je gebruikt zal je hier dus een verschil in zien.

Daarnaast kan hier ook dieper gekeken worden naar het verkeer vanuit Google Ads of vanuit je SEO. Zo kan je naar de prestaties van je Google Ads kijken om te achterhalen of de bezoeker ook daadwerkelijk doorklikt op je website of dat hij meteen weer weggaat. Dit zou kunnen betekenen dat je pagina’s niet goed aansluiten op je advertenties. Wil je weten hoe wij dit voor jou onderzoeken? Kom een keertje langs.

Op het gebied van SEO kan er Search console worden gekoppeld aan Google Analytics. Hierdoor ontvangt Google Analytics gegevens van Search console wat je nieuwe inzichten geeft op zoektermen waarop bezoekers naar jouw website komen. Hieruit kan je nieuwe inzichten opdoen om beter organische gevonden te worden. Met deze tools kan je hier nog meer inzichten verkrijgen.

Gedrag

Gedrag

Hier wordt er voornamelijk gekeken naar de pagina’s op je website en hoe de bezoekers bewegen langs de verschillende pagina’s. Blijven ze op één pagina of kijken ze juist naar veel verschillende pagina’s? Dat en nog veel meer kan je hier aflezen.

Conversies

Conversies

Wanneer je net pas in Google Analytics duikt dan zal dit de plek zijn waar je niet zoveel zal zien. Je zal het namelijk goed moeten instellen. Wil je weten hoe je dit moet instellen? Download dan onze handleiding van Google Analytics. Hiermee kun je zelf leren hoe je de conversies op een juiste manier moet instellen.

Zodra je dit hebt gedaan kun je per bron, medium of zelfs de locatie van behalen van het doel terugzien. Wanneer je kijkt over een langere periode kun je dus zien welk kanaal en welke pagina het beste scoort op jouw website.

Heb je een webshop? Stel dan ook E-commerce in. Iets geavanceerder dan het instellen van doelen maar het levert je veel meer data op. Het werkt samen met je webshop en laat ook de waarde zien van de verkochte producten. Hierdoor is het makkelijker om budgetten te verdelen naar pagina’s die het meeste opleveren.

Welke soort vragen kun je beantwoorden met Google Analytics?

Zodra je account goed is ingesteld dan kun je heel wat vragen beantwoorden. Vragen zoals:

  • Welke pagina converteert het beste?
  • Welk product levert er nou het meeste op?
  • Waar ondervinden bezoekers problemen op de website?
  • Moeten wij volgend jaar het mediabudget meer gaan inzetten op e-mail of juist op advertenties?
  • Wat is de Customer journey op de website
  • Waar liggen de obstakels op je website?

Dit soort vragen zijn nog maar standaardvragen die je kan stellen. Je kan zo specifiek gaan zoeken zoals je wilt, maar naar verwachting doe je dit maar een enkele keer. Bekijk het grote plaatje en zoom in als je echt iets specifieks wilt weten. Door het instellen van Dashboards creëer je dit overzicht gemakkelijk door een dashboard te maken van bijvoorbeeld SEO, SEA en E-mail. Je vermijdt hiermee dat je appels met peren gaat vergelijken!

Met welke andere programma’s werkt Google Analytics samen?

Aangezien de naam Google al in Google Analytics zit is het heel logisch dat zowel bijna alle programma’s van Google samen kunnen werken met Google Analytics. Denk hierbij aan tools zoals:

  • Google Ads
  • Google Tag manager
  • Google Search console
  • Klipfolio (tool voor dashboards)
  • Google Optimize
  • Google Datastudio
  • Google Surveys
  • Etc..

Doordat Google zoveel verschillende tools hebt die je kan koppelen kun je een gemakkelijk totaalbeeld creëren binnen de omgeving van Google Analytics. Zo kan je via Google Tag Manager de code van zowel Google Analytics als van E-commerce tracking inschieten. En door het koppelen van Google Search Console en Google Ads kun je binnen Google Analytics zien op welke zoekwoorden de bezoeker is binnengekomen en welke advertentie het beste scoort. Dit kun je daarna met elkaar vergelijken en je conclusies trekken door middel van data.

Nadelen van Google Analytics

Ondanks dat Google Analytics je inzicht en onderbouwing geeft op je ideeën, brengt het een aantal kleine nadelen met zich mee.

  1. Het gebruik van Google Analytics maakt gebruik van Javascript code. Hierdoor kan het zijn dat je website wat langzamer wordt, maar ook dat het gevoelig is voor andere code op je website. Het kan voorkomen dat je ineens een bouncepercentage van 0% procent hebt. Klinkt heel goed, maar kan helaas niet. Er gaat iets mis in de code en dat moet opgelost worden door iemand die er verstand van heeft.
  2. Daarnaast kan het voorkomen dat een aantal bezoekers niet worden gemeten als ze op de website zijn. Dit kan vervelend zijn in het analyseren van je data, maar dit kan je niet vermijden. Dit komt voornamelijk door gebruikers die JavaScript volledig hebben uitgeschakeld in het browser.
  3. Om volledige gegevens te hebben van je website zal je eerst Google Analytics goed moeten instellen. Het werkt maar voor ¾ als je niet de juiste instellingen hebt. En dat is zonde!

 

Enkele tips voor de juiste implementatie van Google Analytics

Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk goede gegevens binnen krijgt doet het je goed om de volgende tips in ieder geval door te voeren!

Tip 1: Sluit je eigen IP-adres(sen) uit. Hierdoor blijft je data schoon van je eigen bezoeken op je website. Jij gaat immers nooit wat kopen toch?

Tip 2: Stel je doelen in en eventueel enhanced E-commerce als je een webshop hebt. Dit zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in hoe succesvol je website nu eigenlijk is.

Tip 3: Koppel je Google Analytics met één van de eerder benoemde programma’s voor een gemakkelijk en snel overzicht van je data in Google Analytics.

Tip 4: Maak gebruik van UTM-codes in je uitingen zodat je weet van welke uiting het verkeer binnenkomt. Als je bijvoorbeeld meerdere mailcampagnes tegelijk wilt laten lopen dan is het handig om binnen Google Analytics te kunnen zien wat de verschillende mailcampagnes nu echt hebben gedaan op je website.

Ga aan de slag!

Hopelijk heb ik je de vraag “wat is Google Analytics?” kunnen beantwoorden. Zo niet? Bel, mail of chat dan even. Dan help ik of een van mijn collega’s je met je vraag. Heb je Google Analytics al geimplementeerd en wil je nu de diepte in met je data? Volg dan een Google Analytics cursus!

Succes en enjoy your data!

 

Summary
Wat is Google Analytics
Article Name
Wat is Google Analytics
Description
Google Analytics is een gratis softwareprogramma van Google dat meer inzicht geeft in het gedrag op je website of webshop. In dit artikel leg ik je uit hoe je data uit Google Analytics interpreteert hoe het jou helpt bij je onlinestrategie.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Maurice de Moor
maurice@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie