Wat is growth hacking?

11 Jul Wat is growth hacking?

Wat is Growth hacking? Ook wel growth marketing of growth hacking marketing genoemd. Deze termen kwam ik steeds vaker tegen in de online artikelen. Maar wat is het precies en hoe kan het ervoor zorgen dat jouw business succesvol wordt? Dit ben ik gaan onderzoeken door een training te volgen van Rockboost. Wat ik heb ontdekt en hoe dit mij (en dus jou) kan helpen bij het laten groeien van je bedrijf leg ik in dit artikel uit.

(!) Let op: dit artikel is niet voor luie mensen, maar alleen voor mensen die hard willen werken voor structurele groei. 

Wat is growth hacking?

Om antwoord te geven op de vraag ”wat is growth hacking?” moet ik eerst antwoord kunnen geven op ”wat is growth?”. Growth betekent in het Engels groei. Groeien kan je op meerdere vlakken. Zo kan je groeien met je bedrijf of persoonlijke groei nastreven. De context binnen dit artikel heeft alleen betrekking op groei realiseren met je bedrijf. Zo ga ik in dit artikel dus niet in op termen als lifehacking of computer hacking.

De volgende vraag is ”wat is hacking?”. De term is afkomstig vanuit de techniek. Waarin ontwikkelaars (hackers) bepaalde computer systemen proberen te ”manipuleren”. In wezen vinden zij de ”gaten” en zetten door middel van hacking het systeem geheel of gedeeltelijk naar hun hand.

In mijn zoektocht naar het antwoord op de vraag ”wat is growth hacking?” kwam ik verschillende artikelen tegen. Het merendeel gaat over cases van bedrijven die growth hacking hebben toegepast voor groei, tools die het hacken vergemakkelijken en algemene, nietszeggende artikelen. Ook kwam ik terecht bij de bedenker van de term Growth Hacking, namelijk: Sean Ellis (bekend van Dropbox). Hij was in staat om door middel van Growth hacking Dropbox met een minimaal budget groot te maken. Sindsdien werd hij door meerdere bedrijven in Silicon Valley gevraagd om hetzelfde toe te passen.

Tijdens mijn zoektocht ben ik tot de volgende formulering gekomen over wat Growth Hacking is. Growth hacking is het vinden van de zwakke plek(ken) in het ”systeem” dat jou weerhoudt van constante en blijvende groei. Door het manipuleren van deze ”zwakke” plek ben jij uiteindelijk in staat om meer omzet te realiseren.

Hoe is growth hacking ontstaan?

Een kleine vorm van Growth hacking hebben wij ook toegepast voordat ik besloot dit artikel te schrijven. Zo kijken we altijd eerst of er überhaupt zoekvolume is op een onderwerp (want je artikel dient tenslotte wel relevant & oplossingsgericht voor je doelgroep te zijn) door middel van een zoektermen onderzoek. De bronnen die ik hierbij raadpleeg zijn Google zoekwoordplanner & Google trends. Het feit dat ik dit artikel schrijf betekent dat er veel zoekvolume is op de desbetreffende term. Dat in combinatie met onze ambities op het gebied van growth hacking geeft voor ons genoeg reden om hier een artikel over te schrijven. Wat me vooral opviel in mijn analyse op Google Trends, is dat er in Nederland nog geen getallen bekend zijn (wel via de zoekwoordplanner) maar dat de term in het Engels ‘what is growth hacking’ sinds 2012 aan het toenemen is in populariteit. Voor 2012 werd er nauwelijks op gezocht.. hoe is de term ”growth hacking” dan ontstaan?

Growth hacking Google trends

In 2010 heeft Sean Ellis een artikel geschreven over growth hacking, een term die hij destijds zelf heeft bedacht. Hij is CEO en medeoprichter van GrowthHackers.com en heeft 1,8 miljoen gebruikers wereldwijd. Het aantal gebruikers bevestigt wat mij betreft de snelle groei van het platform én de term in het algemeen.

Wat zijn de kenmerken van een ‘growth hacker’

Volgens het artikel van Sean Ellis is het belangrijk om als growth hacker gedisciplineerd & analytisch te zijn om een project of start-up explosief te kunnen laten groeien. Je moet van nature een ondernemer zijn en risico’s durven te nemen (zonder falen kan je namelijk nooit groeien). Een growth hacker kan verschillende achtergronden hebben: van verkopers tot marketeers en developers. Het is belangrijk om aannames te testen en door te dóen, in plaats van maanden, dan niet jaren achter je bureau een businessplan te schrijven. Door te proberen en te analyseren kan ieder bedrijf zorgen voor een explosieve groei.

growth hacker skills

Het Growth hacking proces

In mijn zoektocht naar antwoorden kwam ik eigenlijk alleen maar tot meer vragen. Zo was mijn belangrijkste vraag, hoe kan ik dit voor mijzelf toe passen? Welke tools, processen, mensen en informatie heb ik nodig om mijn groei te hacken? Hoewel je nooit vooraf met zekerheid kan voorspellen of jouw product of bedrijf een explosieve groei kan doormaken, ben ik tot 8 belangrijke factoren gekomen die bepalend zijn voor het Growth hacking proces (mede dankzij de cursus die ik heb gevolgd).

Deze 7 factoren heb ik hieronder in basis uitgelegd. Allen even belangrijk, maar let op: als de basis niet juist is (vanaf de start) lukt de rest ook niet.

  1. Mindset (instelling)
  2. Team
  3. Measurement (meten)
  4. Listen to your market (luister naar je klant/doelgroep)
  5. Product market fit
  6. Traction channels (media middelen/kanalen)
  7. Optimisation (optimalisatie)

 

1. De growth hacking mindset

Hierin kan je twee typen mensen (mindsets) onderscheiden, namelijk: Fixed mindset & Growth mindset. Zoals je zult begrijpen kom je met een fixed mindset niet ver. Je gaat niet uit van wat kan, maar altijd van wat niet kan/mag. Om überhaupt te starten met iets als Growth hacking moet je openstaan voor de mogelijkheden en niet denken in onmogelijkheden.

Een goede leestip omtrent de mindset is het boek van Carol S Dweck, Mindset ”the new psychology of succes”.

2. Team

Growth hacking is niet iets dat je zomaar even alleen doet. Je kan wel ver komen alleen, maar uiteindelijk heb je meer eigenschappen nodig om meer groei te realiseren. Het meest ideale team bestaat uit de volgende eigenschappen (mensen): Growth lead, Developer, Marketing specialist, Analist en (UX/UI) Designer.

Desondanks zijn er 3 hacks die jezelf kan gebruiken om dichterbij je doel te komen en de kennis tot je te nemen.

  1. Leer ontwikkelen (HTML, CSS & Jaavscript) in basis. Handige website: Teamtreehouse.com
  2. Leer Direct-Response copywriting
  3. Leer meer van de menselijke psychologie, lees hiervoor ook ons artikel: Conversie optimalisatie: Voor welk brein optimaliseer jij?

In het boek van Sean Ellis ”Growth Hacking” (Engels) lees je uitgebreid hoe je het team kan samenstellen aan de hand van cases van variërende bedrijven.

3. Measurement (meetinstrumenten) van Growth hacking

Om te beginnen kan ik je vertellen dat je vanuit mijn vak ontzettend veel data kan vergaren. Je kan alles meten tegenwoordig wat je veel inzichten geeft, maar daar schuilt meteen ook het gevaar. Door teveel data weet je niet meer wat je ermee moet en is niet iedereen bezig met één overall doel. Uit de cursus die ik heb gevolgd ben ik tot de conclusie gekomen dat ‘‘one metric matters”. Door één doel te definiëren weet je waar je het voordoet en kan niemand met het verkeerde bezig. Dit zorgt voor een optimale gezamenlijke focus.

Wat maakt een goede doelstelling? Een indicatie dat er waarde is geleverd aan de eindgebruiker!

Daarnaast is een belangrijke element voor het bepalen van de waarde van je klant is de ”life time value”. Met andere woorden wat levert een klant jou over de gehele duur van de relatie jou op. Dus indien een klant een abonnement bij jou afneemt van 10,- per maand voor een gemiddelde duur van 12 maanden is je LTV 120,-. Dit voorbeeld is slechts een simpele versie van deze berekening. 

Om dergelijke doelstellingen meetbaar te maken zijn er tal van tools, enkele van deze tools heb ik hieronder opgesomd:

 

4. Luister naar de markt (listen to the market)

Om ervoor te zorgen dat er ook vraag is naar je product of dienst is het van essentieel belang te weten waar je doelgroep op zit te wachten. Luister zodoende naar je doelgroep, want zonder te weten waar zij behoefte aan hebben ben jij hetzelfde aan het doen als de concurrentie. In principe zeg je: ”ik heb een product, kopen!”. Zelfs al zit niemand te wachten op je product of dienst.

Welke methodes kan je dan toepassen om te luisteren naar de markt:

  • Maak een customer desire map (zie hieronder)
  • Stel een klantprofiel op (persona’s)

customer desire map

5. Product market fit

Het bepalen van de product market fit vereist veel inzichten in het huidige gebruik van je product en/of dienst. Om dit te bepalen is niet geheel makkelijk blijkt. Althans uit de informatie die ik heb weten te verzamelen ben ik tot de conclusie gekomen dat het bepalen van de product market fit niet gemakkelijk is. Wel zijn er een aantal kenmerken die duiden op het vinden van de product market fit.

Wel zijn er 3 methodes die hiervoor toegepast kunnen worden, namelijk:

  • Uitgebreid klantonderzoek, waaronder interviews en praten met klanten en toekomstige klanten
  • Efficiënt experimenteel testen van productwijzigingen en het communiceren daarover
  • Een diepgaande analyse van je gebruikersgegevens

 

Dergelijke processen werken het beste als je simpelweg met je voeten in de klei gaat staan. Ga elke klant één voor één langs en geef het tijd. Je start met je eerste 10 klanten, gaat naar je eerste 100 en dan 1000 en zo blijf je groeien zolang de product market fit aanwezig is.

Wanneer je dit doet ontdek je vanzelf het “Aha” moment voor je klanten. Dit moment duidt op het moment waarop de klant beseft dat het product of de dienst echt nuttig is. Enkele voorbeelden van dergelijke “Aha” momenten waren bij Facebook (7 vrienden in 10 dagen toegevoegd), Twitter (30+ volgers) en Zynga (volgende dag weer inloggen voor het spelen van een game).

6. Traction channels

Met traction channels worden de kanalen / middelen bedoeld die je kan gebruiken voor het bereiken van je doelgroep. Dit zijn zowel online als offline middelen en hebben nut zolang je doelgroep hier aanwezig is. Denk hierbij aan de volgende kanalen.

bezoekerskanalen voor growth hacking

Dit zijn veelal middelen die ik al jaren gebruik om klanten te overtuigen tot aankoop in webshops van mijn klanten. Alleen zitten we hier dus wel al in stap 6 en zijn er 5 stappen hiervoor te zetten om exponentiële groei te realiseren. Veel bedrijven maken deze fout door te starten met een middel zonder dat ze weten waarom ze het doen, voor wie ze het doen, etc..

Echter wanneer je start met dergelijke middelen moet je proberen deze zoveel mogelijk te combineren in een loop die zichzelf versterkt en leidt tot conversies.

7. Optimization (optimalisatie)

Dit onderdeel valt volledig in de werkwijze die wij al een aantal jaren toepassen op het gebied van conversie optimalisatie waarbij het PIE-(Priority, Impact, Ease) model een belangrijke rol speelt om de prioriteiten te bepalen en richting te geven aan de groei. Hierbij ga je uit van, conversion = behoefte – frictie (obstakels). Lees ook onze andere artikelen over conversie optimalisatie om hier meer over te weten te komen.

 

Enkele voorbeelden van bedrijven die growth hacking toepassen

Booking.com

Booking.com heeft het stukje growth hacking goed in de vingers. Een aantal jaren geleden werd in ieder voorbeeld van online beïnvloedingstechnieken al de voorbeelden van Booking.com aangehaald. Bij iedere accommodatie op Booking.com ben je geneigd direct te boeken omdat “er nog slechts 3 kamers over zijn” en tegelijkertijd zijn “5 anderen dezelfde accommodatie aan het bekijken”. Paniek!

Dat booking.com vooroploopt op het gebied van nieuwe trends, blijkt dus wel. Zo kan je extra tegoed ontvangen wanneer anderen via jou een accommodatie boeken. Ook Dropbox en AirBnB hanteren op dezelfde manier deze principes.

Udemy

Het platform Udemy heeft meer dan 30.000 educatieve video’s voor studenten. Het bedrijf merkte dat er een grote vraag was naar deze video’s, maar geen cursussen beschikbaar die door leraren werden geupload. Udemy heeft toen alle bestaande video’s van Youtube verzameld op hun platform, waardoor studenten er op afkwamen. Door het grote aantal gebruikers hebben vervolgens docenten nieuwe video’s geupload omdat het platform inmiddels autoriteit onder studenten had verworven. Udemy heeft hier dus slim gebruik gemaakt van bestaande content om uit te kunnen groeien.

Zelf aan de slag met Growth Hacking?

Je kan niet met alles in één keer aan de slag gaan, omdat je dan focus verliest. Start met het opdoen van (technische) kennis en bepaal je stappenplan. Wil je op weg geholpen worden? Download dan onze gratis Growth Hacking dagelijkse tips!

 

Summary
Wat is growth hacking?
Article Name
Wat is growth hacking?
Description
Growth hacking, ook wel growth marketing of growth hacking marketing genoemd. Deze termen horen we steeds vaker voorbij komen. Maar wat is het precies en hoe kan het ervoor zorgen dat jouw business succesvol wordt? Ik leg het je uit in dit artikel.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Koen Paquay
koen@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie