Website aanmelden bij Google

23 apr Website aanmelden bij Google

Om organisch goed gevonden te worden bij het juiste publiek, is het belangrijk om antwoord te geven op de vragen van jouw klanten. Uit zoekwoordonderzoek van ons blijkt dat er veelvuldig gezocht wordt op ‘website aanmelden bij Google‘ en synoniemen hiervan. Tijd om hierover een artikel te schrijven! Wil je weten hoe jij met jouw website vindbaar wordt binnen zoekmachines zoals Google? Lees dan snel verder!

Kan je je website aanmelden bij Google?

Er is een (verouderde) pagina van Google waarbij je je website kan aanmelden. Via https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html kan je je website aanmelden. Of het nodig is? We zullen het nooit zeker weten, maar ik denk van niet.

Wanneer je start met een nieuwe site kan het geen kwaad je website via bovenstaande link aanmelden. Wanneer je echter zorgt dat de (technische) basis van je website goed staat en je relevante content voor je bezoekers produceert, word je vanzelf geindexeerd door zoekmachines zoals Google.

Daarnaast is het belangrijk om een aantal stappen door te lopen zodat je website beter geindexeerd wordt door Google. Hieronder leg ik uit hoe je ervoor zorgt door de juiste doelgroep gevonden te worden, zonder dat je hierbij je website aanmeldt binnen Google.

Techniek, content, linkbuilding

Wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie (het vindbaar maken van je website binnen zoekmachines) zijn de 3 peilers Techniek, Content & Linkbuilding essentieel. Aan de hand van deze 3 pijlers geef ik je vervolgens tips.

Stap 1: Zorg dat je website SEO-proof wordt gebouwd!

Een goede basis is het halve werk. Er zijn talloze keuzes die je kan maken hoe je website of webshop gebouwd moet worden. Kies je voor open source of closed source? Welke functionaliteiten zijn benodigd? Uiteraard hebben alle keuzes die je hierbij maakt invloed op de kosten van je website. Ik kan je daarom geen eenduidig antwoord geven welk CMS jij zou moeten kiezen, maar ik kan je wel een aantal tips geven waaraan je (nieuwe) website minimaal aan zou moeten voldoen:

1. Zorg voor een mobiele website!

De term ‘mobile first’ wordt regelmatig in de markt geroepen. Dat betekent niet dat je desktop achterwege moet laten, maar zorg dat met name je website responsive & gebruiksvriendelijk op mobiel is. Vaak wordt dit over het hoofd gezien en blijken pagina’s & buttons niet goed uit te lijnen op mobiel. Met de mobile geddon update van Google worden websites nu ook afgestraft wanneer de website niet geoptimaliseerd is voor mobiel.

website aanmelden bij google

2. Zorg voor een .XML sitemap 

Een .xml sitemap geeft de hierarchie van de pagina’s binnen je website weer. Wanneer Google deze sitemap indexeert, kan deze de pagina’s gemakkelijker vinden en word je beter geindexeerd en dus gevonden.

3. Voeg een Robots.txt bestand toe 

Met een robots.txt bestand geef je instructies wat wel en niet mag geindexeerd worden binnen je website. Binnen je robots.txt bestand geef je bijvoorbeeld de locatie van je sitemap aan en geef je aan wat niet mag geindexeerd worden (bijvoorbeeld het admin gedeelte van je website).

4. Koppel Google Search console aan je website 

Met Google Search console geef je instructies aan zoekmachines om beter te kunnen indexeren. Je zou het dus indirect kunnen zien als het ‘aanmelden’ van je website bij Google, alleen spreken we daar niet over. Google bepaalt namelijk zelf wat getoond wordt en het is belangrijk dat je onder andere relevante content publiceert. Met Google Search Console geef je dus instructies, maar het is geen garantie voor succes.

Onder het kopje ‘content’ ga ik verder in op het publiceren van relevante content & het gebruik van search console.

5. Zorg voor een goede laadtijd

Grote afbeeldingen en veel code kunnen je website vertragen. Bezoekers zijn ongeduldig en willen snel en actie kunnen ondernemen. Een langzame website zorgt voor veel verlies op conversie. Je kan een website speedtest doen via deze link en je kan via deze link bekijken hoeveel winst je zou kunnen behalen wanneer je je website versnelt (Scroll door naar beneden naar ‘Calculate the Potential Revenue Impact’)

6. Zorg voor een SSL-certificaat

Een SSL-certificaat beveiligt een website beter. Vooral voor webshops die ook betalingen verwerken, is een SSL-certificaat essentieel. Voor websites is het echter ook aan te raken; het gerucht gaat dat Google dit namelijk ook in haar algoritme meeneemt.

Naast deze factoren zijn er nog andere belangrijke factoren, maar zorg in ieder geval dat deze checks goed staan.

Stap 2: Haal bezoekers naar je website met relevante content

Content is een belangrijke factor om beter gevonden te worden binnen zoekmachines zoals Google. Eerder heb ik al artikelen geschreven hoe je relevante content kan creëren. Hoe je goed content kan creeeren ga ik niet doen, maar ik ga je wel uitleggen hoe je ervoor zorgt dat je content wordt opgepikt om te indexeren door zoekmachines. In dit geval focus ik me op de zoekmachine Google, omdat deze zoekmachine ruim 90% marktaandeel heeft en omdat hier veel opgezocht wordt.

1. Maak een zoekwoordanalyse

Brengt mij tevens bij het eerste gedeelte: maak een zoekwoordanalyse. Voor ieder artikel dat we schrijven, maken we eerst een zoekwoordanalyse. Het is heel leuk om je kennis over te delen, maar wanneer niemand erop zoekt, is de kans klein dat je artikel een succes wordt. (tenzij het een nieuwe term/product gaat, maar dan zijn er aanvullende marketingtools voor nodig om er meer naamsbekendheid aan te geven).

Tijdens een van deze zoekwoordanalyses viel mij op dat de term ‘website aanmelden bij Google’ en synoniemen (‘Google aanmelden’, ‘bedrijf aanmelden Google’ etc.) erg vaak terugkwamen. Ik heb daarom gekeken naar het totale potentiele maandelijkse zoekbereik van deze zoektermen en daar kwam het volgende uit:

Zoekterm Maandelijks zoekvolume*
website aanmelden bij google 390
google aanmelden 320
aanmelden google 260
website aanmelden google 210
site aanmelden google 170
google website aanmelden 140
google site aanmelden 140
bedrijf aanmelden google 110
aanmelden zoekmachines 90
website aanmelden bij zoekmachines 90
site aanmelden bij google 90
aanmelden bij google 90
url aanmelden google 90
aanmelden bij meerdere zoekmachines tegelijk 70
website aanmelden zoekmachines 50
aanmelden website google 50
google url aanmelden 50
google analytics aanmelden 50
indexeren google 50
aanmelden website 40
google aanmelden website 40
website google aanmelden 30
bedrijf aanmelden bij google 30
aanmelden bij zoekmachines 20
site aanmelden bij zoekmachines gratis 20
site aanmelden bij zoekmachines 20
gratis aanmelden zoekmachines 20
zoekmachines aanmelden 20
aanmelden zoekmachine google 20
website bij google aanmelden 20
aanmelden site google 20
link aanmelden google 20
registreren google 20
bedrijf registreren google 20
website aanmelden bij zoekmachines gratis 10
site aanmelden zoekmachines 10
aanmelden website zoekmachines 10
aanmelden zoekmachines gratis 10
aanmelden website bij google 10
google aanmelden site 10
Totaal potentieel zoekbereik 2930

* Bron: Google AdWords Keywordplanner 

Een potentieel zoekbereik van 2.930 bezoekers! Stel, ik zou uiteindelijk 10% van de zoekers op al deze zoektermen vangen.. dan betekent dat voor mijn website 290 extra maandelijkse bezoekers! In dit artikel lees je hoe je je content kan optimaliseren zodat deze SEO proof is.

2. Vraag een indexering aan via Google Search console 

Je website ‘aanmelden bij Google’ is dus mogelijk, maar een indexeringsverzoek aanvragen is effectiever. Hierboven vermeldde ik al dat het belangrijk is om Google Search console aan je website te koppelen. Wanneer je content hebt gepubliceerd, kan je via crawlen > fetchen als Google een indexeringsverzoek voor de desbetreffende pagina aanvragen. Je geeft Google daarmee een seintje dat ze je pagina’s moeten herindexeren. Daarnaast kan je ook de sitemap (crawlen > sitemap) opnieuw verzenden, zodat de kans groter is dat Google op korte termijn je website indexeert.

3. Monitor je resultaten 

Nadat je relevante content hebt geschreven, wil je natuurlijk ook de impact ervan meten. Dat kan op 2 manieren: door de positie van de desbetreffende zoekterm te meten en de toename in bezoekers naar de desbetreffende pagina. Welke tools je daarvoor kan gebruiken, lees je in het artikel over SEO tools.

Wil je een totale lijst van alle checks op het gebied van content? Download hier de content checklist.

Stap 3: Zorg voor meer autoriteit middels backlinks

Je hebt vast weleens gehoord van linkbuilding. ‘Vroeger’ was het stukje linkbuilding met name links uitruilen tussen websites zonder enige relevantie. Inmiddels is daar wel verandering in gekomen door strengere handhaving door Google. Niet alleen de hoeveelheid is belangrijk, met name de relevantie is belangrijk.

Wij hebben er daarom zelf voor gekozen om niet actief te linkbuilden. Dat betekent overigens niet dat wij geen backlinks hebben; wij hebben namelijk 203 backlinks zonder daar in directe zin iets voor te hebben gedaan. Door relevante content te schrijven worden we vermeld op verschillende blogs als bron, waardoor we backlinks ontvangen. Door het schrijven van relevante content (zie stap 2 hieroven) kom je dus al een heel eind!

Maak je website zichtbaar binnen zoekmachines, je website hoef je dan niet aan te melden!

Je website kan je dus niet aanmelden voor zoekmachines, maar er zijn een aantal acties die bijdragen aan een verbeterde vindbaarheid. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om te adverteren via Google, maar dat is weer een hele andere tak van sport. Wil je zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van je website en ervoor zorgen dat je via zoekmachines meer bezoekers ontvangt? Meld je dan aan voor een zoekmachine optimalisatie (SEO) training! 

Summary
Website aanmelden bij Google
Article Name
Website aanmelden bij Google
Description
Uit zoekwoordonderzoek van ons blijkt dat er veelvuldig gezocht wordt op 'website aanmelden bij Google' en synoniemen hiervan. Tijd om hierover een artikel te schrijven! Wil je weten hoe jij met jouw website vindbaar wordt binnen zoekmachines zoals Google? Lees dan snel verder!
Author
Publisher Name
mark@ing
Publisher Logo
Jody Op den Buijsch
jody@markating.nl
Geen reactie's

Geef een reactie