Wat is usability? Stuur je bezoekers niet onnodig naar je concurrent!

Wat is usability? Stuur je bezoekers niet onnodig naar je concurrent!

Usability is letterlijk vertaald als “gebruiksvriendelijkheid”. In een ideale wereld wordt iedere webshop of website optimaal ingericht voor de gebruiker. Een optimale inrichting houdt in dat de bezoeker geen obstakels ervaart tijdens het proces en met alle gemak een bestelling kan plaatsen.

Vandaar dat ik in dit artikel verder in ga op de gebruiksvriendelijkheid van een webshop, ook wel de website (webshop) usability genoemd. Als conversie optimalisatiebureau zorgen wij er met name voor dat bezoekers beter converteren in een webshop (een hogere conversie behalen) waardoor webshops meer omzet behalen: het uiteindelijke doel van bijna iedere webshop.

Geen omzet binnen je webshop laten weglopen

Ik hoor je denken: zijn meer bezoekers naar mijn webshop dan niet meer interessant? Zeker wel! Naast het optimaliseren van de webshop houden wij ons ook bezig met meer bezoekers naar je webshop of website. Om uit te leggen hoe het totaalproces in zijn werking gaat, hieronder een voorbeeld van onze “roadmap naar online succes”:

De online roadmap naar meer omzet

 

Om een succesvolle webshop te runnen zijn wij van mening dat deze 3 factoren op online gebied onmisbaar zijn:

 

Hoewel dit artikel specifiek is gericht op het gebruiksvriendelijker maken van je webshop, oftewel je webshop usability, betekent het niet dat de overige zaken niet van belang zijn. Echter richt ik me daar in dit artikel wel op: hoe zorg je ervoor dat je webshop is ingericht op basis van usability en hoe laat je geen omzet weglekken?

Houd al rekening met online usability vóórdat je webshop wordt opgeleverd

In veel gevallen heeft een bedrijf al een website of webshop en krijgen ze daarna het idee om ‘iets met usability’ of conversie optimalisatie te gaan doen. Wat specifiek, dat weten ze niet en dat is heel erg zonde. Veel webbouwers en designers denken vanuit hun eigen gebruiksgemak of aannames, zonder daarbij te kijken naar de behoefte van de eindgebruiker. Gelukkig zijn er een aantal webbouwers die klanten wél al goed adviseren voordat ze gaan starten. Zo werken wij samen met webbouwer MaxServ en wordt er vaak een strategische brainstorm gehouden samen met de klant en de webbouwer om de doelstellingen te bepalen. Een strategische brainstorm is een kleine investering met een groot effect. Op lange termijn kan je namelijk veel beter sturen op doelstellingen zal je zien dat je veel betere resultaten boekt omdat je webshop hierop is gebouwd.

 

Standaard functionaliteiten om ervoor te zorgen dat jouw webshop gebruiksvriendelijk wordt ingericht

Laat ik een ding vooropstellen: het is te allen tijde belangrijk om uit te gaan van data. Voer wijzigingen niet zomaar door en analyseer klantdata in plaats van je eigen onderbuikgevoel te volgen. Om het je toch wat gemakkelijker te maken, heb ik vanuit mijn eigen ervaring en de laatste ontwikkelingen op het gebied van usability voor webshops een checklist gemaakt om jouw webshop te toetsen op deze functionaliteiten.

 

Wil jij ervoor zorgen dat je webshop geen omzet weglekt, je bezoekers gefrustreerd raken en daardoor bij je concurrent producten gaan bestellen? Download dan direct deze checklist om ervoor te zorgen dat jouw webshop wél gebruiksvriendelijk is.

Download GRATIS dé conversietips om je omzet te verhogen!

Hoe verzamel je waardevolle data om ervoor te zorgen dat jouw webshop gebruiksvriendelijk is voor je bezoeker?

Na een strategische brainstorm ontstaat er een roadmap. Deze roadmap draagt bij aan je uiteindelijke doelstelling. Vervolgens worden er middelen bepaald om dit doel te behalen, waarbij KPI’s worden geformuleerd. Aan de hand van je KPI’s ga je dus data verzamelen. Voordat ik daar dieper op inga, geef ik je eerst een stappenplan hoe je je omzetdoelstelling bepaalt om vervolgens terug te pakken naar de data die je dient te verzamelen.

1.      Bepaal je kosten aan de hand van je omzetdoelstelling, NIET op basis van een algemene begroting met aannames

Stel je voor: een KPI is “10.000 orders met een gemiddelde orderwaarde van € 10,- over 1 jaar“. Dat betekent dus dat je webshop jaaromzet € 100.000,- zou moeten bedragen. Vervolgens moet je gaan kijken welke kosten hiermee gemoeid zijn, zodat je een budget overhoudt waarmee je je middelen gaat inzetten.

2.      Bepaal je middelen

Stel je voor: je hebt jaarlijks 100.000 bezoekers op je webshop en je gemiddelde conversieratio is 0,5%. Dat betekent dus dat je 5.000 orders ontvangt (waarbij de gemiddelde orderwaarde € 10,- is), waardoor je de gemiddelde omzet niet behaald. Je hebt in een benchmark gelezen dat het gemiddelde online conversiepercentage binnen jouw branche 5%. Uit dit voorbeeld constateer je dat de gemiddelde orderwaarde wordt behaald. Verder ben je tevreden over de kosten/baten vanuit traffic middelen, maar blijkbaar gaat het mis wanneer je bezoeker op de webshop komt. Hoe kan dat dan?

3.      Analyses binnen je webshop

Aan de hand van deze informatie ga je dus je webshop analyseren. Voordat je bepaalt waarop je gaat analyseren, moet je dus je KPI’s formuleren. Er is duidelijk een ‘lek’ in je webshop, dus de volgende KPI’s zouden relevant kunnen zijn om te analyseren:

  • Aantal bezoeken per pagina
  • Verdeling bezoekers per apparaat
  • Bezoekers per browser
  • Bezoekers per browserversie
  • Bouncepercentage
  • Uitstappercentage
  • Gedrag binnen een pagina

Deze KPI’s kan je vervolgens op de volgende manieren analyseren:

  • Navigeer door je webshop zoals je bezoeker dat ook zou doen en noteer alle zaken die verschillend zijn. Vergeet niet te testen op mobiel!
Voorbeeld van een sessie waarbij de medewerkers van mark@ing door de webshop van een klant navigeren.

Voorbeeld van een sessie waarbij de medewerkers van mark@ing door de webshop van een klant navigeren.

 

  • Gebruik analysetools zoals Hotjar of Visual Web Optimizer om het gedrag binnen een pagina te meten
heatmap gedrag on-site

Voorbeeld van een heatmap om het gedrag on-site te testen

 

  • Gebruik voor feitelijke data in je webshop Google Analytics

 

Aan de hand van deze data kan je je obstakels analyseren. Echter, de oplossing die jij bedenkt hoeft niet per sé de juiste te zijn. Test daarom altijd je hypothesen (tenzij het een technisch mankement binnen je webshop betreft, dan altijd doorvoeren!) met bijvoorbeeld een A/B test. Waar je rekening mee moet houden met A/B testing en wat je vooral NIET moet doen lees je hier.

 

Hulp nodig bij het verbeteren van je webshop en ervoor zorgen dat jouw bezoekers NIET op een doodlopend pad terecht komen? Neem vrijblijvend contact op!

 

Summary
Wat is usability? Stuur je bezoekers niet onnodig naar je concurrent!
Article Name
Wat is usability? Stuur je bezoekers niet onnodig naar je concurrent!
Description
Usability is letterlijk vertaald als “gebruiksvriendelijkheid”. In een ideale wereld wordt iedere webshop of website optimaal ingericht voor de gebruiker. Een optimale inrichting houdt in dat de bezoeker geen obstakels ervaart tijdens het proces en met alle gemak een bestelling kan plaatsen. Vandaar dat ik in dit artikel verder in ga op de gebruiksvriendelijkheid van een webshop, ook wel de website (webshop) usability genoemd. Als conversie optimalisatiebureau zorgen wij er met name voor dat bezoekers beter converteren in een webshop (een hogere conversie behalen) waardoor webshops meer omzet behalen: het uiteindelijke doel van bijna iedere webshop.
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie