Wat is marketing automation?

11 apr Wat is marketing automation?

In het afgelopen jaar hebben wij veel kennis opgedaan bij het gebruik van marketing automation systemen zoals SharpSpring en Active Campaign. Zelfs Mailchimp heeft het stukje marketing automation gratis beschikbaar gemaakt voor alle gebruikers. Maar wat is marketing automation nu eigenlijk en wat kan je ermee? Ik vertel het je in dit artikel.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruik maken van een systeem waarin het mogelijk is om geautomatiseerd in de behoefte van de bezoeker te voldoen na een specifieke actie vanuit de bezoeker. Een actie vanuit de bezoeker kan  bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn of  het doorklikken in een verzonden mail.

Vanuit deze actie onderneemt het systeem geautomatiseerde vervolgstappen zoals: het verzenden van mails, het bijhouden waar deze persoon is geweest en wat de interesse van de leads zijn, afhankelijk hoe jij dit hebt gedefinieerd.

Wat levert marketing automation mij nu op?

Weer een systeem erbij wat ik moet onderhouden, wat levert het dan op? Hou je vast:

  • Geactiveerde mails (vanuit de actie van een bezoeker) hebben gemiddeld 70,5% hoger openratio en 152% vaker geklikt dan normale marketing gerelateerde e-mails;
  • Marketeers die marketing automation gebruiken zorgen gemiddeld voor twee keer zoveel kwalitatieve leads dan wanneer ze massamailing toepassen;
  • 67% van B2B marketeers zien een 10% in stijging van verkoopkansen door het gebruik van marketing automation. 15% ziet zelfs zijn verkoopkansen vergroten met 35%;
  • 64% van de gebruikers van marketing automation ziet een groot verschil in leads in de eerste 6 maanden na installatie.

Bron: 70 Email Marketing Stats Every Marketer Should Know – campaign monitor

Reden genoeg om te starten met marketing automation. Wij zijn sinds begin 2017 ook actief gebruik gaan maken van marketing automation. In eerste instantie om te monitoren wat de interesse is van de bezoekers op onze website. Ten tweede om deze bezoeker een gezicht te geven om de doelgroep beter in kaart te kunnen brengen.

Met het opzetten van verschillende automatische flows is onze website in combinatie met Active Campaign een geoliede machine waarbij we niets meer hoeven te doen behalve het monitoren en optimaliseren. Iets wat precies in ons straatje past.

Hoe ziet zo’n automatische flow eruit?

Het klinkt allemaal geweldig: zelf allemaal niets meer doen en het systeem doet zijn werk. Maar hoe zorg je ervoor dat iemand zich nou van bezoeker tot lead of zelfs klant converteert? Daar kom ik later op terug, maar eerst heb ik een voorbeeld uit onze eigen flow hoe de klant zich beweegt door het marketing automation systeem.

Neem als voorbeeld even het inschrijven van een nieuwsbrief. Een heel simpele flow waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van een formuliertje op de website, een bedankpagina en eventueel een bedankmail ter bevestiging.

Marketing automation simpele workflow

Hoe kan ik dit zelf toepassen?

Om goed te beginnen met marketing automation heb ik voor jou als lezer al een stappenplan opgezet zodat je zelf met de demo aan de slag kan gaan.

Stap 0: Wat is je doel?

Voordat je de automation of workflow uit gaat tekenen is het belangrijk om te weten wat je doel is met de gehele workflow. En hierbij bedoel ik niet “meer leads verzamelen”. Dat is een overkoepelend doel van marketing automation maar niet van deze specifieke flow. Bedenk dus eens: wil je meer informatie over de klant te weten zien te komen? Of wil je juist meer informatie verschaffen over een product wat je aanbied? Dan is je flow compleet anders van elkaar.

Voor de komende stappen zal ik het zo generiek mogelijk proberen te beschrijven. Gebruik is gemaakt van verschillende flows!

Stap 1: Formulier op de website

Ons formulier om in te schrijven voor onze contentkalender. Via verschillende blogs is het mogelijk om een handige tool te downloaden die je helpt met het verspreiden van content.

Het formulier is het eerste item waar de bezoeker mee in aanraking komt van jouw marketing automation tool. Als dit formulier niet de juiste onderdelen bevat, of juist te veel onderdelen, dan ben je ze hier al kwijt. In de training die ik heb gevolgd bij Spotler (Mailplus)(LINK) werd duidelijk dat per invulveld bij een formulier 20% afhaakt. Gebruik daarom zo min mogelijk invulvelden voor een zo goed mogelijk resultaat!

Marketing automation formulier

Stap 2: Welke data krijg je dan binnen?

De bezoeker vult zijn eigen data in en dat is het enige wat het systeem kan opslaan. Als je dus in het formulier alleen naam en e-mailadres hebt staan dan krijg je ook alleen dat binnen. Dit spreekt stap 1 tegen, omdat je daardoor veel informatie mist, maar zo krijg je mensen wel overtuigd om informatie prijs te geven. Aan jou de taak om dat in een vervolgcampagne op te vragen!

Stap 3: Is het dan één grote bak met contacten?

Dat kan. Maar dat is natuurlijk niet wenselijk. Gelukkig kun je de binnenkomende profielen scheiden in verschillende lijsten. Ook in lijn met de extra controle bij de AVG wetgeving heeft dit zijn voorkeur. Zo kun je exact weten waar de persoon vandaan komt en zal je nooit personen mailen die geen toestemming hebben gegeven voor een bepaald onderdeel.

Met deze lijsten kun je dus gemakkelijk onderscheid maken in de mails die je hierna wilt versturen. Of dit nu een geautomatiseerde mail is of niet. Als voorbeeld kun je hier de nieuwsbrief pakken die je ongeveer elke maand verstuurd. Afhankelijk van de interesse die de ontvanger heeft is het mogelijk om je nieuwsbrief te versturen naar één lijst met contacten, maar met elementen die verschillend zijn voor elke interesse. Hierdoor creëer je voor ieder contact een gepersonaliseerde mail ondanks ze voor hetzelfde zijn ingeschreven.

Stap 4: Hoe volg je deze contacten dan op?

Het voordeel van een marketing automation platform is dat dit volledig automatisch kan. Door éénmalig verschillende “automations” of “workflows” in te stellen achter je download zorgt het systeem er automatisch voor dat jij nergens meer naar hoeft te kijken. Jij zorgt voor het opmaken van de mails en het systeem verstuurd ze wanneer een contact een bepaalde trigger* heeft behaald.

*Trigger = een actie of een handeling die ervoor zorgt dat de vervolgstappen geactiveerd worden.

Een ander voorbeeld van een workflow kan bijvoorbeeld het downloaden van een formulier zijn op je website waarna er opvolging plaats vindt. Of in het geval van een webshop een Abandoned shopping cart workflow waarbij de bezoeker een mail krijgt wanner hij/zij nog een product in zijn winkelwagentje heeft laten liggen. Verschillende mogelijkheden die het voor jou als beheerder makkelijker maken.

Stap 5: Nu heb je de gegevens van de klant binnen, en nu?

Nadat je een aantal leads hebt opgebouwd met de downloads op je website en je orders binnen je webshop kun je de database gebruiken om te identificeren wie er relevant zijn en wie niet. Zijn er fans die altijd terugkomen op je website en alle blogs lezen? Of merk je dat een groep klanten meerdere herhaalaankopen doet op jouw webshop? Dan kun je deze personen belonen met een kortingscode of iets dergelijks.

Daarnaast zijn er ook mensen die wel alles lezen of vaak terugkomen op je website, maar niets kopen. Dan hebben ze wellicht meer informatie nodig over bepaalde producten, en daar kan jij dan op inspelen. Want hoe weet je of iemand dit nodig heeft? Het systeem vertelt het je.

Stap 6: Leadscoring & lead nurturing

Marketing automation systeem SharpSpring is in dit geval een systeem wat het stukje lead scoring goed voor elkaar heeft. Binnen Active Campaign is dit ook mogelijk, alleen moet je dit nog zelf instellen. Wil je weten wat lead scoring inhoudt? Lees dan deze blog over lead scoring vs. lead nurturing. SharpSpring heeft er namelijk voor gezorgd dat het lead scoring al ingesteld staat zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Zo krijg je voor elk ingevuld formulier bijvoorbeeld 10 punten, voor elk websitebezoek 1 punt en voor elk ingevuld veld in een formulier is ook nog eens 5 punten. Door het overzicht van het totaal aantal punten bij een lead weet je wie je wel of nóg niet moet benaderen. Met deze informatie zal het sales team aan de slag moeten.

Puntentelling active campaign

Waarom zou het niet geschikt voor jou zijn?

Marketing automation werkt bij bepaalde gevallen gewoon nog niet helemaal lekker. Wanneer je bijvoorbeeld net begint met een platform en je hebt nog totaal geen bezoekers op je website dan is het ook lastig om de bezoeker te enthousiasmeren tot een download.

Wat ik probeer te zeggen is dat bezoekers belangrijk zijn. En die bezoekers komen door een juiste content strategie. Want je content is heel belangrijk in het aantrekken van bezoekers en het verschaffen van de juiste informatie tijdens het aankoopproces.  (zie stap 6 in “hoe ziet een automatische flow eruit?”) Met de juiste informatie in je content is de onzekerheid weggenomen bij de klant en is hij/zij steeds eerder bereid om iets af te nemen.

Wanneer jij dus nog geen idee hebt wat je wilt bereiken met je flow/download dan is marketing automation misschien niet iets voor jou. Maar dat betekent niet dat het in de toekomst ook zo is!

Wanneer is marketing automation relevant voor mij?

Marketing automation is voor verschillende doeleinden relevant. Zo kan het zijn dat je genoeg leads binnenkrijgt, maar eigenlijk niet wat ze nu eigenlijk willen. Wanneer je juist geen leads binnenhaalt op je website omdat je de informatie al op je website aanbied en niet vraagt naar de informatie van de bezoeker. Of wanneer je salesteam overloopt van verschillende aanvragen, maar nooit tot een aankoop komt.

En zo zijn er nog wel meer redenen waarom jij NU moet beginnen met marketing automation. Want als jij hier bent gekomen met de vraag “Wat is marketing automation” en je bent doorgelezen tot deze redenen dan kun je wel zeggen dat je geïnteresseerd bent 😉

Wat is er allemaal mogelijk?

Als laatste wil je ik je graag laten zien wat voor dingen er allemaal mogelijk zijn. Zo wil ik je een kijkje in de keuken geven bij onze workflow voor onze online marketing trainingen sinds kort is een automation opgesteld waarbij de bezoeker volledig op basis van interactie door de workflow wordt geleid. Afhankelijk van het klikgedrag krijgt de bezoeker de éne mail wel, maar de daaropvolgende niet.

workflow

Dit is pas een opstartfase van de workflow. Afhankelijk van de data die we hierin vergaren zullen we de flow altijd blijven optimaliseren, componenten toevoegen of zelfs verwijderen. Dit moet blijken uit het vervolg van de workflow.

Wil jij weten hoe je dit ook voor elkaar kan krijgen? Vraag dan een gratis demo aan van Active Campaign. Als je hierna nog extra informatie wenst, neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Ik weet het nog niet zeker hoor, is marketing automation echt voor mij?

Weet je wat. Wil je het een keer uitproberen? Gratis en voor niets kunnen wij jou een demo geven van een volwaardig marketing automation tool. De tool die wij nu zelf ook gebruiken. JIJ kan Active Campaign 14 dagen proberen en kijken of het iets voor jou is.

Als je dan nog vragen hebt over hoe je het dan moet instellen en waar je dit allemaal kan vinden, dan kun je contact met mij opnemen. Dus ben jij nieuwsgierig geworden?

Summary
What is marketing automation?
Article Name
What is marketing automation?
Description
Marketing automation is het gebruik maken van een systeem waarin het mogelijk is om geautomatiseerd in de behoefte van de bezoeker te voldoen na een specifieke actie vanuit de bezoeker. Ontdek meer over marketing automation en de mogelijkheden.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Maurice de Moor
maurice@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie