Wat is Google Shopping? En hoe zet ik het in?

27 Nov Wat is Google Shopping? En hoe zet ik het in?

Google Shopping wordt mogelijk gemaakt door twee platforms: Google Ads (voorheen Google AdWords) en Google Merchant Center. In het Google Merchant Center staat de productfeed, een lijst met jouw assortiment. In deze blog leg ik je uit wat Google Shopping is en hoe je het inzet.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van de Google zoekresultaten. Als je binnen zoekmachine Google zoekt op producten kunnen er Google Shopping-resultaten getoond worden. Deze advertenties zie je boven of rechts naast de zoekresultaten. Er is ook een apart gedeelte binnen Google waar je alleen Shopping-resultaten ziet: https://www.google.nl/shopping?hl=nl_NL.

Google Shopping zoekresultaat

Google Shopping werkt iets anders dan de overige advertentienetwerken van Google Ads, zoals Google Search, Display, Mobile Ads of YouTube Ads. Google Ads is, net als bij de overige advertentienetwerken, de plek waar je de Shopping-campagnes aan/uit kan zetten. Ook is Google Ads de plek waar je budgetten instelt, je biedingen beheert, live inzichten opdoet en optimalisaties uitvoert.

Wat is dan het verschil met het instellen van traditionele tekstadvertenties? Met tekstadvertenties maak je campagnes, advertentiegroepen en advertenties die zich richten op zoekwoorden die jij kiest. Met Google Shopping bepaalt Google wanneer je advertenties met productvermeldingen worden weergegeven. Google bepaalt aan de hand van je productfeed, je website en je biedingen bij welke zoekopdrachten jouw Shopping-advertenties getoond gaan worden. Het opzetten van succesvolle Shopping-advertenties heeft daardoor veel raakvlakken met een goede SEO-strategie. Lees hier meer over Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Om jouw productfeed met Google te delen gebruik je het Google Merchant Center.  In het Merchant Center laad je jouw feed in met alle productgegevens die je beschikbaar hebt. Hier zie je ook of producten zijn goedgekeurd of afgekeurd door Google. Daarnaast vind je tips voor optimalisatie van je feed terug in het Merchant Center. Ik zie vaak bij klanten dat in de feed nog afbeeldingen, prijzen, productomschrijvingen etc. ontbreken. Hiervoor ‘bestraft’ Google je en zal je minder terugkomen in de Shopping-resultaten.

Hoe zet je Google Shopping in?

Google Shopping wil je uiteraard alleen inzetten als het je omzet oplevert. Succes met Google Shopping komt voor het grootste deel voort uit drie hoofdgebieden:

Succesfactor 1: opzetten en optimaliseren van de productfeed

In de productfeed plaats je zoveel mogelijk gegevens van jouw online productassortiment. Denk hierbij aan:

  • Basisgegevens
  • Prijs en beschikbaarheid
  • Productcategorie
  • Product-ID’s
  • Gedetailleerde productomschrijving
  • Verzending
  • Belastingen
  • Productafbeeldingen

 

Het Google Merchant Center maakt onderscheid in branches. Zo zijn er voor een webshop in kleding andere verplichte velden dan voor een webshop in boeken. Zie voor het volledige overzicht: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=nl.

Veel websites bieden inmiddels ondersteuning voor Google Shopping en genereren een automatische feed. Daardoor worden alle wijzigingen, bijvoorbeeld in prijs of beschikbaarheid, meegenomen in Google Shopping. Let wel op de update-frequentie. Als je bijvoorbeeld elke dag om 06.00 uur de feed update en je voert om 08.00 uur een prijswijziging door dan is die pas de volgende dag zichtbaar binnen Google. Nadat je de feed hebt ingeladen en je eerste advertenties actief zijn kan je beginnen met de optimalisatie van de shoppingfeed.

Google Shopping shirts

Succesfactor 2: Bieden

Er zijn verschillende manieren om te bieden binnen Google Shopping. De biedstrategie heeft een groot effect op het uiteindelijke resultaat. Wat ik altijd doe voordat ik de biedstrategie bepaal: definieer de doelstelling. Vervolgens kan je deze doelstelling koppelen aan de meest logische biedstrategie:

  • Richten op conversies: CPA-biedingen
  • Richten op klikken: CPC-biedingen
  • Richten op vertoningen: CPM-biedingen
  • Richten op weergaven of interacties: CPV-biedingen

 

Bieden kan complex zijn. Ik heb meermaals meegemaakt dat een switch in biedstrategie het rendement op advertentie-uitgaven kan verdubbelen voor verschillende campagnes.

Als je campagnes gericht zijn op conversie, en daar leent Google Shopping zich goed voor, dan kan je ‘Slim Bieden met Google Ads’ overwegen. Google neemt je dan werk uit handen en houdt tijdens de bieding rekening met factoren als apparaat, locatie, tijdstip, taal en besturingssysteem. Je verliest door deze methode echter ook een stuk controle, dus overweeg dit goed!

Succesfactor 3: Monitoring en optimalisatie

Een van de grote voordelen van Google Shopping is de mogelijkheid om gedetailleerde prestatiegegevens te bekijken. Zo zie je per product het aantal vertoningen, kliks en conversies. Het goed monitoren en optimaliseren is de laatste succesfactor. Door een goede optimalisatie kan je net het verschil maken ten opzichte van jouw concurrent, zeker in branches waar veel aanbieders Google Shopping inzetten.

Google shopping zicht

Hoe start ik met Google Shopping?

Zoals bij al je online marketingactiviteiten is het van cruciaal belang om de juiste koers uit te stippelen. Ik begin altijd met het definiëren van het doel. Vervolgens kan je daar middelen, targets en budgetten aan gaan koppelen. Een goede voorbereiding en een solide strategie zijn net zo belangrijk als de uiteindelijke opzet en het beheer van je campagnes.

Fase 1: Onderzoek

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hiermee kan je een voorsprong opbouwen ten opzichte van jouw concurrenten. De onderzoeksfase bestaat uit 3 onderdelen: doelen, zoekwoorden en concurrentie.

  • Doelen

We beginnen met het instellen van de doelen, op die manier kan je achteraf checken of je de doelstelling hebt behaald. Als je een webshop hebt is het belangrijk dat zowel transacties als de transactiewaardes terugkomen in Google Ads. Voor een accessoire met een marge van € 3,- heb je een ander mediabudget over dan voor een product met een marge van € 100,-. Door deze basis goed in te stellen houd je de kosten per conversie gezond.

  • Zoekwoorden

Het is goed om een focus te bepalen: wat wil je het meest verkopen? Veel webshopbeheerders willen ‘alles’ verkopen. Mijn ervaring is dat je beter kan focussen op verschillende campagnes die een eigen focus hebben, met verschillende doelstellingen en budgetten.

Ben je nieuw met Google Shopping? Begin dan bijvoorbeeld met producten met een lage concurrentie maar een hoge vraag. Je zou immers gek zijn om niet te profiteren van zo’n mooie positie!

Als je een keuze voor een bepaalde campagne hebt gemaakt is het belangrijk om te weten welke zoektermen jouw (potentiële) klanten gebruiken. Dat doe ik meestal via 2 verschillende tools:

Google keyword planner – Dit is de gratis tool van Google en is beschikbaar binnen Google Ads mits je al lopende campagnes hebt. Hier kan je zoekwoordideeën invoeren en Google geeft je vervolgens (relevante) zoekwoordsuggesties. Voor beide uitkomsten zie je het geschatte zoekvolume voor die zoekwoorden en de gemiddelde CPC’s die je kan verwachten. Let op: Google maakt inschattingen, dat hoeft dus niet te matchen met de realiteit, maar geeft vaak wel een goede richting.

SEMrush – Een andere veel gebruikte tool voor zoekmachine optimalisatie (SEO) is SEMRush.com. SEMRush.com geeft je gedetailleerde inzichten over een zoekwoord of een domein. Ik gebruik het voor zowel zoekwoord- als concurrerend onderzoek. Ik vind SEMRush echt nuttig voor het achterhalen van zoekwoorden en andere suggesties.

Google Shopping vergelijken

  • Concurrentie

Het is niet alleen belangrijk om je doelgroep te kennen. Ook kennis van je concurrenten komt van pas. Start daarom nooit met het weergeven van advertenties zonder je verdiept te hebben in de concurrentie. Voer bijvoorbeeld enkele handmatige Google-zoekopdrachten uit, dat doet je potentiële klant immers ook. Begin met zoeken op Google naar de door jou gewenste zoekwoorden/producten. Bekijk welke advertenties er in de Google Shopping-resultaten worden weergegeven. Kijk kritisch naar de producten, prijzen, afbeeldingen en verkopers die worden weergegeven. Vervolgens maak ik meestal een overzicht van punten waarin wij ons onderscheiden ten opzichte van de concurrent en andersom. De mindere punten dien je zo snel mogelijk te verbeteren, de sterke punten benut je zoveel als mogelijk. Ook SEMRush kan je helpen bij het bepalen van je grootste Shopping-concurrenten. Die kunnen afwijken van je concurrenten op e-mail-, SEO- of social-vlak.

Conclusie: Google Shopping wel of niet inzetten?

Google Shopping is een heel krachtige conversietool. Voor meerdere klanten heb ik hele mooie resultaten kunnen behalen met veel conversie tegen lage kosten per conversie. Ik ken echter ook voldoende voorbeelden waarbij de verwachtingen van Google Shopping erg hoog lagen en de kosten per conversie tegenvielen. Het is dan ook zeer afhankelijk van de branche waarin je actief bent, maar ook de concurrentie en je eigen aanbod.

 

Mocht je een advies willen of Google Shopping voor jou een geschikte manier is om online verkopen te genereren laat het dan weten. Ik geef je dan gratis advies.

 

Heb je nog vragen over bovenstaande uitleg over Google Shopping? Laat het mij gerust weten en mail mij op menzo@markating.nl. Bellen kan natuurlijk ook via 0416-301050.

 

Bronnen: https://www.shopify.com/guides/google-shopping-guide/2-what-it-is-and-how-it-works & https://www.shopify.com/guides/google-shopping-guide/3-goals-keywords-competition

 

Summary
Wat is Google Shopping? En hoe zet ik het in?
Article Name
Wat is Google Shopping? En hoe zet ik het in?
Description
Wat is Google Shopping? En hoe loop ik geen omzet mis door Google Shopping niet in te zetten? Lees direct voor de (on)mogelijkheden die Google Shopping je biedt.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Menzo Wilschut
menzo@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie