Wat is Google Tag Manager?

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool van Google dat dient als een soort van CMS voor stukjes website code. Door middel van tags kan je deze toevoegen waardoor tussenkomst van een webbouwer niet meer benodigd is.

Meer weten over de inhoud van Google Tag Manager en hoe het ervoor zorgt dat jij meer resultaat kan boeken in minder tijd? Lees dan dit artikel over Google Tag Manager.

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Wanneer je scripts in je broncode wilt plaatsen in je pagina, heb je 1) html-kennis nodig of 2) ben je afhankelijk van een webbouwer. Gelukkig kan het ook gemakkelijker door éénmalig Google Tag Manager te implementeren in je CMS door je webbouwer en vanuit daar scripts te laten toevoegen. Voorbeelden van deze scripts zijn bijvoorbeeld:

  • Google Analytics
  • Hotjar
  • Event-tracking op je website
  • E-commerce instellen (voor webshops)

 

Er is een legio aan mogelijkheden wat je hierin kan implementeren, maar daar ga ik in dit artikel niet op in. In dit artikel leg ik je uit hoe je Google Tag manager juist instelt en vanuit daar aan de slag kan gaan om de belangrijkste data te implementeren.

Het aanmaken van een Google Tag Manager account

Via https://tagmanager.google.com/ kan je starten met het aanmaken van een Google Tag Manager account. Klik rechts bovenin op ‘account maken’. Je volgt de stappen waarin je aangeeft wat de bedrijfsnaam is, in welk land het gelegen is en je geeft de website url op. Je hebt nu een container binnen Google Tag Manager aangemaakt. Vervolgens zijn er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat deze container in je website wordt geplaatst.

Google Tag Manager in je website plaatsen

 

1. Implementeren met een plugin in WordPress

Wanneer je WordPress gebruikt, heb je zelfs voor de implementatie van Google Tag Manager in je website geen developer nodig. WordPress biedt namelijk verschillende plugins aan waaraan je Google Tag Manager kan toevoegen. Een voorbeeld die je hiervoor kan gebruiken is deze plugin. Je hoeft dan alleen je Google Tag Manager container ID in te vullen in de plugin en de rest wijst zich vanzelf. Het ID kan je vinden in het overzicht van Google Tag Manager bij de desbetreffende container.

2. Implementatie door een webbouwer

Gebruik je geen WordPress of ben je niet in de gelegenheid om een dergelijke plugin toe te voegen, dan kan je altijd vragen of een webbouwer het script van de Google Tag Manager container in de broncode van je website kan implementeren. Je vindt het script onder Beheer > Google Tag Manager installeren. Dit is tevens hetzelfde script dat je in het beginscherm krijgt te zien, dus je kan ‘m ook direct vanuit daar kopiëren.

Hoe weet ik of de Google Tag Manager container juist is geplaatst?

Wil je vervolgens controleren of Google Tag Manager juist is geplaatst? Ook dat kan je eenvoudig zelf controleren op 2 manieren:

1. Controleren in de broncode van de website

Enige kennis van HTML is hiervoor wel vereist, maar wanneer je op je website kiest voor rechtermuisknop > paginabron weergeven, dan zie je de broncode van je website. Wanneer je CTRL+F aanklikt en zoekt op ‘GTM’, zou je het script moeten zien. Dit kan er dan als volgt uitzien:

google tag manager script

Of het juist is geimplementeerd kan je hier waarschijnlijk niet 1,2,3 aan zien. Daarom heb ik nog een andere oplossing voor je:

2. Tag Assistant van Google

Tag Assistant is een handige extensie van Google waarmee je in één oogopslag in iedere willekeurige website kan zien welke scripts zijn geimplementeerd. Door deze te downloaden en toe te voegen aan je browser kan je er direct mee aan de slag.

Wanneer je ‘m aanzet (enable) en je browser ververst, kan je per pagina zien welke tag is ingesteld. Dit ziet er dan als volgt uit:

google tag assistant

Wanneer Google Tag Assistant een groen icoontje aangeeft, dan weet je dat deze juist is geimplementeerd.

 

Google Analytics inladen in Google Tag Manager

Zoals ik in het begin van dit artikel al aangaf, is Google Analytics één van de vele programma’s die je via Google Tag Manager kan implementeren. In deze korte uitleg vertel ik je hoe je die kan implementeren (omdat dit waarschijnlijk één van de eerste programma’s is die je gaat toevoegen aan Google Tag Manager):

  1. Zoek de UA-code op van je Google Analytics account via beheer > property > property-instellingen
  2. Maak binnen Google Tag Manager een tag aan waarin je de UA-code van Google Analytics meegeeft
  3. Voeg een trigger toe waarin je aangeeft dat de tag op alle pagina’s afgevuurd dient te worden
  4. Controleer of je tag wordt afgevuurd via het voorbeeld/previewmodus van Google Tag Manager
  5. Publiceer je tag en controleer via Google Tag Assistant of je Google Analytics tag wordt herkend

 

Aan de slag met Google Tag Manager

Naast Google Analytics zijn er nog veel andere scripts die je kan toevoegen en mogelijkheden binnen Google Analytics (event tracking, e-commerce instellen). In de Google Analytics / Google Tag Manager handleiding leg ik bovenstaande voorbeelden uit met handige screenshots zodat je stap voor stap wordt meegenomen.

Download de handleiding via bovenstaand formulier. Wil je graag je theoretische kennis in de praktijk toepassen maar wil je graag hulp van één van onze experts? Loop dan binnen op ons inloopspreekuur óf meld je aan voor een Google Analytics training.

 

Summary
Wat is Google Tag Manager
Article Name
Wat is Google Tag Manager
Description
Google Tag Manager is een gratis tool dat dient als een soort van CMS voor scripts. ✅ Weten hoe deze tool jou kan helpen om meer resultaat te boeken in minder tijd? Lees ons artikel!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie